Potíže školek: Ředitelé si stěžovali na vládu, zavřelo 95 procent. Babiš uznal chybu

Autor: ČTK, simao - 
14. května 2020
10:22

V březnu a dubnu se v souvislosti s opatřeními proti koronaviru v Česku zavřelo kolem 95 procent mateřských škol. Žádným způsobem jich provoz neomezilo zhruba 1,5 procenta, i v nich se ale snížila docházka dětí přibližně na polovinu. Vyplývá to z průzkumu České školní inspekce. Ředitelé školek si v něm stěžovali na vládu, která prý na ně přenesla svou odpovědnost. A na žádnou podporu. Andrej Babiš (ANO) přitom při dotazu ve studiu Blesku připustil jednu chybu.

Školky na rozdíl od ostatních stupňů škol vláda kvůli šíření koronaviru 11. března plošně nezavřela. Rozhodnutí o jejich provozu nechala na zřizovatelích. Ministerstvo školství jim doporučilo provoz přerušit. Otevřených pak zůstalo kolem pěti procent mateřinek.

Zřizovatelé podle inspekce iniciovali zavření hlavně větších školek. Menší mateřské školy se zavřely často proto, že do nich rodiče přestali posílat děti. Omezený provoz zůstal převážně v zařízeních s vyšším počtem dětí. Zhruba čtvrtina ředitelů MŠ ještě na přelomu dubna a května, kdy se průzkum konal, nevěděla, kdy svůj provoz obnoví. Rozhodnout se chtěla podle dalšího vývoje epidemie. Většina školek ale už byla rozhodnutá, že se opět otevře v druhé polovině května.

Kolem 75 procent mateřských škol podle vyjádření jejich ředitelů pravidelně rodičům na dálku nabízelo rozvojové aktivity pro děti. Využívaly zejména své weby, e-maily, telefon nebo sociální sítě. Výsledek práce dítěte ale školky od rodičů podle inspekce tolik nevyžadovaly.

„Neposkytování pravidelné nabídky rozvojových aktivit ředitelé škol zdůvodňovali zejména nízkým zájmem ze strany rodičů, technickými obtížemi při využívání digitální techniky nebo nedostatečnými digitálními kompetencemi pedagogů,“ uvedla inspekce.

Nedostatečná výbava

Podle inspekce se projevily rozdíly mezi školkami v různých krajích. Častěji nabídku aktivit na doma nabízely v Praze, ve Středočeském a Moravskoslezském kraji, nejméně často v krajích Karlovarském, Jihočeském a Plzeňském.

Podle inspekce se rovněž ukázalo, že jsou školky nedostatečně vybavené digitální technikou. Pro čtvrtinu to představuje zásadní překážku pro online vzdělávání. Většina nemá kvalitní počítače nebo notebooky, případně jim chybí kvalitní internetové připojení. Kolem sedmi procent ředitelů školek uvedlo, že učitelky nemají dostatečné dovednosti pro práci s počítačem.

Stížnosti ředitelů: Vláda na ně přenesla odpovědnost

Ředitelé školek si podle inspekce často stěžovali, že na ně vláda přenesla odpovědnost za rozhodnutí o podobě vzdělávání v době koronavirové krize. „Zároveň má mnoho z nich pocit, že se ze strany centrálních institucí nedostalo mateřským školám žádné podpory a že mateřským školám nebyly poskytovány ani potřebné informace,“ uvedla ČŠI.

Mimořádný průzkum zkoumal fungování školek v období mezi 11. březnem a 30. dubnem. Nouzový stav začal v ČR platit 12. března. Průzkum se konal od 28. dubna do 5. května. Zúčastnilo se ho 5248 z 5304 školek v Česku.

Ředitelka si Babišovi stěžovala na nespravedlnost

Redakci Blesk.cz napsala dotaz na premiéra Andreje Babiše (ANO) pro středeční vysílání pořadu Ptám se, pane premiére i ředitelka školky Radana Mikšová.

„Jsem ředitelka mateřské školy, která částečně otevírá, i když máme většinu zaměstnanců z rizikových skupin. Jdou do toho i přes to, že děti budou bez roušek a nějaké riziko tu je. Co mě ale více trápí, je to, proč rodiče dětí z mateřských škol nemohou nadále čerpat ošetřovné na dítě i po částečném otevření mateřských škol? Proč nejsou stejné podmínky pro děti ze ZŠ i MŠ, když rok před vstupem do základky je docházka do školky povinná?“ tázala se ředitelka premiéra.

Babiš na dotaz, proč nebyly nastaveny stejné podmínky pro MŠ a ZŠ i u ošetřovného a zda to byla chyba, uvedl: „Asi to byla chyba, ale je to důsledek našich zákonů, kdy vlastně zákon, který řešil 1. stupeň, neřešil mateřinky. Samozřejmě mezi resorty je vždycky nějaká debata, kdo to má udělat, jestli ministerstvo školství, nebo MPSV. A v podstatě to byla spíš legislativní záležitost, že nenašli tu shodu, protože logiku by mělo, aby to bylo všechno stejné – pro mateřské, pro 1. a 2. stupeň. Ale od 1. září se to všechno sjednotí.“

zada ( 14. května 2020 12:04 )

Nechápu proč se ředitelé školek tak čílí, te´d vyšla v Americe studie o tom, že děti do 15 let mají vzhledem ke covidu otoky srdce, nemocné cévy a umírají, i když si lékařská obec myslela, že to na děti "nejde". Není to pravda. Jen jsou postiženy jinak. Mají velkou ochranu imunitního systému, který má zvratnou reakci. O viru nevíme ještě téměř nic! A vakcína?!? No to taky nevíme, zda nebude mít následky třeba na plodnost.....víme "prdlačku" a ještě se vztekáme. Příroda ví svoje....a hned nám neřekne jak se věci mají... Tak proč se někdo čílí, když premiér a vláda dělali co mohli ,aby ochránili všechny. Uvidíme až přijde druhá vlna a nemusí přijít na podzim, ale třeba na jaře nebo v jiný rok... nikomu bych nepřál aby se dítěti díval do hrobu. Chce to klid, všechno m á svůj čas. "Svoboda" je také dost rozsáhlý pojem, stejně jako slova "mám rád..." pod tím si lze představit leccos.

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud