Recenze: Islámský stát očima vědců. O propagandě i pozadí fanatiků

Islámský stát: Blízký východ na konci časů se snaží zodpovědět základní otázky, které si Evropan klade o Islámském státu. Kde bere peníze, proč je atraktivní a co vlastně chce?
Islámský stát: Blízký východ na konci časů se snaží zodpovědět základní otázky, které si Evropan klade o Islámském státu. Kde bere peníze, proč je atraktivní a co vlastně chce?  (Autor: Academia)
Autor: Zuzana Štíchová -
24. prosince 2016
15:00

Oddychové čtení pod vánoční stromeček v knize Islámský stát: Blízký východ na konci časů zřejmě najdou jen největší nadšenci. Pokud se chcete ale také něco dozvědět o pozadí či původu mužů s kalašnikovy pod černými vlajkami ISIS, máte jedinečnou šanci. Kolektiv autorů zaštítěný editory Bronislavem Ostřanským a Ondřejem Beránkem z Akademie věd vám zaručí jeden z nejméně zkreslených pohledů. Vaším ústupkem musí být určitý návrat do vysokoškolských lavic ke čtení odbornějších statí.

„V západních sdělovacích prostředcích nabyl ISIS podoby iracionální organizace středověkých rozměrů […]. Ve skutečnosti se jedná o organizaci s poměrně jasnými politickými cíli, ideologickými východisky a pečlivě promyšlenou a cíleně šířenou propagandou,“ píše editor a zároveň autor jedné z kapitol Ondřej Beránek o organizaci, která stojí za většinou teroristických útoků dneška.

Málokdo už ale ví, kdy a kde přesně Islámský stát vznikl, kdo jsou muži tvořící jeho páteř a jak to má ISIS s al-Káidou nebo an-Nusrou. Beránek také připomíná, že fanatičtí islamisté bývali státy Blízkého východu propagandisticky zneužíváni. „(Státy) samy mnohdy radikálním islamismem šikovně manipulovaly, přiživovaly ho a využívaly ve vlastní prospěch, před očima Západu byly arabské autoritářské režimy schopny vykreslit se coby poslední hráz před přívalem islamistické vlny,“ upozorňuje.

Kromě dějin ISIS a popisu hlavních chyb USA (mj. rozpuštění irácké armády, jejíž důstojníci tvoří nyní velení ISIS) se kniha v dalších kapitolách zabývá také zahraničními bojovníky pod černými vlajkami. Dozvíte se, kolik Evropanů bojuje na straně extrémních islamistů a jak je to s jejich případným výcvikem a návratem do vlasti; na jaké ideologii IS stojí a proč likviduje starodávné památky (v posledních týdnech to byl například opětovný útok na Palmýru, antickou perlu v syrské poušti).

Z mého pohledu je jednou z nejzajímavějších v celé knize kapitola o propagandě tzv. Islámského státu. Není totiž zřejmě v civilizovaném světě člověka, který by si bojovníky ISIS nespojil s drastickými videi popravovaných zajatců.

Video  Rozhovor s Bronislavem Ostřanským: Proč mají Češi strach a jak vlastně muslimy vnímáme?  - Zuzana Štíchová, Petr Soukup

„Když si odmyslíme vzájemné démonizování nepřátel i jiné projevy ideologicky hodnotících názorů ohledně posledního konfliktu na Blízkém východě, můžeme konstatovat, že propaganda ISIS představuje v mnoha směrech novou, zatím nevídanou podobu mediální prezentace, která se výrazně liší od dosavadních podob islamistické i džihádistické propagandy,“ míní autor kapitoly Attila Kovács.

Rozdíl podle něj není jen v brutalitě. I když ta je nejviditelnější a zaznamenal ji každý laik. Těžko lze porovnávat nenávistné vzkazy Usámy Bin Ládina před holou zdí a dynamické popravy desítek lidí v oranžových kombinézách připomínajících americká vězení.

Islamisté pod černými vlajkami jsou totiž mediálně mnohem zdatnější, pořizují kvalitnější videa a využívají internet. Ideologické zárodky mediální propagandy IS jsou podle Kovácse v knize Abú Bakra Nádžího Správa barbarství. Podle ní musejí džihádisté vypadat dokonale a neporazitelně. Zajímavostí je, že ačkoliv IS produkuje propagandu v celé řadě jazyků, začíná i uvnitř organizace hrát nejdůležitější roli angličtina. Kovács to dokumentuje na „státním“ rozhlase al-Baján. Arabská stanice od dubna 2015 vysílá shrnutí zpráv v angličtině…

Velmi podnětná kniha je cílena, i podle editora Bronislava Ostřanského, na lidi, kteří mají o IS alespoň základní povědomí, které si chtějí rozšířit. Je psána spíše jako věděcká publikace, která se ale snaží mluvit stručně a „lidsky. Nakolik se to autorům povedlo, posuďte sami…

Kolektiv autorů (editoři: Ondřej Beránek, Bronislav Ostřanský)

Islámský stát: Blízký východ na konci časů

nakladatelství Academia