Češi během pandemie propadli „deskovkám“. Prodeje vzrostly až o 400 procent

Autor: ula - 
24. ledna 2021
05:30

Zatímco pandemie srazila některé obchodníky a služby téměř na dno, jiným paradoxně pomohla k vyšším ziskům. Kurýrní služby, online lékárny a potraviny zažívají boom. Potichu se radují také prodejci a vydavatelé deskových her. Někde stouply prodeje deskovek až o 400 %, zejména při lockdownech, tržby tak byly srovnatelné s těmi před Vánoci. Někde byly deskovky dokonce nedostatkovým zbožím.

V souvislosti s pandemií se mluví o celé řadě obchodů, zboží a služeb, které díky koronaviru začaly vydělávat více než kdykoliv předtím. Vedle zjevných „vítězů“ pandemie, jako jsou kurýrní služby nebo online potraviny, jsou tu i další - např. prodejci i vydavatelé stále oblíbenějších deskových her.

„Deskovky jsme s přítelem hráli vždycky, ale lockdown se k tomu úplně vybízel. Najednou byla spousta času vytáhnout i ty náročné, které se obvykle hrají několik hodin. Ale postupně nás omrzely, tak jsme objednali několik dalších. To bylo loni na jaře, při první vlně covidu. Další jsme získali před Vánocemi, když se opět všechno zavřelo,“ popsala čtenářka Markéta situaci na začátku roku 2020.

„Pamatuji si v jeden moment, že jsme s kamarádkou na konci léta řešily nákup jedné konkrétní. Nebyla vůbec k sehnání, vyprodáno všude. Ale těžko říct, jestli to mělo souvislosti s covidem,“ dodala.

Žně během lockdownů a distanční výuky

Jakmile se Češi museli zavřít doma, začali hledat, čím by se zabavili. A deskové hry byly řešením.

„Zaznamenali jsme zejména v době obou lockdownů růst o cca 30 %, který již od té doby neklesl po zbytek roku 2020,“ řekl Blesk Zprávám Miroslav Tlamicha, jednatel TLAMA Games.

„Prodej deskových her během pandemie stoupl, bylo vidět, že jsou děti a někteří rodiče doma a chtějí se zabavit. U hlavolamů jsme zaznamenali o něco menší nárůst,“ uvedl David Odehnal z HRAS a dodal: „Celkový prodej přes náš e-shop se zvedl téměř o 100 %. Ale na druhou stranu je třeba poznamenat, že jsme především kamenný obchod, který měl v určitých obdobích z nařízení vlády zavřeno.“

Prodeje vyskočily podle obchodníků při vyhlášení karantény, přesunu dětí na distanční výuku a pak také při každém výraznějším zpřísnění opatření.

Vzestup prodejů až o 400 %

„V loňském březnu a dubnu jsme zaznamenali 100% nárůst prodejů u deskových her oproti předchozím měsícům. Další prodejní vlna byla patrná v říjnu, což souviselo se zhoršující se epidemiologickou situací, ale také začátkem vánoční sezony. Prodeje tehdy vzrostly šestinásobně a do konce roku zájem zákazníků ještě rostl,“ uvedla Pavla Hobíková z Mall.cz.

„Při první vlně na jaře, když se zavřely kamenné prodejny, naše prodeje deskovek vystřelily a během března a dubna jsme zaznamenali růsty o více než 400 %. Prodeje zůstaly zvýšené i po částečném rozvolnění a na standardní křivku růstu se vrátily až v srpnu,“ řekla Blesk Zprávám Daniela Chovancová z Alza.cz.

„S druhou vlnou a opětovným uzavřením kamenných prodejen na podzim nebyl růst tak strmý. Meziročně se však i v říjnu a listopadu prodeje téměř ztrojnásobily. Je však nutné si uvědomit, že v tomto období již standardně bývají zvýšené vlivem blížících se Vánoc,“ doplnila mluvčí Alzy.

„Obecně se i u mého malého vydavatelství zvýšil obrat, ale nedokáži odlišit, do jaké míry je to způsobené pandemií koronaviru a do jaké míry obecným zvýšením zájmu o hry, což je celosvětový trend. Do karet mého vydavatelství také hraje to, že čím dál tím víc hráčů už zkusilo hodně her z mainstreamu a začínají vyhledávat složitější hry, na které se specializuji,“ uvedl David Hanáček z vydavatelství deskových her Fox in the Box.

Hry podle vládních opatření?

Podle Odehnala z HRAS jsou deskovky útěkem do jiné reality a fantazie, dokážou vytvořit atmosféru, což rodiny, zavřené doma týdny, uvítaly.

„Deskové hry jsou na rozdíl od online zábavy více socializační a vyžadují osobní setkávání, což je právě to, čeho se lidem během vládních omezení nedostává. Myslím, že to je právě ten typ aktivity, který lidem chybí a více ho nyní vyhledávají. Zároveň tato neobvyklá situace přivedla mnoho lidí k moderním deskovým hrám,“ domnívá se Tlamicha z TLAMA Games.

Podle Tlamichy ale koronavirus a vládní opatření ovlivnily, jaké deskovky šly nejvíce na odbyt.

„Neprodávalo se tolik party her, jak bývá obvyklé v létě nebo před Vánoci, ale spíše rodinné hry a jednodušší strategické hry. Zdá se, že více lidí nyní objevuje moderní deskové hry. Řada zákazníků zřejmě nakupovala hry, které mohou hrát doma s rodinou, ne hry, které můžete hrát s partou přátel v hospodě,“ vysvětluje Tlamicha.

„Nejvíce stoupl prodej u klasických rodinných her, strategických her (středně náročných) a puzzlí,“ potvrzuje trend i Odehnal z HRAS.

U prodejců, jako je Alza.cz a Mall.cz, letěla strategická stolní hra Minecraft, Monopoly Avengers nebo hra Výbušná koťátka. Lidé ale kupovali i klasiku, jako jsou Dostihy a sázky.

frantacizek ( 24. ledna 2021 05:48 )

toto je na celé té pandemické situaci jedině dobré - že se sejde celá rodinka a zahrají si

bleskovka ( 24. ledna 2021 05:48 )

Rychle nakupujte,dokud nám to Evropská komise nezakáže.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa