Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Oblačno, déšť se sněhem 9°C

Bojíte se, že vám zloděj vybílí účet? Čtěte 5 tipů, jak bránit nastřádané úspory

Platba přes internet má jako všechno svá rizika, ty ale lze minimalizovat.
Platba přes internet má jako všechno svá rizika, ty ale lze minimalizovat.  (Autor: shutterstock.com)
Autor: sou, všm - 
29. listopadu 2015
14:51

Kvůli krádeži cizích těžce naspořených peněz se už zloději do domů vloupávat nemusí. Pod slamníkem by je stejně nenašli. Většina lidí má totiž finance uložené na účtu. Zlodějům tak stačí zneužít údaje z kreditní karty. I proto se mnoho kupujících ještě stále bojí internetových plateb. Existuje ale řada opatření, jak nekalé plány zlodějům překazit. Přinášíme 5 tipů od odborníka.

  • „Základním předpokladem pro takzvanou bezpečnou platbu na internetu, je dobře zabezpečený přístroj, přes který tuto transakci provádíme,“ radí ředitel odboru řízení retailových segmentů České spořitelny Lukáš Vynikal. Počítač, chytrý telefon nebo tablet by měl být zabezpečený antivirovým programem a nikdo cizí by k němu neměl mít přístup.

 

  • Veřejné wi-fi sítě pro připojení k internetu nejsou pro internetové platby také příliš vhodné.

 

  • Mnoho zákazníků se bojí zneužití údajů platební karty, které při platbě musí zadávat. „Pokud zákazník platí u obchodníka, který používá 3D Secure (v ČR je to téměř 100 % obchodníků), tak obchodník údaje o kartě zneužít nemůže, protože je díky šifrování ani nevidí,“ informuje Vynikal. Navíc každou transakci musí zákazník potvrdit bezpečnostní smskou.

 

  • U obchodníků, kteří tento systém nepoužívají, hrozí zneužití údajů pro podvodné transakce. „Zde je však možné zmínit, že pokud ke zneužití karty dojde, některé banky vrací peníze z těchto podvodných transakcí zpět na účet držitele zpravidla do jednoho pracovního dne,“ vysvětluje Vynikal a dodává, že obezřetnost ohledně prověření obchodníka je ovšem namístě.

 

  • Další obranou proti zneužití je nastavení limitů na kartě pro internetové transakce na 0,- korun a limit si v internetovém bankovnictví navýšit pouze v okamžiku, kdy potřebuje kupující platit. Toto řešení je nepohodlné, pokud dotyčný platí na internetu často.

Lidé se nejvíc bojí platby předem

Největší bariéru internetových nákupů stále představuje strach lidí z platby předem za zboží, které ve skutečnosti ani neviděli. Mnoho z nich tak stále řeší nákupy dobírkou nebo převzetím na kamenné prodejně. „Pokud bych porovnal dobírku a platbu kartou, tak jednoznačně volím platbu kartou. Dobírka stojí peníze a zvyšuje tak náklady na zboží, a přestože platím z ruky do ruky, nikde nemám záruku, že v balíku není padělek nebo kamení. Je to tedy také platba předem,“ informuje Vynikal.

Navíc je tady i zásadní rozdíl mezi těmito druhy plateb. Při zaplacení kartou totiž za zákazníkem vždy stojí vydavatel karty, tedy banka. „Pokud zákazník nedostane zboží, je nutné, aby se klient nejprve pokusil věc vyřešit s obchodníkem. Pokud obchodník nereaguje, nechce řešit nebo vyřešil neuspokojivě vaši žádost, je možné se obrátit na banku, která začne věc řešit,“ upozorňuje Vynikal.

Banka pak řeší situaci dvěma způsoby. Buď obchodník dodrží podmínky vašeho nákupu anebo přímo banka vrátí peníze zpět na účet klienta. 

Jaké možnosti placení na internetu existují?

  • Kartou – zákazník musí zadat údaje o kartě do připraveného formuláře. Peníze má obchodník okamžitě a může odeslat zboží.
  • Bankovním převodem – zákazník se musí přihlásit do internetového bankovnictví, vyplnit veškeré údaje o platbě a potvrdit autorizační SMS. Pokud nemá obchodník konto ve stejné bance, dostane peníze zpravidla až následující pracovní den, teprve potom odešle zboží.
  • Bankovním tlačítkem – zákazník pouze vyplní přihlašovací údaje do internetového bankovnictví a potvrdí autorizační SMS k již předvyplněné platbě – nelze zde tedy udělat chybu a odpadá nutnost zadávat údaje ručně. Pokud obchodník disponuje platebním tlačítkem banky, peníze má okamžitě a může odeslat zboží.
  • Elektronickou peněženkou – kterou si klient založí a dobíjí si pomocí karty nebo účtu. Obchodník má peníze okamžitě, ale peněženka může být spojena s poplatky za platbu.
  • Odložená platba – je zatím poměrně neznámou alternativou dobírky, kdy za zboží zaplatíte až po 14 dnech vyzkoušení, zpravidla je spojeno také s poplatkem. Obchodník má peníze také v okamžiku nákupu od poskytovatele platby. 

lunatic ( 30. listopadu 2015 04:46 )

Toho se vůbec nebojím;nemám žádný účet vedený přímo na mě ,ba ani naprosto žádný dohledatelný majetek ... a proto i logicky,jako např.bezdomovci,neplatím žádné daně-pouze nebydlím pod mostem.

kartona ( 29. listopadu 2015 15:46 )

Já osobně kartou ne internetu neplatím, nejraději platím předem převodem z účtu. Některé e-šopy si ale vynucují placení kartou a v tom případě raději volím dobírku.Peníze dávat do postele je méně rizikové, než do úschovy právníkovi.

Zobrazit celou diskusi