Úterý 23. dubna 2024
Svátek slaví Vojtěch, zítra Jiří
Zataženo, déšť 7°C

Pilot Jiří Vlk (52) z Havířova vyrazil zdolat oheň v Českém Švýcarsku: Za hašení bez licence pokuta 100 tisíc

Autor: miv, VaB - 
1. listopadu 2022
05:00

Snaha se cení. Když na ni ale nemáte povolení, může se vám dobře zamýšlený skutek pořádně prodražit. Stejně jako pilotovi Jiřímu Vlkovi (52) z Havířova. Za pomoc při hašení obřího požáru Českého Švýcarska dostal pokutu 100 tisíc!

Bylo 26. července, třetí den od vypuknutí požáru v národním parku České Švýcarsko, když se pilot Jiří Vlk rozhodl pomoct hasit se svým vrtulníkem. Muž nad parkem ve spolupráci s dalšími složkami osmkrát shodil vodu ze svého bambi vaku na místa, která podléhala ohnivému živlu.

Video  Italští hasiči zveřejnili letecké záběry ze zásahu v Českém Švýcarsku.  - Italští hasiči
Video se připravuje ...

„Komunikoval jsem s velitelem a létal ve formaci s hasiči i policií. Rozhodně jsem nikoho na místě neohrozil,“ myslí si Vlk. Jenže se ukázalo, že Úřad pro civilní letectví (ÚCL) je jiného názoru, a pilotovi vyměřil za jeho snahu pokutu.

„Provedl nedbalostně sérii osmi letů, při kterých prováděl hašení v NP České Švýcarsko, tedy porušil ustanovení paragrafu 76 odst. 2 zákona o civilním letectví,“ stojí v příkazu ÚCL.

V překladu šlo o problém s licencí pro hašení požáru ze vzduchu. „Mám ji pouze pro létání s podvěsem, jinými slovy můžu nést bambi vak, ale nesmím z něj vodu vylévat při hašení,“ doplnil pilot, který teď musí zaplatit 100 tisíc korun.

Nehas, co tě nepálí

Jiří Vlk učí hasiče Moravskoslezského kraje, jak fungovat při hašení ze vzduchu. Pomáhá jim při různých zásazích, kde je nutná letecká technika. „Třeba loni při hašení požáru vrakoviště v Ostravě. Úřad pro civilní letectví tento případ ale odložil, jelikož šlo o zásah, který byl na základě interní dohody mezi mnou a hasiči. Nečekal jsem, že v tomto případě, který je podobný, bude rozhodovat jinak,“ povzdechl si muž.

Ministr chce informace

„Zaznamenal jsem to a požádal hned příslušný odbor o podrobné informace k tomuto případu,“ řekl Blesku ministr dopravy Martin Kupka.

Úřady? Nic neřekneme

Z jakého důvodu úředníci rozhodli o pokutě? „Správní řízení není ukončeno, proto s ohledem na práva pilota nelze podávat bližší informace,“ uvedl Úřad pro civilní letectví. Blesk požádal o komentář i Generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR, to však do uzávěrky neodpovědělo.

Unese 407 litrů

Pilot Jiří Vlk používal na hašení v Hřensku svůj vrtulník, jednomotorový Bell 206, a bambi vak na 407 litrů. Vrtulník se označuje jako lehký víceúčelový. Oproti policejním a armádním je značně slabší a menší. Policie například běžně létá s vakem na tisíc litrů, armáda klidně i dvěma tisíci. K tomu používají velké dvoumotorové vrtulníky.

Video  Italští hasiči zveřejnili letecké záběry ze zásahu v Českém Švýcarsku.  - Italští hasiči
Video se připravuje ...

 

 

VeritasVincit ( 1. listopadu 2022 14:18 )

Je obrovská chyba, že se na počátku požáru alespoň pro začátek nevyužili možnosti a kapacity zdejších českých provozovatelů letecké hasící techniky.Chápu,že s těmito subjekty nemělo Ministerstvu zemědělství uzavřenu platnou smlouvu na Leteckou hasičskou službu (LHS).Mají být do budoucna nasmlouvány i záložní letecké firmy pro případ mimořádně velkých požárů jako tento aby případný úředník/lokální velitel zásahu nemusel mít svázané ruce,obavy,že bude dodatečně posti­žen,per­zeku­ován­,že využil služeb firmy,aby uchránil majetek a životy lidí,která neměla platně uzavřenou smlouvu s minis­terstv­em.Ne­cháme to vše zničit,shořet jen proto,že není podepsaná smlouva,ikdyž kousek vedle je firma,která může okamžitě hasit a nečekat na smilování od švédů či italů zda přiletí či nepřiletí?Tento typ požáru v takovém rozsahu není v Česku každý rok.Je to do budoucna pro mini­terstv­o,ha­siče,­úřed­níky,­poli­tiky zkušenost a ponaučení co zlepšit.Zlepšit hlavně pružnost v rozho­dová­ní,e­fekti­vitu nasazování letecké techniky,které je doposud těžkopádné a opatrné,spíše vyčkávací!Pokud by od začátku byla nasazena flotila všech zdejších privátních hasících letadel Antonov AN-2,turbočmeláků Zlín Z-37T, PZL Dromedar M18 a vrtulníků Bell,Airbus a to ve spolupráci s vrtulníky policie a armády,tak by požár nedosáhl později těchto velkých rozměrů ve špatně přístupném terénu!Chybama se člověk učí,ale stále je opakovat je hloupost a neschopnost!Mám obavu,že se to bude stejně opakovat!

