Řidič tramvaje smrti: Vrátil se tam, kde zabíjel
Lékaři ho stále drží na silných antidepresivech. Jeho kroky k místu strašlivé tragédie ve Vřesině u Ostravy jsou pomalé.
"Od té chvíle, co mě propustili z nemocnice, to mám pořád v hlavě. Myšlenka, že se musím vrátit tam, kde jsem tolika lidem ublížil, mě pronásledovala na každém kroku. Přišel jsem také vyjádřit hlubokou úctu ke všem," vysvětluje své těžké rozhodnutí Petr Hroch (24).
Psychickou podporu mu dává kamarádka Veronika. Nese čtyři kytice květin a plyšového medvěda, protože Petr Hroch má stále obě zlámané ruce v sádře a kolem krku fixační dlahu. Když přechází přes kolejiště, kde kvůli němu umírali lidé, směrem k pomníčku, nedokáže už skrývat silné emoce a slzy.
"Pořád se v noci budím a myslím na to, že jedu tramvají po trase, která mi tolik změnila život," říká Petr Hroch. Na místě neštěstí zůstává čekat na křížení tramvají, při němž nevysvětlitelně pochybil. Čelo má plné vrásek a třese se po celém těle. Veronika ho drží za ruce.
Nejprve projíždí tramvajová souprava jedoucí z Ostravy-Poruby, totožná s tou, do které narazil. O pět minut později nás míjí kloubová tramvaj jedoucí z místa křížení ve Vřesině. Tramvaj podobná té, kterou před 15 dny Petr Hroch řídil. Místo něj ale sedí v kabině blonďatá řidička, která nás zdraví a kupodivu posílá na dálku i pusy.
"Je to má kamarádka, která mě strašně psychicky podržela, když jsem už nechtěl žít," říká Petr Hroch.
"Nenajdu klid dokud mi aspoň náznakem neodpustíte," hovoří třesoucím se hlasem tiše k příbuzným obětí a zraněným.
V duchu prosí o odpuštění i mrtvé... Řidič tramvaje nese na svých bedrech nepopsatelnou tragédii. Se sklopenou hlavou stojí hned u trati u pomníku ve Vřesině plného květin, smutečních věnců a plyšáků.
Tiše na něj pokládá postupně čtyři kytice. Tři jsou naprosto stejné - čtyři rubínově červené karafiáty. Kytice za každý život, každou oběť strašlivé tragédie, již svojí nepozorností na kolejích zavinil. Šestiletého Tomáška Hampela a manželský pár Františka (79) a Marii (68). Čtvrtá kytice orchidejí je za všechny cestující, kterým způsobil zranění. Nakonec řidič vytahuje z tašky velkého bílého medvěda. "To mě bolí nejvíce. Smrt malého dítěte," říká se slzami v očích Petr Hroch.
Stojí uprostřed trati na místě, kde kvůli němu umírali lidé, ale kde jen zázrakem nepřišel o život i on. Držel ruční brzdu a za cenu, že zemře, kabinu neopustil. "Přišla strašná rána a pak tma. Když jsem se probral z bezvědomí, nemohl jsem se hýbat. Jednu ruku jsem měl zaklíněnou pod palubovkou, druhou jsem si vytáhl z nohy trosky," vybavuje si těžké okamžiky přímo na místě srážky Petr Hroch.
"Do konce života mě bude pronásledovat ten strašný křik, zoufalý nářek a děsivý obraz. Pozoroval jsem tu hrůzu nehybně jen průzorem o velikosti 10 krát 20. Viděl jsem silně krvácející ženu, druhá měla zaklíněné nohy a hrozně křičela. Všude byla krev. Chtěl jsem umřít," líčí Blesku pocity, které ho do konce života nenechají v klidu spát. Se sklopenou hlavou odchází z místa smrti pryč.
Vývoj případu
11. dubna
V 17.50 vyjíždí z Ostravy-Poruby linka č. 5 řízená Petrem Hrochem, jenž zapomene na křížení. V 17.53 dojde k tragické srážce.
14. dubna
Na místě nehody provádějí experti rekonstrukci srážky. Závěr zní: nešlo tomu zabránit. Řidiči nemohli vozy včas ubrzdit.
16. dubna
Na srážce se nepodílela technická závada, potvrdili experti po prohlídce tramvají. Vozy neměly žádné závady.
17. dubna
Dopravní podnik přiznává, že během tří let došlo na trase č. 5 ke dvěma situacím, kdy proti sobě vyjely tramvaje.
18. dubna
V záplavě květin a drobných plyšových hraček se loučí rodina i kamarádi s šestiletým Tomáškem Hampelem.
21. dubna
Na lince č. 5 vyjíždí přesně v 15.56 hodin po tragické nehodě první tramvaj. Na výhybně přibylo pouze výstražné světlo.
22. dubna
Kriminalisté předali Petru Hrochovi ve špitále obvinění z trestného činu obecného ohrožení se sazbou od tří do deseti let.
23. dubna
Petr Hroch, který nehodu zavinil, odchází z nemocnice domů. Má ruce v sádře, na nohou stehy a kolem krku fixační límec.
24. dubna
Hodinu a půl vyslýchali kriminalisté Petra Hrocha. Vypovídal vůbec poprvé a připustil porušení stávajících předpisů.
25. dubna: 10 milionů pokuty?
Až desetimilionovou pokutu může zaplatit dopravní podnik, pokud se prokáže, že při provozování jednokolejové trasy z Ostravy do Vřesiny porušil zákony. Drážní inspekce zahájí s dopravcem už příští týden správní řízení.
"Skutečně se jednalo o mimořádné události v kategorii ohrožení. Povinností dopravního podniku to bylo hlásit, což neučinil," uvedl mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar. Srážka podobná té tragické z 11. dubna už několikrát hrozila. Říká to řada svědeckých výpovědí.
"Pokud by dopravní podnik tyto události nahlásil, nemuseli umírat lidé. Drážní inspekce by nařídila zpřísnění bezpečnostních opatření," dodal Neusar.