Pátek 28. ledna 2022
Svátek slaví Otýlie, zítra Zdislava
Oblačno, sněžení 4°C

Aby z potomka nebyl finanční „negramot“: Pořiďte dětem odmala pokladničku

Autor: ula - 
19. srpna 2016
05:49

Umět zacházet a hospodařit s penězi je v dnešní společnosti stejně důležité jako umět číst, psát a počítat. Mnoho rodičů ale tápe, jak tuto schopnost u svých ratolestí rozvíjet, navíc pokud se před nimi o penězích často nemluvilo. Mluvit s dětmi o penězích je ale nutné a mělo by se začít brzy. Jedním z prvních kroků, jak naučit dítě poznat cenu peněz, je pořídit mu pokladničku.

Dítě už by si v předškolním věku mělo spořit do kasičky. Nejlepší je, když svému potomkovi umožníte, aby si sám vybral pokladničku, která se mu nejvíce líbí.

 „Jen dohlédněte na to, aby to nebylo klasické keramické prasátko, které je nutno rozbít, aby se peníze z pokladničky vyjmuly. Vybranou pokladničku mu kupte a hned mu dejte několik mincí jako první vklad, který si do pokladničky dítě samo uloží,“ radí Jan Lener, ředitel komunikace Broker Consulting. 

Jak s pokladničkou začít?  

Protože malé děti zpravidla ještě nedostávají pravidelné kapesné, neboť s ním ještě neumějí rozumně hospodařit, je nutné „příjmy“ dítěte, které mu umožní „spoření“ do pokladničky, zorganizovat jinak. Některé z možností jsou:

  • rozsypou se a zakutálí se vám drobné mince, požádáte dítě, aby vám je všechny pomohlo najít a sesbírat, za odměnu mu pak několik mincí dáte do pokladničky,
  • domluvíte se s prarodiči, aby při návštěvě u vás dali dítěti do pokladničky nějaké drobné,
  • dáte-li dítěti bankovku nebo minci vyšší hodnoty, aby samo zaplatilo u pokladny, můžete mu pak za to, jak to šikovně zvládlo, nechat několik drobných mincí.

„V období hned po pořízení pokladničky je velmi důležité najít si čas a s dítětem pravidelně její obsah kontrolovat, přepočítávat a mít spolu s ním radost z toho, jak v ní peníze přibývají,“ říká Lener.

Užitečné tipy, jak zacházet s pokladničkou:

  • Nejprve naučte dítě spočítat, kolik má v pokladničce mincí. To mu zábavnou formou pomůže i v rozvoji početních dovedností – počítat nejprve do deseti, později do sta a dále.
  • Později naučte dítě rozpoznávat hodnotu mincí, roztřídit je do skupin a spočítat, kolik má mincí v hodnotě jedné koruny, dvou korun, pěti korun atd. Ještě později je pak naučte sečíst hodnotu v těchto skupinách a skupin dohromady, tedy kolik má v pokladničce celkem peněz.
  • Pokud dítě velmi touží po něčem, co byste mu jinak nekoupili, ale nejste zásadně proti tomu, aby to v daném okamžiku mělo, například drobnou hračku, zmrzlinku apod., můžete mu se znalostí toho, kolik má v pokladničce, navrhnout, aby si to koupilo samo ze svých úspor. Protože dítě zpravidla pokladničku s sebou nenosí, řekněte, že mu zatím půjčíte, ale že vám ty peníze musí vrátit hned, jakmile přijdete domů, a bude je moci vzít ze své pokladničky. Buďte velmi důslední a neodpouštějte vracení půjčky. Dítě se tím učí, že půjčím-li si, musím půjčku co nejdříve splatit. O úrocích v tomto věku dítěte zatím nemluvte.

  • Až pak budete s dítětem opět přepočítávat peníze v pokladničce, nezapomeňte říci, že tam mohlo být více, kdyby si dokázalo odepřít nákup, který nebyl zcela nezbytný, ale nevyčítejte mu to.
  • Od počátku platí, že za běžné práce a pomoc v domácnosti by děti neměly dostávat peníze, je to jejich povinnost v rámci fungování rodiny. Zaslouží si však pochvalu, udělají-li něco ochotně a dobře. Výjimkou mohou být mimořádné práce, jako je třeba pomoc při jarním úklidu doma či na zahradě, pomoc při mytí a čištění vnitřku auta, pomoc při pletí zahrádky apod. Zde můžeme kromě pochvaly přidat i nějakou peněžitou odměnu za dobře vykonanou práci.

Jak postupovat při učení? Pomůže vám časová osa:

Časová osa pro výuku finanční gramotnosti dětí Časová osa pro výuku finanční gramotnosti dětí | ABC finančního vzdělávání

 

 

 

Další videa