ONLINE CHAT
Dobrý den, reklamovali jsme dražší dětské turistické boty s GTX, odpověděli nám, že jde o opotřebení (bota praskla u podrážky, na jednom místě se bez protržení vypárala niť, utržené zapínání). Boty používané na výlety cca 4 měsíce, koupili jsme dvoje, druhým - pro menší dítě, žádná závada nepřibyla. Když jsme napsali, že s tímto řešením nesouhlasíme, řekli, že boty pošlou na nějaké posouzení. Už dva měsíce ne neozvali, boty už půl roku nemáme doma. Děkuji, pěkný den K.(Katka)
Foto
Dobrý den, jelikož zde nemám dostatek informací, zejména zda se stále jedná o první reklamaci, nebo již byla uplatněna druhá reklamace, doporučil bych Vám obrátit se na naší spotřebitelskou poradnu, a to buď elektronicky na www.dtest.cz/poradna nebo na telefonním čísle 299 149 009. Přeji hezký den
Dobrý den, koupila jsem dětem ovladač na xbox v ceně cca 1600,-. Ten se po velmi krátké době a minimálním používání rozbil. Vypadl ovládací kolík. Již dvakrát mi reklamaci neuznali. Ovladač není mechanický poškozený a rozbil se při hře a k tomu účelu je vyrobený. Ja k mohu postupovat dále? Děkuji (Markéta Kapalová )
Foto
Dobrý den, pokud prodávající zamítá reklamaci v prvních šesti měsících od převzetí zboží, neobejde se jen se sdělením, že vada vznikla mechanickým poškozením věci. Zákon říká, že projeví-li se vada v průběhu šesti měsíců od převzetí, má se za to, že věc byla od počátku vadná. Pro prodejce to znamená, že pokud chce reklamaci zamítnout, musí toto zákonné tvrzení vyvrátit. Vyvrátit zákonnou domněnku odpovědnosti za vadu může prodávající například tím, že si nechá vadu odborně posoudit a spotřebiteli následně předloží vyjádření technika nebo nezávislého znalce. Jestliže prodávající zamítnutí reklamace neodůvodní, můžete namítat nevyřízení reklamace řádně v zákonné 30denní lhůtě a od smlouvy odstoupit. Můžete se obrátit na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci (adr.coi.cz). Přeji hezký den
Dobrý den, chtěla bych se zeptat na a reklamací péřové bundy. Strašně z ní leze peří. V prodejně mi nechtějí reklamaci uznat. Prý je to u péřové bundy normální. Co s tím. Děkuji(Petra)
Foto
Dobrý den, obecně nelze říci, zda se jedná o vadu, či nikoliv. To záleží na konkrétním kusu zboží. Ovšem pokud chcete z tohoto důvodu uplatnit reklamaci, prodejce ji musí přijmout (nelze ji odmítnout). A pak pokud ji chce zamítnout, tak to musí náležitě odůvodnit. Z toho se dozvíte, zda se jedná o běžnou vlastnosti zboží, či nikoliv. Pokud se zamítnutím nebudete souhlasit, můžete se obrátit na soudního znalce z oboru. Pro více informací můžete využít naší spotřebitelskou poradnu na www.dtest.cz/eporadna. Přeji hezký den
Dobrý den, reklamoval jsem prasklou podešev u obuvi-tzv.farmářek (celokožené boty s "pryžovou?" podevší)cca 1,5roku po nákupu (nošené jen sezónně),ale reklamace byla bezdůvodně zamítnuta.Při přijetí reklamace sama prodavačka napsala,že žádám o vrácení peněz z důvodu prasklé podevše.Může být toto důvodem zamítnutí. Měl jsem žádat opravu nebo výměnu obuvi (nejdříve) namísto vrácení peněz?Mám nárok na zjištění důvodu zamítnutí-písemně-pro eventální soudní řízení?Jaký je správný postup?Celokožené boty stály 2000Kč a byly relativně málo používány(sezónně-ne ve sněhu a v létě...)(Kořínek)
Foto
Dobrý den, je potřeba říci, že způsob vyřízení reklamace si volí spotřebitel (nikoliv prodávajíc), a to podle nároků, které mu poskytuje občanský zákoník. Pokud spotřebitel zvolí způsob, na který dle zákona nemá právo, prodávající pak může zvolit jiný způsob vyřízení reklamace. Máte pravdu, v prvé řadě je na místě oprava či výměna za jiný bezvadný kus. A pokud předchozí varianty nejsou možné, přichází do úvahy odstoupení od smlouvy a vrácení peněz. Pokud prodávající zamítá reklamaci, musí to náležitě odůvodnit (a uvést důvody, proč tak činí). Přeji hezký den
Dobrý den, prodlužuje se doba záruky od vyřízené reklamace? Co když reklamuji zboží, např. oblečení týden před ukončením záruky, potom znovu chci reklamovat a doba záruky (24 měsíců) již je prošlá. Děkuji.(Martina)
Foto
Dobrý den, záruční doba se prodlužuje o dobu, po kterou bylo zboží na reklamaci (od uplatnění reklamace do okamžiku, kdy si spotřebitel mohl zboží vyzvednout). Tedy napřiklad, pokud bylo zboží v reklamační řízení 15 dní, prodlužeje se záruční doba (24 měsíců) o 15 dní. Pokud se Váš dotaz týká běhu nové záruční doby v případě reklamace řešené výměnou zboží za nový bezvadný kus, tak v případě vyměněné věci nebo její součástky běží nová záruční doba (24 měsíců. Přeji hezký den
