Řidič autobusu usnul, čtrnáctiletý Pavel zemřel!

Autor: red - 
28. června 2006
17:00

Nehoda českého autobusu na Slovensku si vyžádala krutou daň. Život čtrnáctiletého chlapce

Návrat ze školy v přírodě v Černé Hoře se pro studenty dvou gymnázií včera změnil v tragédii. V půl čtvrté ráno totiž jejich autobus těsně za Malackami sjel do příkopu a narazil do stromu. Pravděpodobně kvůli mikrospánku řidiče (22) tak skončil jeden mladý život. Čtrnáctiletý Pavel totiž po nárazu vyletěl ze zadního bočního okna, které se rozbilo. Na místě byl mrtev. A to si měl už zítra vyzvednout vysvědčení a vyrazit na prázdniny... Autobus vezl 45 cestujících - studentů z Dvořákova gymnázia v Kralupech nad Vltavou a Prvního obnoveného reálného gymnázia v Praze 8. To vede syn prezidenta Václav Klaus ml. "Ten mrtvý chlapec byl bohužel náš student. Je to strašné, znal jsem ho dobře, chodil ke mně do šachového kroužku," řekl Blesku Klaus mladší. Škola je z události zdrcená. "Zrušili jsme všechny akce, které jsme chystali na oslavy konce školního roku. S bídou v pátek dětem rozdáme vysvědčení," zakončil Klaus. Ostatní studenti vyvázli z nehody bez zranění a náhradním autobusem včera přijeli do Prahy a do Kralup nad Vltavou. Přesnou příčinu smrti chlapce určí nařízená soudní pitva. Řidič Josef T. (22) z Jindřichohradecka, který zřejmě podlehl mikrospánku a nehodu patrně způsobil, byl po výslechu na Slovensku propuštěn na svobodu. Alkohol u něj zjištěn nebyl a vyloučena je i technická závada na autobusu. Hrozí mu odnětí svobody až na pět let. "Kolikátá to byla jeho cesta do zahraničí, to nevím, ale určitě nejel poprvé. Jezdil u svého strejdy a mně ho doporučil jeho bratránek. Jeli jsme s mladýma lidma, tak jsem vzal jeho, že byl taky mladej, nechtěl jsem žádnýho morouse," řekl Blesku majitel autobusu Josef Holub. Právě on byl tím druhým řidičem. "Jestli se ozveme rodičům toho chlapce? Zatím ještě počkáme, je to moc brzy," dodal. Na autobuse vznikla škoda pouhých 20 tisíc korun a odjel do Prahy. Pro studenty přijel náhradní spoj, který měl údajně cestou poruchu...


Nehody českých autobusů v zahraničí Kdy kde oběti * 25. června 2004 Slovensko 2 mrtví, 36 zraněných * 26. července 2004 Belgie 1 mrtvý, 11 zraněných, z toho jeden těžce * 30. července 2004 Slovensko 1 mrtvý, 8 těžce a 47 lehce zraněných
Profesor: Přepočítali jsme děti a jedno chybělo Hrobové ticho a slzy. Gymnazisté, které po tragické nehodě přivezl včera odpoledne náhradní autobus, byli doslova na dně. Naproti jim v Praze přišli jejich spolužáci a profesoři, s nimiž se otřesení studenti mlčky objímali. Slzy tekly všem, neschovaly je ani sluneční brýle či vlasy v obličeji. "Furt si to nemůžu uvědomit, že ten veselej a milej kluk, kterýho jsem znala, se už nikdy nebude smát," plakala jedna z dívek. Nejhorší pohled byl asi na učitele, který se okamžitě poté, co vystoupil z autobusu, zhroutil do náruče svých kolegů. Přivezl o jednoho studenta míň! Pochmurná nálada vládla i mezi kralupskými studenty a učiteli. "Zrovna jsme spali, když se to stalo. Mohli jsme jet tak 80 až 100 km za hodinu. Rychlejší to nebylo. Hrozné bylo, že nešla celou dobu klimatizace," líčil ředitel kralupského Dvořákova Gymnázia Andrej Plecháček a dodal: "Najednou jsme uslyšeli náraz, začali jsme zjišťovat, co se vlastně stalo, a přepočítali jsme děti. Jedno chybělo. Po chvilce jsme ho našli venku. Snažili jsme se chlapce oživovat, ale lékaři později konstatovali, že zemřel okamžitě."
Za volant může každý! Za volant autobusu si dnes může sednout kdokoliv, komu je více než 21 let. Dříve totiž platilo, že šofér autobusu musel mít před tím praxi na nákladním voze. To však už dnes není nutné! "Teď se může přejít na řízení přímo z osobního vozu," uvedl David Veselý z jedné pražské dopravní agentury. Na mezinárodních linkách jsou vždy dva řidiči, jeden smí řídit maximálně osm hodin. "Kontroluje to tachograf, kde je zaznamanána doba a rychlost jízdy a také povinná přestávka," upřesnil. Jak udržet řidiče svěží? Za předním sklem autobusů je velké vedro, moderní autobusy proto už mají klimatizaci oddělenou pro řidiče a pro cestující. Záleží ale na tom, zda má společnost na obnovu vozového parku...

Video se připravuje ...
Další videa
Osoby v pátrání