Na lince č. 5 se už jednou bouralo. A řidičku odsoudili!

Tramvaje na ostravské jednokolejce se už v minulosti srazily! V roce 1969 tam došlo k nehodě, 20 lidí tehdy utrpělo zranění, řidička byla odsouzena.
Dopravní podnik lže, když tvrdí, že za 70 let fungování jednokolejné trasy z Ostravy do Vřesiny nedošlo k žádné vážné nehodě.
Tramvaje se srazily čelně v roce 1969, kdy došlo ke zranění 20 lidí, tři z nich byli zraněni těžce. Tyto skutečnosti již dříve Blesku odhalil Jiří Matějíček (68) ze Staré Bělé, který jako řidič autobusu poté zajišťoval náhradní dopravu na osudné lince č. 5.
Tramvaj tehdy řídila osmadvacetiletá řidička, která byla dokonce odsouzena ke dvěma rokům vězení. Sama utrpěla vážné zranění, otevřenou zlomeninu kotníku. "Nehoda tehdy měla stejnou příčinu, řidička nepočkala na křižování a čelně se srazila s druhou soupravou. Tenkrát jezdily ještě dřevěné tramvaje. Obě zůstaly na šrot a hodně cestujících bylo zle potlučeno," vzpomíná Matějíček, který v dopravním podniku pracoval jako řidič téměř 40 let.
Jak také vysvětlil, dnes je trať linky č. 5 zkrácená. Tehdy vedla od vlakového nádraží ve Svinově až do Klimkovic. Tramvaje se už křížily na smyčce v Porubě, v místě, kde dnes tramvaj vyjíždí směrem po jednokolejné trati na Vřesinu. K nehodě tehdy došlo na jiném úseku trati.
"Každý řidič může pochybit, ale příčinu vidím v šokujícím přístupu dopravního podniku. Co se týče bezpečnostního zařízení vůči selhání lidského faktoru, to už mělo být na jednokolejce minimálně před 40 lety. Podnik ohrožoval na životě řidiče i cestující," rozčiluje se Jiří Matějíček.
"A to nemluvě o tom, že kdysi jezdily dřevěné tramvaje, které ani na rovném úseku nedosahovaly rychlosti 30 kilometrů. Podnik je nahradil novými s daleko větší rychlostí, aniž by trať jakkoliv zabezpečil," dodal zkušený řidič Matějíček.
Řidička, která před 39 lety nehodu způsobila, dnes už nežije. Událost ji ale těžce poznamenala až do konce života, ať co se týče soudu, vězení či vztahů v rodině.
Podobně je na tom teď Petr Hroch (24). Je obviněn z obecného ohrožení a hrozí mu až 10 let vězení, protože 11. dubna zavinil smrt tří lidí a těžká zranění u 14 cestujících.
Drážní inspekce tento týden zahájí správní řízení proti dopravnímu podniku.