Sobota 17. duben 2021
Svátek slaví Rudolf, zítra Valérie
Zataženo, déšť se sněhem 6°C

Senioři zahlcují informační linku: Koordinátorka o padajícím systému i dotazech k očkování

Autor: Nikola Forejtová - 
3. dubna 2021
05:30

Vakcína proti covidu-19 se pomalu dostává mezi další a další skupiny obyvatel. Nadále se ale nestíhají proočkovat ti nejzranitelnější. Řeč je především o seniorech, které navíc trápí samotná registrace do systému. Podle koordinátorky Hong Van Tran se na informační a registrační linku v Praze dovolalo již 8 tisíc lidí s žádostí o pomoc. Podotkla, že dobrovolníci pracují perfektně, systém má ale občas své mouchy. Pro seniory navíc doporučuje linku Senior telefon, kam se mohou starší lidé obracet i kvůli jiným věcem, než kvůli koronaviru. 

Je tomu více jak tři měsíce, co si nechal premiér Andrej Babiš (ANO) píchnout první dávku vakcíny proti covid-19 v pražské Ústřední vojenské nemocnici. V ten den se zdárně rozjelo očkování Čechů; od té doby byla alespoň jedna dávka podána přes 1,7 milionům lidem, z čehož přes půl milionu lidí má očkování za sebou. Vakcínu již dostali učitelé, zdravotníci a naši nejstarší spoluobčané. Spolu se seniory se nyní registrují také chronicky nemocní pacienti.

Řada občanů, častokrát ti nejstarší, mají ale s registrací potíže. Systém je pro ně buď nepřehledný, nebo nemají dostatečné vybavení, aby se dokázali registrovat jak do samotného systému, tak i následně na termín. 

Na řadu tak přichází informační linky, které si zřizují kraje ve spolupráci s organizacemi a dobrovolníky. Hong Van Tran, která je koordinátorkou na pražské informační lince za organizaci Život90,uvádí, že na „její“ linku se již kvůli očkování dovolalo 8 tisíc lidí, z toho 3 tisícům operátoři přímo pomohli s registrací. Linka byla zřízena ve spolupráci s Magistrátem hlavního města Prahy.

Bezúplatné dobrovolničení a padající systém

Úsměvné je, že na linkách jsou řady dobrovolníků, kteří pracují bezúplatně a s vlastním vybavením. „Za Život90 se jedná o lidi, kteří se přihlásili ze zájmu, či zahlídli inzerát nebo s námi spolupracují delší dobu. Musí mít vlastní počítač, sluchátka s mikrofonem a stabilní připojení k internetu. Pracujeme z domova po 4hodiných směnách,“ upřesňuje Tran pro Blesk Zprávy, jak takové dobrovolničení funguje. 

Tran podotýká, že linka i dobrovolníci fungují skvěle a mají přístup k nejaktuálnějším informacím, přesto se najdou vroubky, především kvůli samotnému registračnímu systému. „S těmi systémy je radost pracovat. Je to spíše můj povzdech směrem k těm, co je vytvářeli. Když mluvím za Prahu 1, tak se stává, že můžete pracovat perfektně, ale systém se najednou přetíží a vypne se i na 4 hodiny; dá se to ale předvídat, pokud například víte, že se otevřou nové skupiny obyvatel na očkování,“ komentuje dále Tran. 

„Řešíme registrace i osvětu“

Každý kraj i město mají své linky, kam se mohou občané obracet s dotazy týkající se očkování. Seznam linek vám sepíšeme níže. Podle Tran může jeden hovor trvat 5 minut, ale také půlhodiny. 

„Fungujeme jako registrační a informační linka. Jsme tak schopni poskytnout relevantní informace, které máme z ověřených zdrojů z ministerstva. Nemusí volat jen senioři, může se ozvat v podstatě kdokoliv. Lidé si kolikrát jen potřebují utvořit názor nebo se poradit o zdrojích informací,“ pokračuje pro Blesk Zprávy. 

Operátor na informační a registrační lince dokáže lidi zapsat do Centrálního registru, případně dokáže zapsat klienta na datum očkování. Co se týče chronicky nemocných pacientů, ti potřebují k registraci do systému kód od svého specialisty. Pokud se pak chcete registrovat u praktika, je nutné se zapsat přímo u něj. 

Video Praktici: „Máme pacienty, vakcíny ne. Očkovacích center je nadbytek.“ Kde se dostanete na řadu dřív? - Markéta Volfová, Lukáš Červený

Na linkách se nicméně můžete optat v podstatě na cokoliv směrem k očkování. K registraci na konkrétní termín musíte mít připravené základní údaje, aby vás dokázal operátor objednat – tedy adresu, jméno, číslo pojišťovny a rodné číslo. Podle Tran velice často volají právě ti lidé, kteří již právě mají PIN2 a jen potřebují zamluvit konkrétní termín. Nutno dodat, že PIN2 vydrží pouhých 72 hodin, do té doby se musíte stihnout přihlásit na očkovací termín. 

Jak již bylo zmíněno, velká část volajících je z řad starších lidí, kteří například nedisponují dostatečnou technikou či se i bojí, aby vše udělali správně. Na seniory ale myslí i další telefonní linka, tzv. Senior telefon (800 157 157). Ten je určen pro rozmanitější témata, nejen pro řešení očkování. 

Pandemie přinesla nárůst hovorů i hlášení týrání

Senior telefon zřídila organizace Život90, snaží se pak tuto linku dostat co nejvíce do podvědomí veřejnosti. Na tento telefon se totiž můžete obrátit i s jinými tématy, než je jen očkování a koronavirus. „Koronavirus už zde není tak velkým tématem. Lidé sem volají kvůli zmatku v informacích, kvůli osamělosti, ale i kvůli tomu, že jsou týraní,“ komentuje pro Blesk Zprávy úlohu Senior telefonu ředitel organizace Jaroslav Lorman.

Linka má podle Lormana denně kolem 40 hovorů, každý pak trvá různě dlouhou dobu. Operátor si může povídat s klientem i 30 minut, a jak ředitel zdůrazňuje, nemusí to být jen kvůli vážnému tématu. 

„Lidé se nemusí ostýchat a opravdu mohou volat s čímkoliv. Mohou se zarazit, jelikož se to nazývá jako linka důvěry, což může značit průšvih, ale my jsme tu opravdu i proto, abychom si třeba jen popovídali,“ podotýká Lorman, který připomíná možnost „přátelských telefonů“, kam mohou senioři volat jen tak, na „pokec“. 

Ostýchat by se ale podle expertů neměli především tací, kteří závažný problém řeší. Senior telefon je totiž určen i osobám, které se potýkají s týráním a chtějí si anonymně sehnat pomoc. Případně si postěžovat.

Počet seniorů, kteří se s domácím násilím potýká, se zvyšuje, jak podotýká Lorman. „Před pandemií to bylo tak, že každý čtvrtý senior se potkal s nějakou formou násilí a z ostatních států se ukazuje, že ten počet nyní výrazně vzrostl. Vypadá to, že nyní je to každý třetí,“ poskytuje Lorman alarmující čísla Blesk Zprávám.

Kam se obrátit kvůli očkování? 

Zde přikládáme důležitá čísla pro obyvatele příslušných krajů. Nutno dodat, že k obcím se řadí další linky, které naleznete zde.

  • Praha: 800 160 166
  • Jihočeský kraj: 800 100 450 
  • Královéhradecký kraj: 495 817 110
  • Moravskoslezský kraj: 800 720 210 
  • Ústecký kraj: 800 876 011

  • Liberecký kraj: 800 880 066

  • Jihomoravský kraj: 800 129 921

  • Kraj Vysočina: 564 602 602

  • Karlovarský kraj: 607 600 017

  • Plzeňský kraj: 377 062 377

tomik007 ( 3. dubna 2021 15:55 )

Zaregistroval v Kostelci anebo ve Vodnanech ??? 👁

tomik007 ( 3. dubna 2021 15:53 )

Senioři zahlcují, dobrovolnice padaji a Buresh to ma zcela na haku 🕺🏻

rubi ( 3. dubna 2021 13:09 )

anticccp - a kam jste ji registroval na jaké místo ? Zkuste registraci udělat znova a do větší nemocnice, a uvedte nějaký mail. Nemocnice vakcíny mají. Bude platit ta druhá registrace, ta první zanikne. A také záleží na tom, z jakého kraje jste. V Praze to jde rychle.

jardavozembouch ( 3. dubna 2021 11:33 )

Výjimečně za to EU moc nemůže. Chyba je u těch našich chytrých pitomcu

hans jirak ( 3. dubna 2021 11:15 )

jest li umřu tak leda na další infarkt, nebo jako další tisíce zanedbanou péčí z důvodů kovidu. na kovid těžko

Zobrazit celou diskusi
Další videa