Restauratér a kosmetička o restartu svého podnikání, ztrátách i přísné hygieně
Provozovatelé restaurací, kosmetických salonů a dalších služeb sčítají koronavirové ztráty. Pro některé byly fatální, jiní se pomalu opět stavějí na nohy. Od 11. května mohou částečně nebo úplně obnovit provoz. Museli ale přijmout přísná hygienická opatření, přitom ještě nemají vyčíslené všechny ztráty. O tom, jak se vyrovnávají se současnou situací, v Epicentru Blesku otevřeně promluvili spolumajitel restaurace David Beránek a šéfka kosmetického salonu Alena Andělová.
David Beránek se rozhodl se společníkem restauraci od původních majitelů odkoupit, aby ji i její zaměstnance zachránil. „Druhá varianta byla ta, že by se tahle restaurace částečně zakonzervovala, ponechal by se tady provoz, který by byl třeba dvacetiprocentní,“ řekl nový spolumajitel restaurace. Při takovém scénáři by běžely jen výrobní části provozu, přitom bylo nutné platit dál provozní náklady. David Beránek se ale rozhodl byznys udržet. Pomohl mu i vstřícný krok pronajímatele – úlevy na nájemném.
Snížení platů ano, propouštění ne
V restauraci v pražských Holešovicích tak nemuseli nikoho ze zaměstnanců propustit, i když první měsíc měli zavřeno. Jen se vzájemně domluvili na snížení platů. „Od 1. května jsme spustili okénko a začali jsme prodávat aspoň to, co produkujeme – chléb, těstoviny, dezerty. A prodávali jsme nějaké sendviče s sebou,“ vysvětlil Beránek s tím, že po uzavření restaurací však museli velkou část surovin ze zásob vyhodit. Dodal, že už nějakou dobu se lidé neustále telefonicky dotazovali, jestli od 11. května bude otevřeno a snažili se domluvit si rezervace. Ze státní pomoci využili jen tzv. kurzarbeit, peníze z tohoto programu ovšem ještě neobdrželi.
V mírně lepší situaci je Alena Andělová, která provozuje kosmetický salon Donnabella. Ani ona nikoho nepropustila a 11. května mohla otevřít prakticky všechny před koronavirem nabízené služby. „Kadeřnictví, kosmetiku, pedikúru, nehtovou modeláž. Jediné, co ještě není povolené, je porušování integrity kůže,“ vypočítává šéfka salonu krásy. Úprava obočí metodou microbleedingu tak prý musí ještě počkat.
Přísná pravidla hygieny
Restauratér i kosmetička museli své provozovny plošně dezinfikovat a nakoupit hygienické a ochranné prostředky. „Vybavili jsme se dezinfekcí na ruce pro zákazníky při vstupu do provozovny, ochrannými štíty, respirátory a rouškami, jednorázovými rukavicemi,“ přiblížila Alena Andělová. To kosmetičkám a kadeřnicím samozřejmě ztěžuje práci. Dvoumetrové rozestupy mezi zákazníky ale nejsou problém, stejně jako v italské restauraci Davida Beránka.
„Je tady určená trasa na toalety, čištění stolů po návštěvnících, ale je to pořád takový provoz neprovoz. Čekáme, až se otevře naplno, protože už lidi volají na rezervace,“ dodal Beránek. On i Alena Andělová se shodli, že náklady na hygienické prostředky se s mnohonásobně vyšší ztrátou kvůli uzavření provozoven vůbec nedají srovnat.
Celý záznam pořadu Epicentrum můžete zhlédnout zde:
Třicet let nás okrádají natahujou ruku na tringelt a teď plačou .