Půjčky a splátky jsou běžnou součástí našich nákupů. I drobné dluhy však mohou dát zabrat. Podle Poradny při finanční tísni je 85 procent všech exekucí právě z půjček a nedoplatků do 10 tisíc korun. Jak se vyhnout potížím se splácením a co dělat pokud už jsme se do nich dostali? Přinášíme několik tipů.
Na podzim si lidé půjčují nejvíce. Tři pravidla vás udrží stranou od potíží se splácením
1.Pozor, kde si půjčujete
Půjčka nemusí být jen úvěr. Spadají sem i různé nákupy elektroniky na splátky a kreditní karty, leasing auta nebo třeba hypotéka na byt. A protože hlavně splátkový prodej nabízejí téměř všude, je těžké odolat. Někdy je splátka dokonce bez navýšení, ale jen pokud se řádně splácí.
Buďte ale obezřetní a půjčujte si jen od prověřených firem. Nejlépe jděte do své banky a zažádejte si o úvěr tam. „Umíme půjčit i na drobné nákupy. Rychle, flexibilně a klidně i online,“ potvrzuje Filip Belant, který má na starost nezajištěné úvěry v České spořitelně. Právě Česká spořitelna nabízí každému klientovi nejnižší měsíční splátku úvěru tak, aby co nejméně zatěžovala jeho rodinný rozpočet.
2.Spočítejte si, kolik půjček máte
Často lidé s hrůzou zjistí, že mají i 10 různých půjček. A třeba i problémy s jejich splácením. „Vždy je třeba vycházet z vlastního rozpočtu. Zpětně lidé sami přiznávají, že do potíží je dostalo hlavně přecenění vlastních sil a příliš mnoho souběžných půjček,“ říká David Šmejkal, ředitel Poradny při finanční tísni.
Většina klientů věří, že splácet pár stovek měsíčně si budou moci dovolit. Ale i malé dluhy umí dát zabrat.
3.Neztrácejte přehled
Udržet kontrolu nad všemi půjčkami a zkoordinovat jednotlivé splátky dá práci. I v případě, že je rodinná kasa v plusu. Klient totiž musí třeba desetkrát do měsíce posílat platby. Každou v jiné výši, v jiném termínu a hlavně na jiný účet. V takové situaci odborníci doporučují spojit všechny dluhy do jednoho.
„Říká se tomu konsolidace a znamená to, že jedna banka spojí všechny klientovy úvěry do jednoho. Klient pak má jen jeden splátkový kalendář, jedny férové podmínky a jen jednoho partnera, s nímž musí v případě potíží komunikovat. Přehledné, jednoduché a navíc i výrazně bezpečnější,“ vysvětluje Filip Belant s tím, že právě Česká spořitelna garantuje klientům nejnižší možnou měsíční splátku úvěru. V případě, že klient přijde do banky s tím, že již u konkurenční banky úvěr má, Česká spořitelna mu pomůže splátky nastavit tak, aby ji měl nižší. Nabídka sjednání půjčky s garancí nejnižší splátky je podmíněna předložením nabídky konkurenčního bankovního poskytovatele spotřebitelských úvěrů.