Promiň, Ježíšku... Co dělat s nechtěnými nebo vadnými dárky?

"Maminko, to jsou ale "krásné" hodiny s jelenem...."
"Maminko, to jsou ale "krásné" hodiny s jelenem...."  (Autor: Profimedia)
Autor: ula - 
28. prosince 2015
06:15

Pod stromečkem jste našli od tchyně nevkusný čajový servis, nebo hodiny s jelenem. Darovaný svetr se vám sice líbí, ale není to vaše velikost. Konečně jste dostali nový mixér, ze kterého máte radost, ale po zapnutí jste zjistili, že nefunguje.  Co si počít s nechtěnými nebo vadnými dárky?

Obchodníci jsou na situace, kdy se někomu dárek nelíbí, připraveni. Ačkoliv nejsou povinni vyměnit vám něco jen proto, že se vám to nelíbí, většina z nich vyjde po svátcích vstříc. Vstříc vychází i e-shopy, které po Vánocích nabízí delší dobu na vrácení zboží než tu, kterou jim nařizuje zákon. Nejprve si tedy zjistěte u daného obchodníka, jak to u něj chodí, pokud si chcete nevhodný dárek vyměnit nebo jej reklamovat.

Jak vyměnit dárek?

  • Výměna dárku není reklamace, na to nezapomínejte. Pokud chcete dárek vyměnit, běžte do obchodu co nejdříve, nejlépe do 14 dnů.
  • Ze zboží neodstřihávejte visačky, nesloupávejte nálepky. Pokud to už někdo udělal za vás, může to být problém.
  • Zboží musíte vrátit nepoškozené a nepoužité. Větší šanci máte, když bude v originálním, neporušeném obalu.
  • Na dárek koupený přes internet platí jiná pravidla než na ten z kamenného obchodu. Zboží z e-shopu můžete vrátit do 14 dnů bez udání důvodu a prodejce vám musí vrátit peníze, stejně jako máte nárok na náhradu poštovného a balného. Doba 14 dnů platí od chvíle, kdy byl balíček doručen, řada internetových prodejců ovšem tuto dobu po svátcích prodlužuje až do ledna.

Jak dárek reklamovat?

  • Nemáte paragon? Nevadí. Pokud byl dárek placen kartou, můžete stejně dárek reklamovat. Stačí i třeba výpis z bankovního účtu. Ne každý obchodník je z toho nadšený, proto je lepší paragony uschovávat.
  • Reklamujte zboží vždy u prodejce, nikoliv u výrobce nebo dodavatele.
  • K reklamaci zboží musí obchodník přistoupit okamžitě. To, že na prodejně není vedoucí, není váš problém. Chtějte protokol o reklamaci.
  • Reklamaci, a v některých případech i výměnu zboží, nemusíte provádět nutně přesně v tom obchodě, kde jste zboží koupili. Pokud jde o větší obchodní řetězec s více obchody, můžete to zkusit jinde, ale pozor - nespoléhejte na to, je možné, že vás pošlou tam, kde byl dárek koupen.
  • Reklamovat můžete i dárek koupený ve slevě, ale existují výjimky, např. pokud byl výrobek zlevněn kvůli vadě, kterou reklamujete. Musí to byl ale jasně vyznačeno na prodejním dokladu. U zboží ve slevě či výprodeji se také nijak nekrátí záruční lhůta.
  • Pokud je vám reklamace uznána, musí vám být vrácena plná cena, za kterou jste výrobek koupili.
  • K reklamaci zboží nepotřebujete originální obal, protože nejsou součástí výrobku.
  • Pokud vaše reklamace nebude vyřízena do 30 dnů, máte právo na nový výrobek nebo na vrácení peněz.
  • Reklamovat můžete i zboží z bazaru. Vztahuje se na něj také dvouletá záruka. Můžete se setkat i s kratší dobou, prodávající se s vámi na tom musí dohodnout.

Co reklamovat nelze?

  • Erotické pomůcky - z hygienických důvodů je nelze vrátit
  • Spodní prádlo, i když k tomu většina prodejců přistupuje individuálně
  • CD, DVD a Blue-ray disky
  • Knihy. Někde vám knihu vymění za jinou, ale u velkých encyklopedií či knih v zataveném obalu prodejci knihu většinou nepřijmou