Šéf nové inspekce v Blesku: Silniční „kobra“ vyráží do ulic. Na koho si posvítí?
Na silnicích se od 1. července objeví nové hlídky. Experti z Centra pro silniční dopravu pod názvem Inspekce silniční dopravy budou provádět kontroly vozidel na silnicích samostatně. Nahradí tak plně policii? Budou mít stejné pravomoci? Koho a co budou vlastně kontrolovat? Kde je můžete od začátku prázdnin potkat? Nejen na to v Epicentru odpovídal od července nový vrchní ředitel kontrolní sekce INSID Pavel Bergman.
Inspekce silniční dopravy vzniká k 1. 7. 2025 přeměnou Centra služeb pro silniční dopravu, které funguje od roku 2000 jako podřízená organizace Ministerstva dopravy. Změna je součástí novely zákona o silniční dopravě. Inspektoři tedy dál budou pokračovat v tom, už dvacet let dělají, jen teď budou mít větší pravomoci.
„Problém doposud byl v podstatě bezvýjimkově v návaznosti na schopnost a ochotu policie naši činnost podpořit. V podstatě ty jednotky neměly doposud žádnou kontrolní pravomoc, neměly žádné oprávnění a při své činnosti zajišťovaly ten odborný support především orgánům dopravní služby Policie České republiky,“ objasnil situaci budoucí šéf INSIDU.
Nejsme policie
Inspektoři tak budou zastavovat a kontrolovat nákladní vozy, kamiony, autobusy dálkové přepravy a další vozidla, která jsou provozována za účelem podnikání. Kontrolovat budou hmotnosti kamionů a jejich případného přetížení či překročení rozměrů, technický stav vozidel, dobu řízení a odpočinku řidičů, pracovní podmínky řidiče, správné použití tachografů, přepravy nebezpečných nákladů, správného upevnění a zajištění nákladu a dokonce budou moci udělovat pokuty a sankce za přestupky.
„My nejsme policie, nechceme být policie a nebudeme policie. Policie pochopitelně má oprávnění daleko širší, nežli mají inspektoři. Ano, můžeme udělovat a vybírat kauce, můžeme udělovat a vybírat pokuty v blokovém řízení. Můžeme vozidlu zabránit v další jízdě. Můžeme mu omezit platnost technické způsobilosti na 30 dní, anebo v případě vážné závady, nebezpečné závady, závady kategorie C mu úplně znemožnit další jízdu, včetně toho, že mu zadržíme registrační značku nebo chcete li státní poznávací značku, ale nemáme právo odebírat řidičské oprávnění,“ upřesnil Bergman.
S řidičem chceme zacházet slušně
Šéf nové inspekce také v Epicentru uvedl, že inspektoři budou k rozeznání od klasické police, budou mít uniformy a postupně i odznaky, kterými by se mohli prokazovat. Řidič z nich rozhodně strach mít nemusí, o žádné konflikty prý nikdo nestojí.
„Řidič pro nás není lovná zvěř, řidič je v podstatě partner. Většina těch řidičů, to je námezdní síla, která hledá jenom způsob obživy a eventuálně k nějakým podvodům je případně nucena různýmimi prostředky. Takže s řidičem my chceme zacházet velice, velice slušně,“ dodal Pavel Bergman s tim, že k tomu jim bude také napomáhat nová technika, kterou budou mít zabudovanou v autech.
„Vozidla dnes už jsou vybavována a budou muset být v krátké době dovybavovaná smart techografy druhé generace, to znamená těmi inteligentními tachografy a v podstatě naše vozy, které vjedou od 1. 7. do toho systému silničních kontrol, jsou vybaveny zařízením, které dokáže na vzdálenost 100, 150 m na dálku tachograf vyčíst, aniž bychom toho řidiče zastavili, takže z jedoucího vozidla už vidím, jestli řidič má nějaký problém nebo nemá,“ uzavřel Bergman.
V usa se traffic uziva taky, kdyz je husty provoz 👍👍