Dnes je Den vítězství, zítra Ctibor
Zataženo, déšť 15°C

Recenze: Žízeň po krvi hasí Nesbø návratem Harryho Holea

(Autor: internal)
3. května 2017
16:32

Otázka na úvod: čekali byste u Joa Nesbøho něco menšího než skvělou knihu? Asi ne. I když už jsme od něj četli přes desítku detektivek, i v Žízni dokáže znovu potvrdit kvalitním příběhem své prvenství mezi severskými autory.

Když si spisovatel Jo Nesbø dopřál malou pauzu od svého hlavního a milovaného hrdiny Harryho Holea, posměváčkové tvrdili, že už asi řekl všechno, co chtěl. Pak přišel titul Syn - geniální a vynikající. Nyní se však Hole vrací a ke knize Žízeň, která se v českých knihkupectvích objeví 11. května, je téměř zbytečné psát jakékoli recenze, je prostě skvělý. „Nesbø pokračuje ve stejné linii, kterou zahájil Sněhulákem a dále ji rozpracoval v Levhartovi a následujících dílech,“ uvedla Kateřina Krištůfková, překladatelka knih Joa Nesbøho. „Jak už jsme zvyklí, i Žízeň přináší svižný a dramatický děj plný překvapivých zvratů, těšit se můžeme též na Harryho sarkastické poznámky a svérázné chování, z něhož je Gunnar Hagen tentokrát ještě víc na větvi než obvykle.“

3403635:full:true:true

Jedenáctý díl série Harryho Holea přivádí do děje ve chvíli, kdy v Oslu dojde rychle po sobě k vraždám několika žen, které si domluvily schůzku prostřednictvím seznamky Tinder. Vyšetřovacímu týmu, jemuž nově velí Katrine Brattová, zůstává rozum stát nad způsobem, jímž byly oběti zabity, i faktem, že z míst činů vždy zmizela část jejich krve. Vrchní policejní náčelník Mikael Bellman potřebuje případ co nejrychleji vyřešit, aby mohl na kariérním žebříčku postoupit ještě výš. Proto povolá zpět Harryho Holea, který se mezitím odstěhoval k Ráchel na Holmenkollen a chtěl si užívat spokojeného manželského života a poklidného vyučování na policejní akademii.

Vzhledem k brutalitě vražd mu však nic z toho dopřáno není. Okolnosti ho donutí založit alternativní vyšetřovací skupinu a pustit se po stopě. Jenže dopátrat se pravdy není vůbec jednoduché, zvláště když ho život v určitém okamžiku postaví před zásadní dilema, zda má dát přednost rodině, nebo vyšetřování.

Jo Nesbø: Žízeň

Nesbø pokračuje přesně v tom duchu, jaký zaručuje čtenářům takřka tělesný prožitek. Opět je těžké se od knihy odtrhnout, vše je naturalistické, živoucí a čtivé. Perfektně vykreslené charaktery postav i příběh samotný dokazuje, že autor je stále v plné síle a nepolevuje z nároků čtenářů ani svých. Výborně rozehrává struny lidské psychiky ve svých postavách, přitom se nepitvá v detailech, které by čtenáře rušily. Harryho dobře známe, málo čím nás dokáže překvapit, ale zároveň nás pořád baví a v této knize je opět tím, koho si čtenáři oblíbili. Náznak nadpřirozena a vampyrismu není odbočením do nejistých vod, ani neodvádí typickou Nesbøvu krimi někam, kde by nepůsobila přirozeně. Naopak ještě lépe působí na nervovou soustavu čtenáře a posouvá knihu mezi ty nejlepší.

Těžko říct, jak je možné, že spisovatel, který dokáže takhle zaútočit na čtenářovu mysl a probudit v ní strach, je zároveň i autorem dětských knih. Ku prospěchu čtenářů po celém světě se však naštěstí právě před deseti lety v roce 1997 zrodil na stránkách jeho románu Flaggermusmannen (Netopýří muž) první příběh Harryho Holea. Následující a trvalý úspěch je zasloužený. A snad je také zárukou toho, že se znovu a znovu můžeme těšit na každý nový titul.

Jo Nesbø

Žízeň

nakladatelství Kniha Zlín, 2017