Úterý 16. dubna 2024
Svátek slaví Irena, zítra Rudolf
Oblačno, déšť 10°C

Národní galerie nechce dát Madonu církvi. Spor o obraz míří k Nejvyššímu soudu

Ředitel Národní galerie Jiří Fajt odmítá vydat vzácný obraz církvi, dokud nevyčerpá všechny zákonné možnosti. Včetně dovolání k Nejvyššímu soudu.
Ředitel Národní galerie Jiří Fajt odmítá vydat vzácný obraz církvi, dokud nevyčerpá všechny zákonné možnosti. Včetně dovolání k Nejvyššímu soudu.  (Autor: ČTK/Blesk - Ramon Hofman)
Autor: ČTK, kle - 
16. února 2016
18:50

Národní galerie v Praze podala dovolání k Nejvyššímu soudu proti rozsudku, podle něhož by měla katolické církvi vrátit gotický obraz Madona z Veveří. Dovolání nemá odkladný účinek, galerie by tak měla do 19. února vzácné dílo vydat farnosti Veverská Bítýška. Právník farnosti František Severin řekl, že pokud obraz nebude v Brně do čtvrtečních 17:00, obrátí se na exekutora.

Podle mluvčí Národní galerie Terezy Ježkové vydá galerie obraz za předpokladu, že „jí bude předložen zákonný souhlas příslušného krajského úřadu, odboru památkové péče, s přemístěním obrazu ze sbírek Národní galerie v Praze, a zároveň bude zjištěno splnění podmínek zabezpečení ochrany obrazu, jakožto národní kulturní památky“.

Farnost: Národní galerie není kontrolní orgán

Ředitel Diecézního muzea Martin Motyčka v úterý řekl, že farnost Veverská Bítýška skutečně požádala krajský úřad o souhlas. Úředníci ale dospěli k závěru, že to není v jejich kompetenci. Zákon stanovuje, že krajský úřad má dát souhlas při trvalém přemístění movité kulturní památky z veřejně přístupného místa, podle kraje ale není nutné souhlas vydávat za situace, že dílo bude na jiném veřejně přístupném místě.

„Z toho důvodu není v kompetenci krajského úřadu o této záležitosti rozhodovat,“ uvedla mluvčí kraje Eliška Windová. Výklad krajského úřadu je v souladu s komentářem k zákonu o památkové péči vydaným v roce 2005. „Má-li tedy být movitá kulturní památka přemístěna z veřejně přístupného místa na jiné veřejně přístupné místo, byť i trvale, není k takovému přemístění vyžadován předchozí souhlas,“ stojí v komentáři k zákonu.

V Diecézním muzeu jsou podle Motyčky také splněny veškeré nároky na zabezpečení. Jsou tam trvale díla mimořádné hodnoty. Budova je napojena na pult centrální ochrany. Pro Madonu z Veveří je připravena nová bezpečnostní vitrína.

Podle Severina jsou podmínky kladené galerií irelevantní, pravomocný rozsudek stanovil povinnost předat obraz jasně, bez nutnosti splnění dalších předpokladů. Národní galerie také není nějakým kontrolním orgánem Diecézního muzea, podotkl Severin.

Spadá obraz pod zákon o restitucích?

Dovolání k Nejvyššímu soudu Národní galerie podala s ohledem „na složitost a věcnou nejednoznačnost celé kauzy a na fakt, že se jedná o průlomový a precedentní rozsudek“.

„Jako organizace pověřená řádně hospodařit se státním majetkem je Národní galerie v Praze přesvědčena o nutnosti využití všech zákonem stanovených opravných prostředků,“ uvedla.

O vydání obrazu v prosinci pravomocně rozhodl pražský městský soud, který zamítl odvolání galerie. Potvrdil tak původní rozsudek, jenž vyhověl žalobě římskokatolické církve. Podle soudu se prokázalo, že obraz patří církvi a stát není jeho vlastníkem. Národní galerie ale říká, že obraz nespadá pod zákon o restitucích, který napravuje křivdy způsobené komunistickým režimem v letech 1948 až 1989, protože byl ve vlastnictví státu již před tímto obdobím. S tím však soud nesouhlasil.

Zobrazit celou diskusi