ONLINE Polský řidič kamionu: Červená světla na přejezdu znamenají, že mohu jet
Loni v červenci jeho vinou zemřeli ve Studénce tři lidé, dvacet dalších bylo zraněno. Polský řidič kamionu totiž ignoroval výstražná světla na vlakovém přejezdu a po spadnutí závor zůstal stát na kolejích. V tu chvíli tu ale přijíždělo Pendolino... Polák ve středu stanul konečně před soudem.
Soud je pro dnešek u konce, vážení čtenáři. Závěrečné řeči a rozsudek s námi budete moci opět sledovat 24. února.
Polák si prohlédl videozáznamy z několika kamer. Přítomné udivilo, že
místo toho, aby volal pomoc, si dal ruce do kapes a procházel se okolo torza kabiny!
Předseda senátu Mgr. Jaromír Pšenice se snažil vynéset rozsudek již dnes, ale bohužel se překlad znaleckých posudků, požadavků zmocněnců poškozených a celého líčení protáhl. Vypadá to, že jednání bude odročeno.
U soudu se pouštělo video ze střetu pendolina s kamionem. Záběry jsou děsivé. Zároveň je ke konci vidět, jak řidič, už venku z kabiny, rozhazuje rukama.
Zmocněnec žádá čtení dalšího odstavce (kde není statistika).
Čtou se fatální zranění, která nepřežila trojice cestujících, a další zranění, která dodnes či dlouhodobě limitují několik těžce zraněných cestujících. Překladatel se potí – musí překládat odborné výrazy, jako je otevřená zlomenina pažní kosti s posunutím výklenku dopředu atd.
Soudce dočetl výpovědi svědků. Státní zástupce žádá číst výpověď svědkyně, která nehodu viděla.
Soudce: V nadsázce říká: 'Pan státní zástupce má pocit,že jsem toho četl málo, ale jeho přání rád splním.'
Čte se výpověď Blanky Novotné – ta šla se psem na procházku směrem k vlakovému přejezdu. Když byla 100 metrů před přejezdem, zaregistrovala, že blikají červená světla. V tu dobu už u přejezdu stál kamion. Kamion stihl projet i další vozidlo projelo. Asi po 30 vteřinách, kdy bylo zařízení v činnosti, řidič signalizaci nerespektoval a vjel na přejezd.
Jakmile byl na přejezdu, tak se zavřely závory. Byla jsem asi 80 metrů od přejezdu. Věděla jsem, že je zle. Mávala jsem na řidiče, ať prorazí závoru, mávala jsem na něj oběma rukama. Asi mě neviděl...
Poté do kamionu narazilo rychle jedoucí pendolino. Po nárazu vznikl na přejezdu oheň. Po nárazu jsem volala na linku 112. Vše jsem poté oznámila i pohotovostní výpravčí, aby úplně zastavili provoz na trati. Nabídla jsem jim i svoji pomoc. Nadávala jsem řidiči, zda si uvědomuje, co provedl. Odpověděl mi něco polsky. Čekala jsem na policisty. Při odchodu jsem viděla sanitky a policisty."
Soudce rychle pročítá další výpovědi cestujících z vozu číslo 7, který byl řazen ve směru na Prahu jako první.
Soudce dále čte výpovědi cestujících. Všichni mluví o troubení vlaku a výrazném brždění. Většina z nich si více nepamatuje. Někteří z cestujících na policii mluvili o rozházených troskách, nářku a zraněných. Některé z výpovědí jsou děsivé – svědkyně popisuje, co se dělo ve zdemolovaném vlaku. Zatímco jedna paní křičela, že nehýbe nohou, tak druhá sténala a plakala, že je těhotná.
"V tu chvíli jsem se ptala, co ten člověk na zemi. Lékař mi odpověděl, že je to exitus. Když jsem se zeptala na spolucestujícího, tak mi bylo sděleno, že ho vrtulník s těžkým poraněním mozku přepravuje do Fakultní nemocnice v Ostravě."
Hlavní líčení po přestávce opět pokračuje.
Soudce: Proč jste tedy čekal, že se závory zvednou?
Polák: Co to má společného. Myslel jsem, že železniční přejezd má fotobuňku. Případně, že někdo ty závory ovládá.
Polák až po více jak hodině výslechu prokázal první pokoru. "Celá událost je pro mě tragédií."
Soudce prosí obžalovaného, aby vypovídal: "Chtěl bych tady říci něco ohledně obžaloby. Neudělal jsem to schválně. Vliv na nehodu mělo to, že na železničním přejezdu 22. července jsou dva prvky, které zabezpečují tento přejezd," začal polský řidič. Jeho výpověď překládá překladatel.
"Základní prvek podle mého názoru jsou semafory. Světelné zařízení bylo namontováno na železničním přejezdu. Bylo to odlišné zařízení." Soudce mu skáče do řeči, že soud ví, jak vypadá zabezpečení přejezdu. "To má vliv na moji další výpověď," vysvětluje řidič dál. "Ty semafory jsou jiné a kromě těchto semaforů by měla fungovat jiná zařízení, která zabezpečují tento přejezd!"
Škoda byla vyčíslena na 157,7 milionů korun. Dle státního zástupce vyšším škodám zabránil pohotový strojvedoucí Jan Černý, který začal pendolino brzdit. A do doby střetu snížil rychlost soupravy ze 160 na 142 km/h. Strojvedoucí Jan Černý přišel při střetu o nohu!
Dobré ráno, Česko! Deset let možná už dnes vyfasuje řidič Slawomir Sondaj z Polska, který způsobil 22. 7. 2015 tragickou nehodu ve Studénce, kdy s kamionem vjel před projíždějící vlak Pendolino, i když svítila červená výstražná světla. Při nehodě zemřeli 3 lidé. Dalších 17 osob bylo zraněno – z toho 6 těžce.
Státní zástupce ani obhájce nemají dotazy. Znalce se ptá Polák.
Polák se opakuje a i překladatel ho upozorňuje, že už to říkal.
Polák: Hlavním důvodem, proč jsem zastavil na přejezdu, byly právě spadlé závory. Kdyby nespadly, tak bych nezastavil.
Znalec se ptá obžalovaného: Pane obžalovaný, víte, co znamená červené světlo? Víte, co se stane, když padnou závory?
Polák: Pro mě je to informace, že je nesmím prorazit.
Znalec: A když spadnou závory, co se běžně děje na kolejích?
Polák: Někdo chtěl asi schválně, abych zastavil na tom přejezdu. Protože...
Co chcete od Poláka je na něm vidět že to je negramot.Nechápu jak mohl vůbec tostat řidičák i když vím že v Polsku je možné všecko.