Postupné otevírání škol: Může být problém s dostatkem učitelů, říká ředitel „základky“

Autor: mav, pah - 
16. dubna 2020
05:30

Vášnivé reakce veřejnosti na vládní plán na květnové znovuotevření prvního stupně nesdílí a petice nepodepisuje. Prezident Asociace ředitelů základních škol Michal Černý rozhodnutí vlády čekal, nevadí mu a věří, že by mělo být na odbornících a ne na veřejnosti. Problém však vidí v personálním zajištění nového školního systému. Nejen o tom, ale i o předimenzovaných osnovách a odvrácené straně online výuky promluvil ve středečním pořadu Epicentrum.

Situace mezi samotnými pedagogy není jednoduchá a jejich názory na systém uvolňování opatření ve školách se výrazně liší. „Čekal jsem to a nevadí mi to, myslím, že jsme v tom byli dost rozpolcení. Část pedagogů by školy otevřela a část ne. Ale myslím si, že přibývalo lidí, kteří by byli spíše byli pro to dojet školní rok dálkovou formou… Já bych petici nepodepsal ani jednu. Myslím si, že tady musí rozhodnout odborníci," řekl v Epicentru ředitel Masarykovy školy v Klánovicích Michal Černý.

Video  Epicentrum - Michal Černý  - Markéta Volfová, Lukáš Červený
Video se připravuje ...

Podle úterního návrhu vlády žáci druhého stupně do svých lavic už tento školní rok nezasednou. Komplikovanější je to však s dětmi na stupni prvním, kde je docházka do školy dobrovolná, ale zároveň omezena kapacitou patnácti dětí ve skupině. „Třídy se budou muset nějak rozdělit. Vzhledem k tomu, že se nebude učit druhý stupeň, tak je máme kam dát, ale horší to bude s personálním zajištěním výuky, to si tedy zatím ještě představit nedokážu,“ přiznal Černý.

Většině učitelů zůstává i nadále online výuka a k tomu by se mělo nějakým způsobem předat učivo i přímo na školách. „Přemýšlím, jak budeme vzdělávat děti, co přijdou do školy. Vidím to tak, že jejich učitelé budou dál učit celou třídu dálkově online a musíme tedy vymyslet, jak tu informaci přenést pak k těm dětem ve škole. Tam asi budou muset být jiní pedagogičtí pracovníci, kteří se o ně budou muset starat a nějak jim ty informace předávat,“ popsal problémy, které bude muset v co nejbližší době vyřešit, ještě dodal: „Pokud by měl jeden učitel zvládat učit dálkově a zároveň učit presenční děti, které přišly do školy,  tohle může říct jen člověk, který opravdu neví, jak to teď vypadá,“ míní ředitel.

Přetěžovaní rodiče a přikovaní žáci

„Nejsem v každé škole, ale budu snad mluvit za většinu škol, Všichni se snažíme to na rodiče přehazovat co nejméně. Snažíme se zlepšovat a naslouchat jim,“ odpověděl na otázku, zda při dálkovém vyučování nedochází k zbytečnému přetěžování rodičů. Přiznal však, že zpočátku nebylo samozřejmě vše hned bez problémů: „Je pravda, že z počátku někteří učitelé byli zvyklí zapojovat rodiče už předtím a posílali úkoly i pro rodiče a trvalo asi týden, než si uvědomili, že se ten rodič za téhle situaci nebude moci věnovat dětem jak dřív. Museli jsme si na to prostě zvyknout a pochopit, že ta situace je jiná.“

Během několika týdnů nového způsobu vyučování však vyšla najevo i další dlouho diskutovaná problematika osnov a učitelé musí pečlivě vybírat, kterou látku zařadí do výuky. „Osnovy se hodně redukují a ukazuje se, že byly spíše předimenzované. Pokud řeknu, že přes online výuku probereme polovinu látky, tak to ještě přeháním... V  této souvislosti mnoho lidí napadlo, jestli ty osnovy skutečně nejsou zbytečně přeplněné,“ vysvětlil ředitel Černý.

Odvrácenou stránku výuky vidí v tom, že někteří studenti, ač mají přístup k internetu a počítači, tak se nechtějí zapojit: „My je k tomu stolu nepřikováme. U těch mladších se všeobecně snaží děti více u starších méně. Podporuji názor, že by se nemělo tento rok nechat propadávat. Myslím, že dostatečným potrestáním jim pak bude samotná neznalost.“ 

Na závěr však Černý ješte dodal pozitivní výhled do budoucna: „Myslím si, že současná situace příští školní rok neovlivní. V září se stejně vždy opakuje. Pokud školy budou fungovat bez omezení, tak by to mělo být bez větších problémů.“

Dagu69 ( 16. dubna 2020 08:47 )

Proboha! Proč tu školu pořád tak řešíte? Vždyt je to úplně jedno, copak si někdo v životě pamatuje co se učil například v šesté třídě? Člověka ve výsledku učí až život!!!! Děcka, sedte doma! Zdraví je přednější!!!

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa