Úterý 30. dubna 2024
Svátek slaví Blahoslav, zítra je Svátek práce
Polojasno 23°C

Nehoda vlaku v Ústí: Sedadla smrti byla naštěstí prázdná!

Autor: šim, pet, Ondřej Čermák - 
29. června 2010
13:41

Bylo to štěstí v neštěstí! Nehoda osobního vlaku City Elefant, při které zahynul strojvedoucí a 11 lidí bylo těžce zraněno, mohla podle všeho skončit katastrofou. V prvním vagónu, který byl doslova rozpárán, sedělo v osudnou chvíli jen několik lidí ze zhruba 50 cestujících, a naštěstí v zadní části vozu. Zkušený záchranář Blesk.cz řekl: „Kdyby byl první vagon úplně plný, mrtvých by bylo daleko více.“

Ve třech vagónech osobního vlaku jedoucího z Prahy do Ústí nad Labem cestovalo zhruba 50 lidí, většina naštěstí v posledním voze. První a řídící vagon náraz do betonové zdi rozpáral a zcela zdemoloval. „Tam naštěstí sedělo jen pár lidí včetně nejvíce zraněných. Kdyby byl tenhle vagon plný lidí, mohla se stát obrovská tragédie,“ řekl Blesku jeden ze zasahujících záchranářů.

Vlak se v tomto úseku řítí až 120kilometrovou rychlostí. V pondělí měla souprava mimořádně odbočit z levé koleje na pravou. Strojvedoucí ale vjel na výhybku jednou tak rychleji a vlak vykolejil. Vlak se v tomto úseku řítí až 120kilometrovou rychlostí. V pondělí měla souprava mimořádně odbočit z levé koleje na pravou. Strojvedoucí ale vjel na výhybku jednou tak rychleji a vlak vykolejil. | Ondřej Čermák
Při nehodě zahynul jeden člověk – strojvedoucí vlaku. 11 cestujících bylo zraněno. Že příčinou nehody zřejmě je nepřiměřená jízda, oznámil Jan Kučera z Drážní inspekce, který ale zatím nevyloučil ani technickou závadu na vozidle. Vlak se totiž řídil jednou tak vysokou rychlostí, než měl v daném místě povolené.

Na vjezdu do jižní výhybny se sice normálně smí jezdit až 120 kilometrů v hodině a až po půlkilometru následuje osmdesátka, jenže tentokrát rychlost omezovalo i návěstidlo. Podle vyšetřovatelů nesvítilo zeleně, nýbrž signalizovalo strojvedoucímu, že má zpomalit a že bude najíždět na výhybku.

Byla to chyba zkušeného strojvedoucího?
První vůz včetně kabiny strojvedoucího náraz do betonové zdi rozpáral. První vůz včetně kabiny strojvedoucího náraz do betonové zdi rozpáral. | Ondřej Čermák

40 let praxe a tisícovky odježděných hodin. Ani to nepomohlo strojvedoucímu, který s velkou pravděpodobností způsobil pondělní nehodu vlaku v Ústí nad Labem. Zhruba šedesátiletý muž z Kralup nad Vltavou svůj fatální omyl už nikomu nevysvětlí. Jako jediný vykolejení vlaku bohužel nepřežil. Při nehodě bylo zraněno dalších 11 lidí, všichni jsou mimo ohrožení života.

Na železniční trati ve Vaňově v Ústí nad Labem vlaky obvykle jezdí až 120 kilometrovou rychlostí. V pondělí ale bylo vše jinak, výhybka měla poslat soupravu typu City Elefant mimořádně z jedné koleje na druhou, rychlost před výhybkou byla proto snížena na 50 kilometrů v hodině. To, že má zpomalit, strojvedoucímu signalizovalo návěstidlo.

Nehoda způsobí škodu podle odhadů ve výši až 65 milionů korun Nehoda způsobí škodu podle odhadů ve výši až 65 milionů korun | Ondřej Čermák

Vlak se řítil rychlostí 108 km/h, měl jet jen 50

„Ze záznamu tachografu jsme zjistili, že vlaková souprava vjela na výhybku rychlostí zhruba 108 kilometrů v hodině. Vysoká rychlost pak způsobila vykolejení vlaku,“ uvedl Jan Kučera z Drážní inspekce. Vyšetřovatelé také zkoumají, zda pantografu neselhaly brzdy, podle nich je ale technická závada nepravděpodobná.

Strojvedoucí nejspíš omezení rychlosti v tomto úseku nečekal a návěstidlo jednoduše přehlédl. Vyloučit se dá zřejmě i možnost, že strojvedoucího postihla náhlá zdravotní indispozice. „Záznamy z černé skříňky ukazují, že i v okamžicích po vykolejení soupravu řídil. V bezvědomí nebyl,“ řekl Blesku Jan Kučera. Nehoda způsobila i obrovskou škodu na majetku, České dráhy ji zatím odhadly na 65 milionů korun.

Provoz na trati už částečně obnoven

Mluvčí Správy železniční a dopravní cesty Pavel Halla řekl, že se krátce po půlnoci podařilo obnovit provoz na jedné koleji. Opravené není trakční vedení, proto zde vlaky přetahují dieselové lokomotivy. Podle mluvčí Českých drah Kateřiny Šubové tak vlaky nabírají zpoždění. U rychlíků cestující musí počítat se zpožděním asi deset minut, u osobních vlaků pak ještě s o pět minut delším. Halla dodal, že druhá kolej se bude opravovat ještě několik dnů.

Čtenáři, pokud máte jakékoliv nové informace či fotografie k pondělí nehodě, pište nám přímo do redakce online@ringier.cz

mausi ( 29. června 2010 08:52 )

traťe v ČR jsou v takovém stavu, že se tomu nedivím. A lháři z ČD si určitě rychlost trochu nadsadili, strojvedoucí se už holt bránit nemůže.

sigenius ( 29. června 2010 08:12 )

Vlak měl jet padesátkou, ale jel 108. Tak nám to pan novinář zase vysvětlil. Abychom to pochopili. Jel jednou tak velkou rychlostí. Neodvážím se tedy pomyslet, co by se stalo, kdyby jel jeden a půlkrát velkou rychlostí nebo nedejbože dvakrát tak velkou rychlostí.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa
Osoby v pátrání