Pilot Jiří Vlk (52) z Havířova vyrazil zdolat oheň v Českém Švýcarsku: Za hašení bez licence pokuta 100 tisíc
Snaha se cení. Když na ni ale nemáte povolení, může se vám dobře zamýšlený skutek pořádně prodražit. Stejně jako pilotovi Jiřímu Vlkovi (52) z Havířova. Za pomoc při hašení obřího požáru Českého Švýcarska dostal pokutu 100 tisíc!
Bylo 26. července, třetí den od vypuknutí požáru v národním parku České Švýcarsko, když se pilot Jiří Vlk rozhodl pomoct hasit se svým vrtulníkem. Muž nad parkem ve spolupráci s dalšími složkami osmkrát shodil vodu ze svého bambi vaku na místa, která podléhala ohnivému živlu.
„Komunikoval jsem s velitelem a létal ve formaci s hasiči i policií. Rozhodně jsem nikoho na místě neohrozil,“ myslí si Vlk. Jenže se ukázalo, že Úřad pro civilní letectví (ÚCL) je jiného názoru, a pilotovi vyměřil za jeho snahu pokutu.
„Provedl nedbalostně sérii osmi letů, při kterých prováděl hašení v NP České Švýcarsko, tedy porušil ustanovení paragrafu 76 odst. 2 zákona o civilním letectví,“ stojí v příkazu ÚCL.
V překladu šlo o problém s licencí pro hašení požáru ze vzduchu. „Mám ji pouze pro létání s podvěsem, jinými slovy můžu nést bambi vak, ale nesmím z něj vodu vylévat při hašení,“ doplnil pilot, který teď musí zaplatit 100 tisíc korun.
Nehas, co tě nepálí
Jiří Vlk učí hasiče Moravskoslezského kraje, jak fungovat při hašení ze vzduchu. Pomáhá jim při různých zásazích, kde je nutná letecká technika. „Třeba loni při hašení požáru vrakoviště v Ostravě. Úřad pro civilní letectví tento případ ale odložil, jelikož šlo o zásah, který byl na základě interní dohody mezi mnou a hasiči. Nečekal jsem, že v tomto případě, který je podobný, bude rozhodovat jinak,“ povzdechl si muž.
Ministr chce informace
„Zaznamenal jsem to a požádal hned příslušný odbor o podrobné informace k tomuto případu,“ řekl Blesku ministr dopravy Martin Kupka.
Úřady? Nic neřekneme
Z jakého důvodu úředníci rozhodli o pokutě? „Správní řízení není ukončeno, proto s ohledem na práva pilota nelze podávat bližší informace,“ uvedl Úřad pro civilní letectví. Blesk požádal o komentář i Generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR, to však do uzávěrky neodpovědělo.
Unese 407 litrů
Pilot Jiří Vlk používal na hašení v Hřensku svůj vrtulník, jednomotorový Bell 206, a bambi vak na 407 litrů. Vrtulník se označuje jako lehký víceúčelový. Oproti policejním a armádním je značně slabší a menší. Policie například běžně létá s vakem na tisíc litrů, armáda klidně i dvěma tisíci. K tomu používají velké dvoumotorové vrtulníky.
Je obrovská chyba, že se na počátku požáru alespoň pro začátek nevyužili možnosti a kapacity zdejších českých provozovatelů letecké hasící techniky.Chápu,že s těmito subjekty nemělo Ministerstvu zemědělství uzavřenu platnou smlouvu na Leteckou hasičskou službu (LHS).Mají být do budoucna nasmlouvány i záložní letecké firmy pro případ mimořádně velkých požárů jako tento aby případný úředník/lokální velitel zásahu nemusel mít svázané ruce,obavy,že bude dodatečně postižen,perzekuován,že využil služeb firmy,aby uchránil majetek a životy lidí,která neměla platně uzavřenou smlouvu s ministerstvem.Necháme to vše zničit,shořet jen proto,že není podepsaná smlouva,ikdyž kousek vedle je firma,která může okamžitě hasit a nečekat na smilování od švédů či italů zda přiletí či nepřiletí?Tento typ požáru v takovém rozsahu není v Česku každý rok.Je to do budoucna pro miniterstvo,hasiče,úředníky,politiky zkušenost a ponaučení co zlepšit.Zlepšit hlavně pružnost v rozhodování,efektivitu nasazování letecké techniky,které je doposud těžkopádné a opatrné,spíše vyčkávací!Pokud by od začátku byla nasazena flotila všech zdejších privátních hasících letadel Antonov AN-2,turbočmeláků Zlín Z-37T, PZL Dromedar M18 a vrtulníků Bell,Airbus a to ve spolupráci s vrtulníky policie a armády,tak by požár nedosáhl později těchto velkých rozměrů ve špatně přístupném terénu!Chybama se člověk učí,ale stále je opakovat je hloupost a neschopnost!Mám obavu,že se to bude stejně opakovat!