Mám klasický problém. Kozačky se rozlepily po měsíci nošení, odloupla se podešev, prodejce se brání, že jsem je nosila v mokru, a že jsou to městské boty. Je nějaká jiná možnost, jak ho přinutit k jednání, než ČOI?(Alena, Brno)

Dobrý den, nejprve je nutné posoudit, zda se prodejce vypořádal se zákonnou domněnkou, která stanoví, že vady, jež se projevily do 6 měsíců od převzetí věci, existovaly již v okamžiku převzetí. Prodejce se pak odpovědnosti za nesplněnou jakost může zprostit pouze prokázáním opaku. Vzhledem k síle domněnky nepovažuji za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení o nedodržení zásad zacházení s věcí, ale ideálně prokázání opaku odborným vyjádřením či znaleckým posudkem. Pouhé poukázání, obecné tvrzení tedy za vyřízení považovat nelze, s odkazem na občanský zákoník může spotřebitel nadále trvat na řádném vyřízení reklamace v zákonné lhůtě 30 dnů od uplatnění. Pokud prodejce úspěšně prokázal, že věc namítaným nedostatkem v době převzetí netrpěla a následně reklamaci zamítl, doporučuji zkontrolovat si, zda to bylo na základě důvodů, které zákon připouští. Pokud použil zákonné důvody, které se nezdají příliš přiléhavé (jako že kozačky se mají nosit pouze ve městě), má spotřebitel možnost se obrátit na soudního znalce z oboru. Jejich seznam je k dohledání na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR www.justice.cz nebo na www.dtest.cz/znalci. Vyjde-li posudek ve Váš prospěch, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací. Na druhou stranu, vždy můžete využít mimosoudního řešení sporů při České obchodní inspekci (adr.coi.cz). Přeji hezký den