Svátek slaví Irena, zítra Rudolf
Oblačno, déšť 10°C

Recenze: Tři plus jedno vyprávění, která milujete a takhle jste je ještě neslyšeli

• Autor: Ivan D. Hladík -
    21. 10. 2020
    16:27

Také máte své oblíbené filmové či knižní příběhy, které se pro vás staly klasikou a nedáte na ně dopustit? Mezi těmi nejpopulárnějšími nechybí následující tipy, tři zahraniční a jeden ryze český. Nově v audioknižním podání mistrů mluveného slova.

Každý audioknižní posluchač vám potvrdí, že není nic lepšího, než si knihy nechat vyprávět. Zvláště nyní, kdy na pulty a do online obchodů přicházejí čím dál zajímavější tituly, bez nadsázky nazývané klasikou, ovšem bez sebemenšího stínu nudných a těžkých pasáží. Klasikou se totiž následující hodnocené příběhy staly díky vám, samotným čtenářům. Na stránkách knih jsou zaznamenané už roky nebo celá desetiletí, přesto zní velmi současně, stále jsou dechberoucí, strhující, plné napětí a zkrátka – baví. Pojďme si je znovu otevřít...

• 1.Kingova fascinující Zelená míle

Zelená míle • O myších, lidech a kouzlech mezi nebem a zemí. Zelená míle • O myších, lidech a kouzlech mezi nebem a zemí. | OneHotBook, Supraphon, idh, archiv

Prvním z příběhů, které stojí za pozornost, je beze sporu Zelená míle krále hororů Stephena Kinga (73). Ve svém filmovém zpracování z roku 1999 ohodnocená diváky a uživateli databáze ČSFD jako 3. nejlepší film vůbec a 7. nejoblíbenější film. A zcela právem. Jenže takového úspěchu by nebylo bez výjimečné předlohy, jíž je právě Kingův román „o myších, lidech a kouzlech mezi nebem a zemí.“ Připomeňme si jeho děj. Blok E jižanské věznice Cold Mountain, na nějž k stáru vzpomíná tehdejší hlavní dozorce a nyní šikanovaný klient pečovatelského domu Paul Edgecombe, býval ponurou čekárnou na smrt. I na podzim 1932 se tamní odsouzenci hrozili dne, kdy je ostraha odvede po zeleném linoleu až do místnosti s elektrickým křeslem. K vyvrhelům v celách zrovna přibyl slabomyslný černoch John Coffey, odsouzený za znásilnění a vraždu dvou bělošských děvčátek – jenže tu od počátku něco nehraje...

Pusťte si ukázku z audioknihy:

Nejdřív jeho léčivé ruce Paulovi uleví od vleklých zdravotních potíží a poté oživí myš, kterou si pro potěšení choval zločinec odvedle, čímž rozlítí bezcharakterního bachaře Wetmorea zralého na pořádný malér. Poradí si i s ním boží prosťáček Coffey schopný druhým odebírat bolest, ač sám pyká za někoho jiného? „Podobenství o myších, lidech a nadpřirozených úkazech patří ke Kingovým nejpůsobivějším románům. Zamýšlí se nejen nad nehumánností nejvyššího trestu, jenž se při zaslepenosti žalobců snadno mění v justiční vraždu, ale i nad břemenem, ke kterému je člověk odsouzen ve snaze dostát pozemské spravedlnosti,“ připomíná vydavatel audioknihy.

Audiokniha v režii Hynka Pekárka (61) načtená Vladislavem Benešem (64) předkládá příběh poprvé vydaný roku 1996 (4. 11. 2020 vychází v Česku již popáté jako kniha) kultivovanou a příjemnou formou, která zjemňuje dopad ústředního téma. Přitom ale zůstává důrazné, bolestné, bez katarze, jakou by člověk čekal u poněkud „pohádkověji“ zakončeného vyprávění. Jenže tohle je King. Díky Benešovi tak můžeme znovu sledovat kousky prováděné panem Jinglesem, myší vězně Eduarda Delacroixe, zlo ukrývající se pod tvářemi hlídače Percyho Wetmorea nebo vězně Williama Whartona, i úzký a přitom „všeznamenající“ vztah mezi Paulem Edgecombem a vězněm Johnem Coffeyim. Opět všichni kráčejí po své „zelené míli“, přímo do našich uší (a srdcí). Jak uvedl magazín Entertainment Weekly: „Je to vrcholný výkon krále hororu za celá léta. Jeho výprava za mříže čtenáře znepokojí i dojme právě proto, že nás na duši poštívá tak neokázale.“

Hodnocení: 95 %

Stephen King

Zelená míle

Režie: Hynek Pekárek

Interpret: Vladislav Beneš

Vydavatel: OneHotBook, 2020

Délka nahrávky: 15 hodin, 49 minut

• 2.Znepokojivá Planeta opic

Planeta opic • Soror je latinsky „sestra“. Bude ale na této sesterské planetě vše tak, jak jsme „civilizovaně“ zvyklí? Planeta opic • Soror je latinsky „sestra“. Bude ale na této sesterské planetě vše tak, jak jsme „civilizovaně“ zvyklí? | OneHotBook, Supraphon, idh, archiv

Přesně před 50 lety poprvé čeští čtenáři drželi v rukou román francouzského spisovatele Pierra Françoise Marie Louise Boulleho (†81), známého pod jménem Pierre Boulle. Originál vyšel ještě o sedm let dříve. Česko a celý svět také u této knihy fascinovalo filmové zpracování (a že jich dosud už bylo!), nejvíce to z roku 1968, v němž hlavní roli ztvárnil Charlton Heston (†84). Nyní se jediným vypravěčem stal David Novotný (51) a byla to dobrá volba.

Pusťte si ukázku z audioknihy:

S jeho hlasem znovu začíná výprava pozemšťanů k obydlené oběžnici v souhvězdí Orion. Cesta, jíž líčí zápisky francouzského novináře Ulyxe Mérouxe vložené do láhve plovoucí vesmírem, se zprvu jeví jako spočinutí v ráji. V džungli planety Soror se však idylka vzápětí zvrhne v masakr, když je expedice i se zdejšími němými divochy podobnými lidem přepadena oddíly opic. Vypravěč s úžasem shledává, že tihle primáti na Soroře vybudovali vyspělou civilizaci, kdežto humanoidi ustrnuli na úrovni zvířat. Jenže to už se sám stává předmětem laboratorního zájmu opičích výzkumníků… Jeho odysea, při níž se romantika cestopisů sráží se satirickou antiutopií a s krutými výpady na adresu vědy zneužívající k pokusům živý „materiál“, spěje k rozuzlení, nad kterým se zachvějí i otrlí příznivci fantastiky.

Opět v Pekárkově režii má posluchač možnost vrátit se ke knize, která celé tohle hrozivé vyprávění začala. Četli jste ji vůbec, nebo celý příběh znáte jen z obrazovky? V knižní verzi vás totiž překvapí především odlišnosti od filmových zpracování, jak už to bývá. Pak také již zmíněný Novotný, který postupně odhaluje dílky „svého“ dobrodružství s chlapeckou zvídavostí, místy až naivitou a fascinací světem, v němž je nucen žít. Právě proto byl Novotný skvělou volbou. Přestože je sám již dávno dospělým mužem a vyzrálým hercem, jeho hlasový projev strhne nadšení posluchače pro bádání na Soroře, pro každý nový den plný překvapení – až po závěrečný šok. Byť jej očekáváme, cesta k němu je stále strhující. A každý fanoušek sci-fi ji jako jednohubku za jedno odpoledne určitě rád absolvuje.

Pierre Boulle

Planeta opic

Režie: Hynek Pekárek

Interpret: David Novotný

Vydavatel: OneHotBook, 2020

Délka nahrávky: 5 hodin, 53 minut

• 3.Když přicházejí Dámy a pánové

Dámy a pánové • Kruhy se otevírají, ale staré čarodějky ještě nepatří do starého železa! Dámy a pánové • Kruhy se otevírají, ale staré čarodějky ještě nepatří do starého železa! | OneHotBook, Supraphon, idh, archiv

Zatímco nám zima klepe na vrátka, tenhle příběh začíná ve chvíli, kdy „do dne letního slunovratu chybělo několik týdnů. Království Lancre líně podřimovalo v horku, které se ve vlnách převalovalo nad lesy a poli...“ Začíná tam, kde mají vše pevně v rukou čarodějky pod vedením Bábi Zlopočasné, jíž momentálně trápí jezevec usazený na jejím záchodku. Je tu ovšem i Stařenka Oggová a Magráta Česneková a víly, elfové a... Celá ta Úžasná Zeměplocha, jak zní název celé série, jíž jsou Dámy a pánové čtrnáctým dílem. Jedním z nejlepších.

