Autobazary krachují, o práci už přišly stovky lidí. Nechte nás otevřít, žádají vládu

Autor: Nikola Forejtová, ČTK - 
3. dubna 2020
11:50

Prodejci „ojetin“ přicházejí o své místo na trhu. V důsledku pandemie koronaviru a vládních nařízení o uzavření prodejen totiž postupně krachují. Podle Asociace prodejců použitých automobilů (APPA) už muselo uzavřít svou prodejnu 15 bazarů. O práci tak přislo téměř 250 lidí. Varují ale před mnohem černějším scénářem, kdy zmiňují i stamilionové ztráty pro stát a upozorňují také na nebezpečí přesunutí trhu s auty na ulici. 

„K prvnímu dubnu ukončilo činnost 15 prodejců ojetých vozidel, kteří měli ve svých provozovnách vozy v hodnotě přibližně 100 milionů korun a zaměstnávali téměř 250 pracovníků. Ti se nyní budou hlásit na úřadech práce a žádat podporu v nezaměstnanosti v řádech milionů korun měsíčně, neprodané vozy budou chátrat a ztrácet svoji hodnotu, opět v řádech milionů,“ upozorňuje APPA v otevřeném dopise adresovaném vládě.

Autobazarů v ČR se totiž dotklo vládní nařízení ze 14. března, které donutilo tisíce obchodů dočasně uzavřít své brány kvůli šíření koronaviru. Prodejci „ojetin“ nicméně nadále fungují například v Polsku a v Maďarsku, jak upozorňuje předseda APPA Petr Přikryl. 

Miliony na daních i na „sešlosti“ aut

Pokud se autobazary neotevřenou, bude to mít podle asociace mnohem černější dopad, než už je nyní. „V ČR se každoročně prodá téměř 700 tisíc ojetých vozidel. Kromě ekonomického dopadu na trh ojetin to bude mít i velmi vysoký následný dopad na koncového zákazníka,“ konstatoval Přikryl. 

Za pravdu mu dávají i čísla vyplývající z monitoringu skupiny AAA Auto. „Meziměsíčně rostla cena v průměru o dvě procenta. Kvůli aktuálnímu výpadku ve výrobě může během následujících měsíců dojít k ještě výraznějšímu zdražení,“ uvedla generální ředitelka Aures Holdings, která AAA Auto provozuje, Karolína Topolová. Cena vozů z bazarů a inzerce je tak nyní na průměru 153 tisíc korun za kus. 

Autobazary kvůli pandemii hlásí propouštění. Urgují stát a varují před černým trhem.Autobazary kvůli pandemii hlásí propouštění. Urgují stát a varují před černým trhem. | Blesk:Hurda Martin

Auta navíc nemohou jen tak stát na parkovištích. Tím totiž nejenže ztrácí na hodnotě, ale také se výrazněji opotřebí. Zde vypočítávají autobazary ztráty ve stovkách milionů.

Finanční ztrátu pak podle expertů pocítí i stát jako takový. „Stát přijde o stovky milionů na výběru daní, a navíc se bude muset postarat o tisíce nezaměstnaných a vyplácet podpory v nezaměstnanosti, které mohou podle našich ekonomů dosáhnout jednotky stovek milionů měsíčně,“ podotkl Přikryl s tím, že pokud se v dubnu prodejny neotevřou, nevydrží to ani silnější koně na trhu. 

„Spíš se nakazíte v obchodě.“ 

Asociace, která sdružuje několik různých autobazarů tak opakovaně apeluje na předsedu vlády Andreje Babiše (ANO) a na ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka (za ANO), aby povolili opětovné otevření těchto prodejen. Kromě argumentu, že bazary jsou nadále otevřené v již zmíněném Polsku a kromě ekonomického dopadu zmiňují i dopad zdravotní. 

„Otevřením autobazarů z našeho pohledu nehrozí žádné zdravotní riziko. Naopak, osobní přeprava je v současné situaci tím nejbezpečnějším přepravním způsobem. Zdravotní rizika při otevření prodejen autobazarů jsou pak téměř nulová,“ uvádí Přikryl s tím, že jsou autobazary připravené přijmout přísná hygienická opatření. 

V případě povolení prodeje by tak probíhala bezkontaktní platba, smlouvy by se daly vyřizovat z domova a v kanceláři by mohla být přítomna jen jedna osoba. „Pravidelně bychom také kontrolovali teplotu zaměstnancům, dezinfikovali vozy a případné schůzky domlouvali tak, aby se lidé v bazarech neshlukovali,“ uvádí dále APPA. 

Větší riziko nakažení je podle nich spíše v obchodech s potravinami než právě v bazarech, kde se může sejít na jednom místě jen minimum lidí. 

Varování před „černým“ trhem

Další z věcí, které prodejci s ojetinami předkládají vládě, je varování před v podstatě černým trhem. Podle předsedy další Asociace obchodníků ojetými automobily Jiřího Grunda je obchodování v současnosti umožněno pouze mezi jednotlivci, kteří nemají šanci auta dezinfikovat tak kvalitně jako velké bazary, které na to mají kapacity dobře vybavených profesionálů. „Umožnit prodej autobazarům by zcela jistě vedlo ke zvýšení standardu hygieny aktuálně prodávaných vozidel,“ podotkl.

Stejného mínění je i APPA. „Zahodíme desítky let snahy o kultivaci trhu s ojetými vozy, investice do certifikací od mezinárodních certifikačních společností i aplikací standardů ISO vezmou za své (…) Na našich silnicích se budou opět objevovat nezpůsobilé vozy, nebo dokonce vozy s nejasným právním původem, vozy v exekuci nebo v katastrofálním technickém stavu,“ uvádí Přikryl.

Na vládu prozatím putovaly dva otevřené dopisy. O odpověď ze strany ministerstva je prozatím nouze. 

 

Další videa
Články odjinud