beruna ( 1. listopadu 2022 11:01 )

Pořádek musí bejt - ale pokud ten člověk o své vůli pomáhal hasit rozsáhlý požár a nikomu při tom nezpůsobil škody na zdraví, mělo by se to smést ze stolu jako výjimečný případ ve výjimečné situaci. Ten člověk by neměl být obětí absurdních byrokratických pravidel.

cid2000 ( 1. listopadu 2022 09:20 )

Celé to hašení,především ten začátek a podchycení požáru na začátku byl kocourkov !Vše pomalé, alibistické co tam poslat atd.Každý se bál rozhodnout v začátku!V ČR jsou minimálně tři-čtyři turbočmeláci s kapacitou nádrží kolem 900 litrů na jeden schoz případně M18A DROMADER!Nikdo je nevyužil!Ze strany hasičů/velení nebyl zájem a strach velitelů udělat rozhodnutí je povolat!Takže se promeškal čas v zárodku požáru!Šílený!Ty letadla čekala na start!Proč je stát nevyužil?Až,když vše totálně hořelo a všude v Tv,internetu se to začalo řešit,dala se tomu publicita,ale to už je pozdě!To se pak kontroluje pouze vyhoření určité plochy.Nic více!Navíc se do toho začala motat politická garnutira,vyšší úředníci co chtěli záslužné frčky!Jako vždy!Byla zde připravena flotila letadel,vrtulníků jako pan Vlk, DSA a další, které šlo využít alespoň v prvním týdnu.Pak to měla masivně převzít armáda a policie!Sice tvrdí jako,že byl prostor pouze pro pár vrtulníků policie,armády aby se navzájem neohrožovali.Ale úplně v klidu tam mohlo létat dvojnásobek vrtulníků či letadel!Pro každého by se našel při dobré koordinaci časový slot/časové okno na schoz v jiném čtverci požáru požáru!Každá skupina by létala tankovat vodu/hasící látku na opačný konec západ/jih/východ aby si nekřížili trasu příletu do prostoru daného čtverce!Někdo by využil k nabírání řeku,jiný jezero,jiný hasičské cisterny v blízkosti požáru.Opět selhání v zárodku požáru,stejně jako při velkých povodních.Nejde o samotné zasahující hasiče!Jde o vele­ní,po­liti­ky,kte­ří opakovaně selhávají v zárodku velkých požárů či povod­ní.Te­chni­ka,li­di jsou,ale musí je někdo v čas povolat a né řešit strach o svou židli­,frčky­!Byro­kracie s požárem opět vyhrála.

ja01 ( 1. listopadu 2022 09:13 )

No, jak ty příspěvky čtu, tak si říkám, že je dobré, že jsou letadla a vrtulníky tak drahé. Kdyby byly levné, tak by asi absolventi vysoké školy životy létali a ve vzduchu by bylo hodně nebezpečno.
Pro nedovtípivé. V leteckém provozu platí striktní pravidla a ty se musí dodržovat. Neplatí tam žádné "dobré úmysly". Pán pilot pravidly nedodržoval a jen teď kope kolem sebe. To, že má na něco papír, nedovoluje jednat jak se mu zlíbí i když třeba v dobré vůli. Zapomněl, že divoký západ, kdy si každý dělal co chtěl, byl už dávno překonán.

r.kala ( 1. listopadu 2022 09:02 )

no jednou jsem se soudil o ridicak. Spravni organ mi ho nepravem zabavil. Vsichni pravnici mi potvrdili, ze nepravem. Jenze jak mi rekli, urednik, kdyz mi ho sebere nepravem nic neporusi, mam moznost se soudit, kdyz by nahodou spatne pripad odlozil, pri prvni kontrole je podezrely z korupce a za to mu to nestoji. Takze k soudu a bez problemu jsem to vyhral. Mohlo to byt podobne.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa
Osoby v pátrání