Aerolinky Smartwings: Nikdy jsme neměly zájem o vstup státu. Ale o pomoc s úvěrem
Největší česká letecká společnost Smartwings přišla s důležitým prohlášením k tématu posledních dní - možnému vstupu státu do komplikované vlastnické struktury. „Nic takového od vedení společnosti nikdy nezaznělo,“ uvedl dopravce ve svém prohlášení. Skupina podle svých slov pouze žádá stát o úvěr, případně garanci za půjčku u komerční banky, a to kvůli situaci související s pandemií nemoci covid-19. Od počátku krize jde o jedinou variantu, zdůrazňuje akciová společnost. Vicepremiér Karel Havlíček i vicepremiérka Alena Schillerová (oba za ANO) zmiňovali nákup celé firmy státem. Havlíček dnes ČTK řekl, že kapitálový vstup státu je až poslední variantou, poskytnutí pomoci prostřednictvím záruky či úvěru by mělo mít přednost.
„Skupina Smartwings Group chce uvést na pravou míru informace, které se v těchto dnech objevují v médiích,“ sdělila Blesk Zprávám mluvčí aerolinek Vladimíra Dufková. „Společnost Smartwings prohlašuje, že nemá a nikdy neměla zájem o vstup státu do společnosti Smartwings. Nic takového od vedení společnosti nikdy nezaznělo,“ dodala.
Smartwings podle prohlášení firmy žádá stát o úvěr nebo garanci za úvěr u komerční banky kvůli situaci s koronavirem, do které se nedostala vlastní vinou.
„Pro aerolinky je dnes velmi těžké získat půjčku“
„Od počátku koronavirové krize je vystavení garance státu vůči financujícím bankám jedinou variantou. Důvodem, proč se společnost, která do této doby byla zdravá a nikdy stát o pomoc nežádala, obrací na stát, je fakt, že pro aerolinky je dnes velmi těžké získat nové půjčky na bankovním trhu,“ zmínila Dufková.
„Programy jako COVID neumožňují participaci Smartwings na těchto programech z hlediska velikosti společnosti, poskytovaných garancí a částek poskytovaných těmito fondy. Společnost Smartwings žádá pouze to, co dnes poskytují aerolinkám ostatní státy a to nejen v EU,“ dodaly aerolinky.
„Vždy jsme jednali o tom, že nejlepší variantou je vyřešení situace stávajícími vlastníky, poté běžné nástroje podpory typu záruk a úvěrů. Kapitálový vstup je vždy až poslední varianta, ale my chceme být připraveni na všechny možnosti,“ sdělil dnes pro ČTK Havlíček.
Podle Havlíčka stát o pomoci letecké společnosti uvažuje proto, že firma má strategický význam pro státní i další letiště. „Je strategická s ohledem na to, že to je klíčový dopravce našich obyvatel a firem. Je to firma, která zde zaměstnává několik tisíc lidí a váže na sebe stovky dalších servisních institucí v oblasti leteckého průmyslu,“ uvedl ministr. Opozice takový postup kritizuje. Předseda Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula uvedl, že Smartwings strategickou firmou rozhodně není.
Skupina Smartwings, do níž patří dopravci Smartwings a České aerolinie (ČSA), loni na svých linkách přepravila 8,2 milionu cestujících. Letecké společnosti po celém světě odstavily nyní z provozu většinu letadel, aby jim rychle neubývala hotovost. Řada zemí totiž rozšířila omezení v letecké dopravě, aby zpomalila šíření epidemie onemocnění způsobeného koronavirem.
tak to vypadá, že Vás chtěl Andrej znárodnit dokonce proti vaši vůli. Říkal, že to bude totiž za korunu.
a ANO, velké společnosti mají sanovat banky a jak jsem psal, tak stát tak max. garanci v rámci úvěru, což by mělo Andrejovi i tak stači, pač takhle to může stejně částečně obejít, pač riskujeme tou garancí do budoucna i tak. Určitě by tady měl být zákon tohle definující na straně státu, stejně jako definující vstup státu do velkých firem za přesně vymezených podmínek. Jedná se o obrovské částky.