Svátek slaví Marcela, zítra Alexandra

Recenze: Hoši od Bobří řeky promlouvají k dětem stejně jako před více než 80 lety

Hoši od Bobří řeky promlouvají k dětem stejně jako před více než 80 lety.
Hoši od Bobří řeky promlouvají k dětem stejně jako před více než 80 lety.  (Autor: Albatros)
19. prosince 2018
08:30

Jsou knihy, které recenze vůbec nepotřebují. Snad jen proto, aby se připomněly novým generacím. Hoši od Bobří řeky i po desetiletích probouzejí chuť na pořádné dobrodružství, učí význam cti a přátelství.

Hoši od Bobří řeky coby první svazek souborného díla Jaroslava Foglara v novém vydání otevírají příběh o skautských výpravách, plnění bobříků i o ryzím přátelství. Vedoucí Rikitan dá dohromady partu dvanácti chlapců a utvoří oddané bratrstvo. Každý z nich je jiný, ale všichni se navzájem skvěle doplňují. Rikitan pro chlapce vymýšlí zábavné hry, aby je vedl k čestnosti, fyzické síle i moudrosti. Společně si zamilovávají přírodu a podle zálesáka Roye loví bobříky. Stávají se tak věrnými kamarády, kteří spolu zažívají nezapomenutelná dobrodružství.

Hoši od Bobří řeky promlouvají k dětem stejně jako před více než 80 lety, zdobí je ilustrace Ester Kuchynkové. Hoši od Bobří řeky promlouvají k dětem stejně jako před více než 80 lety, zdobí je ilustrace Ester Kuchynkové. | Albatros

Kniha ‚Jestřába‘ Jaroslava Foglara (†91) poprvé spatřila světlo světa roku 1937, jako třetí z mnoha autorových knih. Přestože její literární úroveň není závratná a příběh je dost jednoduchý, svůj didaktický, čili učební, smysl neztratila. Ba naopak, stala se symbolem pro mnoho generací kluků, mužů a překvapivě i dívek, které s jejím obsahem seznamovali otcové či dědové. A má velkou šanci, že ji budou chtít objevovat čtenáři po řadu dalších dekád.

Tentokráte titul osvěžují ilustrace Ester Kuchynkové, působí velmi přirozeně, čistě a jakýmsi původním kouzlem, jako by vznikly s knihou. Těší a nový rozměr dílu dodává příloha – sešit lovce bobříků. Už jen krok tak zbývá k tomu pustit se do jejich lovení a překonávání úkolů. Kniha propojená s webovou stránkou www.13bobriku.cz pak dovoluje sdílet zážitky. Co je však nejdůležitější, zábavně chytře a nenásilně děti učí tomu nejdůležitějšímu, co obstojí i v době naplněné technologiemi k prasknutí. Že čest a ryzí přátelství je lepší, než tisíce followerů na instagramu nebo facebooku. Že smět se podívat sobě i jiným do očí beze studu má hlubší význam, než nový značkový ohoz. Že jsou ideály, které čas neotupil, ale prověřil. Stejně jako tuto knihu.

Jaroslav Foglar

Hoši od Bobří řeky

Vydavatelství: Albatros, 2018