Smrt viděli na 80 metrů!

14. dubna 2008
20:33

Vyšetřování jedné z nejhorších nehod v historii naší tramvajové dopravy pokračuje. Jak se to mohlo stát? A kdo je za to zodpovědný?

Ve vřesinském lesíku, místě jedné z nejhorších nehod v historii naší tramvajové dopravy, prováděli včera drážní experti rekonstrukci srážky. Snažili se přesně zjistit průběh posledních okamžiků před nehodou. Například na jakou vzdálenost se řidiči mohli vidět, jak reagovali, kdy začali brzdit a zda mohli tramvaje včas zastavit. Ze zastávek inkriminované jednokolejné ostravské trati se proti sobě rozjely tramvaje stejného typu jako ty, které se v pátek čelně srazily. V jedné z nich byli dokonce jako svědci i ofáčovaní zranění cestující. Závěr expertů zní: srážce prostě nešlo zabránit. Ani jeden z řidičů nemohl tramvaj včas ubrzdit, přestože oba reagovali okamžitě - půl sekundy poté, co se uviděli. Pokus dále ukázal, že se řidiči viděli na vzdálenost asi 80 metrů.


JÍZDNÍ ŘÁD NEHODY Odjezd z Dol. Lhoty: 17.45 Křížení Vřesina: 17.50 Odjezd z Poruby: 17.49 - zpoždění 4 minuty Zastávka Koupaliště: 17.51 - zpoždění 4 minuty Křížení Vřesina: nedojela Čas nehody: 17.53
Viník řídil jen půl roku! Na nebezpečný jednokolejový úsek z Poruby do Vřesiny poslal dopravní podnik naprosto nezkušeného řidiče. Jak Blesk zjistil, 24letý muž řídil tramvaje teprve půl roku! Přitom právě na lidském faktoru a zkušenostech je bezpečný provoz v tomto tramvajovém úseku závislý. "Po desítky let se tam nestala žádná nehoda. Úsek je sice rizikový, ale řidič prostě neměl vyjet z výhybny, dokud neměl protijedoucí tramvaj vedle sebe," řekl mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar. Zda mladý řidič o systému fungujícím na jednokolejce dostatečně věděl, to bude předmětem dalšího vyšetřování. Na této trati vždy jezdili zkušení tramvajáci, dobře znalí ojedinělé situace. Dopravní podnik je ale začal střídat a posílal tam řidiče, kteří běžně jezdili na jiných tratích v Ostravě. Stejně tomu bylo u 24letého řidiče, který s tramvají jezdil teprve od října. Vyšetřovatelé ho už navštívili. Má zlomené obě nohy a další zranění a kvůli špatnému psychickému i fyzickému stavu ho nemohou vyslechnout, a tudíž ani obvinit z obecného ohrožení. Tihle tomu mohli zabránit Už je jisté, že tragédii v Ostravě způsobil lidský faktor. Byl to totiž jediný "bezpečnostní prvek", na který byla jednokolejka odkázána. Dlouhá léta se o bezpečnost na prvorepublikové trati nikdo nestaral. Aby se o nápravě začalo uvažovat, museli zemřít tři lidé. "Nebyly peníze na všechno. Přednost dostávala jiná, podle nás kritičtější místa," řekl serveru Novinky. cz bývalý ředitel Dopravního podniku Ostrava (DPO) František Vaštík. Primátor Petr Kajnar ale oponuje. Roční rozpočet DPO činí 1,5 miliardy a technická opatření by podle něj vyšla na zanedbatelných několik set tisíc. "Je to otázka priorit, a co už je větší prioritou než bezpečnost cestujících," tvrdí Kajnar. Proč se s tím tedy ale nic neudělalo?! Až tři lidské životy a desítky zraněných přiměly dopravní podnik k úvahám o větší bezpečnosti. "Spojíme se s experty, aby navrhli optimální řešení," prohlásil František Kořínek, který je pověřen vedením DPO. Jedním dechem ale vyvrací nařčení, že podnik hazardoval s lidskými životy. "Drážní inspekce nám nemůže vytýkat žádné porušení zákonů," sdělil Kořínek. Petr Kajnar, primátor Ostravy: "Byl pro mne šok zjistit, že bezpečnost závisí jen na lidském faktoru, který statisticky jednou selhat musí." Blesk: Je s podivem, že jako první muž města neví, jak unikátně nebezpečnou tramvajovou trať v Ostravě má. František Kořínek, ekonomický náměstek pověřený vedením DPO: "Jsem v dopravním podniku pět let a až dosud jsem nezaregistroval žádný návrh na modernizaci trati." Blesk: To je chyba! Když ne ostatní, tak takový návrh měl už dávno podat sám! František Vaštík, exředitel DPO (odvolán v lednu 2008): "Osmdesát let tam k žádné nehodě nedošlo, proto jsme úsek považovali za bezpečný." Blesk: To snad nemyslí vážně! To, že takovou dobu nikdo dřív neumřel, bylo otázkou štěstí!
VÝZVA: Všichni účastníci nehody, kteří postrádají nějaké věci, se mají dostavit dnes od 14.00 hodin, a poté kdykoliv na Okresní policejní ředitelství v Novém Jičíně! Mohou také zavolat na telefon 974 735 207.

Video se připravuje ...
Další videa
Osoby v pátrání