Most byl vratký jako štokrle na židli, řekl znalec o Studénce

Autor: ČTK, ap - 
28. června 2011
13:32

Nové svědectví o příčinách tragické železniční nehody, ktera stála před téměř 3 lety život 8 lidí ve Studénce v úterý uvedl soudní znalec v oboru stavebnictví Jiří Studnička. Podle něj byla konstrukce mostu vachrlatá a celkově velmi nestabilní.

Ten soudu v Ostravě, který se nehodou zabývá řekl, že pád rozestavěného mostu, do kterého poté narazil vlak, byl důsledkem závady, která se na stavbě objevila den před nehodou a stavbaři ji dostatečně nevyřešili.

Na stavbě se improvizovalo

"Závada byla odstraněná jen zdánlivě. Konstrukce se dostala do labilního stavu a jakmile přišel nějaký impuls, patrně nějaké nadzvednutí, dala se do pohybu," řekl Studnička. Na stavbě se podle něj improvizovalo a podkládalo různými prvky. "Vznikla labilní konstrukce, jako když si na židli dáte ještě štokrle, takové to bylo celé vratké. Sestava podkladků byla velmi nestabilní," řekl znalec.

Podle obžaloby příčinou tragické nehody byla souhra mnoha zanedbání a nedostatků. Studnička zmínil i nedostatky při úpravách původního projektu.  "Vycházelo se z předpokladu, že most je vodorovný, ale ve skutečnosti zcela vodorovný není. Proto bylo nutné pojezdové vozíky podkládat. Ani pojezdové dráhy nebyly dokonale sestavené," vysvětlil.

Pracovníci nezaměřili konstrukce, ty byly přitom vychýlené

Den před neštěstím se pojezdové vozíky zablokovaly. Přitom podle znalce zřejmě čelily podpůrné konstrukce větší námaze, a proto se příliš vychýlily. "Nadzvedlo se to jeřábem, zkušebním pojezdem se zdálo, že je vše v pořádku. Pracovníci ale měli přinejmenším nechat konstrukce znovu zaměřit, zjistilo by se, že jsou vychýlené. V osudný den už nebylo možné pohyb mostu zastavit, tím spíše, že na jedné straně nebyl ukotvený," řekl Studnička. Kdyby most ukotvený byl, mohlo to podle znalce zastavit jeho pád, pokud by se dostal do nekontrolovaného pohybu.

Nehoda se stala 8. srpna 2008. Rekonstruovaný silniční most spadl ve Studénce přímo na železniční trať a bezprostředně poté do jeho trosek narazil mezinárodní rychlík Comenius. Na místě zahynulo šest lidí, čtyři ženy a dva muži. Další muž zemřel později v novojičínské nemocnici. Osmou obětí se stala jedna z polských zraněných cestujících, která zemřela v krakovské nemocnici  Obžalováno je deset lidí, hlavně ze stavebních firem, a to z obecného ohrožení z nedbalosti. Hrozí jim tři až deset let vězení.

spajka ( 28. června 2011 20:34 )

pěkné,že znalec našel chyby,ale životy to lidem nevrátí.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa
Osoby v pátrání