Expertka na pojištění o miliardových škodách po povodních. Jak na pojistné události?
Opadávající voda po povodních odhaluje velkou zkázu. Situace je katastrofální, na mnoha místech. Pojišťovny sčítají škody a už teď je jasné, že budou astronomické. Kolik je k dnešnímu dni nahlášeno pojistných událostí? Budou na to pojišťovny mít? Jak při nahlášení škod postupovat? Na co máte nárok? Nejen na to se v Epicentru ptala Bára Holá gestorky sekce neživotního pojištění České asociace pojišťoven Lenky Slabejové.
Lenka Slabejová uvedla, že počet pojistných událostí se bude pravděpodobně pohybovat v tisících: „Očekáváme, že pojistných událostí bude určitě v tisících a ten odhad škod se zatím pohybuje kolem 17 miliard.“
Při ohodnocování situace po povodních Slabejová kladla důraz na bezpečnost. „V první řadě dbát na vlastní zdraví, neriskovat a počkat, až voda skutečně opadne,“ zdůraznila. Je třeba obejít nemovitost, nafotit její stav a zjistit, zda například nespadl strom nebo nepřiplaval velký předmět. „Pokud narazíte na velký kus něčeho, co připlavalo, okamžitě kontaktujte složky Integrovaného záchranného systému nebo místní úřady,“ poradila Slabejová.
Po zajištění bezpečnosti je nezbytné pečlivě zdokumentovat škody, což výrazně usnadní celý proces likvidace. „Pořiďte fotodokumentaci, ať už zvenku, nebo uvnitř nemovitosti,“ radila Slabejová. „S fotodokumentací a přibližným odhadem škod kontaktujte pojišťovnu a zjistěte, zda bude vyslán mobilní technik nebo likvidátor.“ Zároveň upozornila, že ne na všechna místa je zatím povolen vstup třetích osob kvůli bezpečnostním opatřením.
U dražších věcí počkejte na likvidátora
Pojišťovny doporučují začít s úklidem, ale zároveň respektovat určité zásady. „Můžete začít odstraňovat bahno, ale větší, dražší věci si nechte na místě a počkejte na likvidátora,“ vysvětlila Slabejová. „Menší poškozené věci, jako příbory nebo látky, můžete po nafocení odložit do kontejneru, pokud jsou již k dispozici,“ doporučila.
Pro starší občany nebo ty, kteří nemají přístup k mobilní technice, je zásadní požádat o pomoc sousedy nebo rodinu. „Pojišťovně nezáleží na tom, kdo fotodokumentaci poskytne, hlavní je, aby byla správně přiřazena ke škodní události,“ uvzavřela Slabejová s tím, že pojišťovny nebudou vzhledem k aktuální situaci bazírovat na maličkostech.
Budou to řešit jako pojišťovna tady v USA. Ze škody na domě po hurikánu 15 tisíc USD nám pojišťovna z hurikánové pojistky proplatila necelé dve tisíce z důvodu "amortizace" domu. Zajímavé je, že výška pojistného byla 25 let stále ve stejné výši a se stoupající amortizací se nesnižovala.