Recenze: Vše o Habsburcích vás poučí i pobaví. Jak to bylo s podvody a incestem?

Karl Vocelka: Vše o Habsburcích
Karl Vocelka: Vše o Habsburcích  (Autor: Ikar)
Autor: Petr Holan -
5. března 2016
23:33

Potřebujete-li vědět něco o Habsburcích, zeptejte se Karla Vocelky! Bez legrace. Tenhle rodilý Vídeňák má tohle téma lidově řečeno v malíčku. Ostatně, vystudoval dějiny a germanistiku, dějiny umění, etnografii a orientalistiku a jeho specializací jsou dějiny raného novověku. Přednáší na Vídeňské univerzitě a po přečtení téhle knihy nebudete pochybovat, že jeho studenti se při jeho slovech rozhodně nenudí.

Kniha Vše o Habsburcích, kterou z originálu 99 Fragen zu den Habsburgern do češtiny přeložil Jiří Vodvárko, se v mnohém vymyká tradičnímu líčení historie vladařských rodů. Nečekejte tisícistránkovou bichli, ve které se budete složitě prokousávat každou stránkou a neustále se vracet k vysvětlivkám, odkazům a souvisejícím kapitolám. Vocelkova kniha lze bez nadsázky číst téměř jako román. Kapitoly jsou únosně dlouhé, přehledné a hlavně snadno pochopitelné. Díky vypravěčskému umění autora se vám před očima odehrává tisíciletý příběh rodu, který zásadně ovlivnil dějiny nejen Evropy, ale i celého světa.

V publikaci se na 176 stránkách dozvíte o Habsburcích věci zásadní, překvapivé i ty, které odborné publikace zpravidla vůbec neřeší. Například v kapitole popisující umění Habsburků získávat vliv, území i majetek díky chytrým svatbám, popisuje Vocelka, kterak monarchové mazaně používali systém dvojitých svateb, které spočívaly v tom, že byli sezdáni syn a dcera s jednoho rodu s dcerou a synem z rodu druhého. Při těchto svatbách se podepsaly dědické smlouvy. „Pochopitelně to byla dvousečná zbraň, věci se mohly vyvinout i v neprospěch Habsburků. V podstatě šlo vždy o to, který rod vymře dřív,“ vysvětluje svým osobitým způsobem autor, podle kterého „sňatková“ politika mocnému rodu velmi dobře fungovala.

Karl Vocelka dokáže zkrátka líčit roli Habsburků v evropských dějinách velmi poutavě a nevyhýbá se žádnému tématu, na který se laik může zeptat. Poukazuje tedy mimo jiné i na to, že snaha evropských vladařských rodů na zachování co nejčistší modré krve vedla v extrémních případech až k tomu, že někteří členové rodu byli tak zdegenerovaní, že ani nemohli plodit další potomky. Překvapí vás možná i to, že hlavním důvodem abdikace Karla V. byla těžká dna a hemeroidy. Ale pozor, podobné pikantní informace v žádném případě nesnižují kvalitu publikace.

Ta obsahuje všechny zásadní informace o rodu, který zásadně ovlivnil i historii naší země. Mimochodem, české patrioty určitě potěší, že v knize jsou Čechy a Morava zmiňovány velmi hojně, pro Habsburky bylo naše území (a naše daně) vždy velice důležité a významné a celé generace o ně usilovaly. Vocelkova kniha svým způsobem připomíná přednášku vysokoškolského profesora. Velmi dobrého profesora, který dokáže své studenty zaujmout a přinést jim informace, které jim v hlavě chtě nechtě zůstanou. A které je budou bavit!

Už názvy jednotlivých kapitol znějí lákavě. Zde několik příkladů: Tragické dobrodružství arcivévody Maxmiliána v Mexiku, Nemanželské děti Habsburků, Které jazyky se učili mladí arcivévodové? Pokud vás zaujaly, doporučím vám si Vocelkovu knihu koupit. Za zhruba dvě stovky získáte skvělou potravu pro svůj mozek. A navíc velmi zábavnou.

Karl Vocelka

Vše o Habsburcích

Euromedia Group, k.s. - Ikar