Pusťte si ukázku z audioknihy:

Jak už jsme si řekli, v království Lancre nastává den letního slunovratu, blíží se horká svatojánská noc plná shakespearovských čar a kouzel. V hospodářských porostech se objevují kola – a výjimkou není ani květináček s hořčicí a řeřichou, které Stařence Oggové vypěstoval čtyřletý Žuchlík. Ona i Bábi Zlopočasná vědí, co to znamená… A Magráta Česneková se má ráno vdávat! Všechno přitom mělo být tak snové! Avšak Morrisovi tanečníci už chystají divadelní hru u kamenného kruhu, do města právě dorazila delegace mágů, a navíc se skrze oslabenou hranici mezi dvěma vesmíry do Zeměplochy vracejí také elfové. Jenže ne sami. Přinášejí s sebou i všechny krutosti tradičně spojené s jejich rodem: únosy počínaje a vražděním konče… Postaví se jim někdo?

Kdyby milovníci humoru, fantasy a dobrých knih neměli Terryho Pratchetta (†66), museli by si ho nejspíš sami uplácat z hlíny. Jeho příběhy jsou totiž takříkajíc nutností proto, aby literární i okolní svět byly lepším místem. Rozhodně zábavnějším. Genialitu Zeměplochy ještě povyšuje „nadgenialita“ Čarodějek, jakési série v sérii. Tyto postavy patří v zeměplošském obyvatelstvu k nejoblíbenějším. I proto čekal interpretku Zuzanu Slavíkovou (55) nelehký úkol, když se jich už potřetí chopila, v režii Jitky Škápíkové (53). A opět se jej chopila se ctí a vší profesionalitou. Její hra s hlasem i s příběhem je rozpustilá jako Pratchettova písmenka. Pokud tento spisovatelský mág stvořil ducha oněch milovaných bytostí, Slavíková je obaluje masem, dává jim rozměr, který lahodí sluchu každého fajnšmekra!

Terry Pratchett

Dámy a pánové

Režie: Jitka Škápíková

Interpret: Zuzana Slavíková

Vydavatel: OneHotBook, 2020

Délka nahrávky: 14 hodin, 15 minut

• 4.Anče, Kubo, hajnej! Je tu Krkonošská pohádka

Pohádky Marie Kubátové • Krkonošské pohádky a Doubkova dobrodružství v jednom. Pohádky Marie Kubátové • Krkonošské pohádky a Doubkova dobrodružství v jednom. | OneHotBook, Supraphon, idh, archiv

Himlhergotdonrvetr krucajs element, tohle budou vaši prckové milovat! A možná i vy sami se znovu rádi zaposloucháte do lahůdky, kterou jsme si nechali na konec „čtyřrecenze“ klasiky, která stále baví. Příběhy, jejichž večerníčková podoba v únoru 2013 získala na základě ankety diváků titul nejlepší Večerníček, opravdu neztrácejí svůj půvab a malebnost ani po letech. Audiokniha Krkonošské pohádky spisovatelky Marie Kubátové (†90) vychází jako komplet společně s příběhy skřítka Nedoubka. „Jde celkem o osm samostatných dramatizovaných pohádek s řadou skvělých českých herců, které vznikly v devadesátých letech a my je vracíme na trh v remasterované podobě,“ řekl Blesku za Supraphon David Landštof.

Komplet s 277 minutami pohádkových příběhů včetně dvoudílného vyprávění Ivy Janžurové o dobrodružstvích skřítka Nedoubka, který vypadl chlapci Doubkovi z kapsy a mezi brouky, rostlinami a ptáky prožívá řadu příhod, doplňují hvězdy českého hereckého nebe. Posluchači si vychutnají hlasy Štěpánky Haničincové (†68), Radoslava Brzobohatého (†79), Josefa Větrovce (†79), Aleny Vránové (88) a dalších, nechybí ani Hana Maciuchová (74) či Jaroslav Satoranský (80). V takové společnosti nemůže být jinak, než veselo!

Vždyť řada z interpretů se pyšní oceněním Františka Filipovského za dabing a mnoha dalšími cenami za své herectví. Po několik večerů mohou děti usínat s pohádkami, které dnes patří do zlatého fondu tuzemské tvorby pro nejmenší, tentokrát oživených díky mnoha generacemi oblíbeným hercům. Jejich pojetí pak funguje stejně ze zvukového přehrávače, jako z televizní obrazovky. Ať ale nakonec sáhnete po kterémkoli z těchto titulů, určitě si jej užijete.

Marie Kubátová

Pohádky

Interpreti: Štěpánka Haničincová, Libuše Havelková, Radoslav Brzobohatý, Josef Větrovec, Hana Maciuchová, Jaroslav Satoranský, Lubomír Lipský, Jaroslav Moučka, Jiří Bruder, Jan Přeučil, Alena Vránová a další

Vydavatel: Supraphon, 2020

Délka nahrávky: 4 hodiny, 37 minut