Koupili jsme od cestovní kanceláře zájezd na lyže, ski pasy měly být v ceně, nakonec nám je ale neposkytli, jen slevu, takže jsme si museli skipasy kupovat sami. Cestovka dělá mrtvého brouka, jak máme postupovat?(Leoš)
Foto
Dobrý den, na místě bylo potřeba u zástupce cestovní kanceláře (pokud byl na místě) požadovat zjednání nápravy. Pokud náprava zjednána nebyla, je po návratu z dovolené vhodné uplatnit reklamaci u cestovní kanceláře písemně a požadovat adekvátní výši slevy z ceny zájezdu. Poté má kancelář ze zákona 30 dní na vyřízení reklamace. Rovněž je možné využít mimosoudního řešení sporů při České obchodní inspekci. Přeji hezký den
Prosím o radu jak pokračovat v reklamaci nedoručených novin. Od počátku roku mi medialservis není schopen doručit jako předplatiteli denní tisk. Na žádnou reklamaci mi neodpovídá, telefonicky se nejde nikomu dovolat. Chtěl bych denní tisk odhlásit, ale nikdo se mnou nechce komunikovat. V podstatě nelze dohledat žádný kontakt na odhlášení tisku. Děkuji za odpověď. Fojtík Jaroslav(Jaroslav)
Foto
Dobrý den, uzavřením smlouvy vznikl mezi stranami závazkový právní vztah. Vydavateli z něj plyne povinnost doručovat pravidelně v dohodnutý den objednateli noviny na uvedenou adresu. Pokud tak neučiní, může spotřebitel uplatnit reklamaci. Pokud spotřebitel vytkl vadu, a zvolil nárok z vadného plnění, je společnost povinna zajistit nápravu. Reklamace je možné uplatňovat na adrese sídla vydavatele. Přeji hezký den
Dobrý den, byla jsem reklamovat sportovní boty (nosila jsem je tři měsíce), ale prodavačka mi reklamaci rovnou zamítla s tím, že jsem v nich určitě běhala. Prý nejsou sportovní boty určené pro běh. Jak mám dál postupovat? (Kateřina)
Foto
Dobrý den, pokud prodávající zamítá reklamaci v prvních šesti měsících od převzetí zboží, neobejde se jen s pouhým sdělením, že se jedná o běžné opotřebení věci. Zákon říká, že projeví-li se vada v průběhu šesti měsíců od převzetí, má se za to, že věc byla od počátku vadná. Pro prodejce to znamená, že pokud chce reklamaci zamítnout, musí toto zákonné tvrzení vyvrátit. Vyvrátit zákonnou domněnku odpovědnosti za vadu může prodávající například tím, že si nechá vadu odborně posoudit a spotřebiteli následně předloží vyjádření technika nebo nezávislého znalce. Jestliže prodávající zamítnutí reklamace neodůvodní, můžete namítat nevyřízení reklamace řádně v zákonné 30denní lhůtě a od smlouvy odstoupit. Můžete využít služby smírného urovnání sporů VašeStížnosti.cz nebo mimosoudního řešení sporů při České obchodní inspekci. Přeji hezký den
Dobrý den, minulý rok jsem si koupila u sve známe v obchode perovou bundu a tento rok ji reklamovala, protoze poustela vsude peri a stala 8 500. Pri reklamaci se mi vysmala, ze na bundu nikdy nemeli zadnou reklamaci, ze to neni mozny, ale ze ji posle na reklamaci. Mam obavy, ze ji neposle a rekne ze to neuznali, protoze uz dopredu vedela, ze mam smulu. Take si nejsem jista, ze ji opravdu koupili ve Francii, protoze uz vim, ze nakupuji v Italii v outletech. Jaky mam chtit od ni doklad, abych se ujistila, ze byla na reklamaci opravdu ve Francii nebo jak postupovat dale. Děkuji moc(Ivana)
Foto
Dobrý den, zákon prodejci žádnou povinnost zboží zasílat do odborného servisu či přímo výrobci, popř. spotřebiteli vyjádření odborného servisu předložit, nestanoví. Odpovědnost za vady prodaného zboží a povinnost vyřizovat reklamace je uložena jedině prodejci, který může, ale nemusí pověřit provedením oprav jiné osoby. Pokud prodejce zamítne reklamaci, aniž by použil přiléhavé zákonné důvody, má spotřebitel možnost se obrátit na soudního znalce z oboru. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací. Přeji hezký den
Dobrý den, přes e-shop jsem si zakoupila nábytek (komodu), kterou jsem reklamovala. Obchod nedodržel zákonnou lhůtu o vyřízení reklamace 30ti dní. Na upozornění jsem dostala písemně, že se se mnou vypořádají jako odškodné..... Bohužel od té doby nereagují na telefonáty ani e-maily. Prosím o radu, jak postupovat dál a zda mám ze zákona nárok na takové vypořádání nebo to byla jejich dobrá vůle. Děkuji za odpověď. Havlíková(L. Havlíková)
Foto
Dobrý den, ode dne uplatnění reklamace má prodejce maximálně 30 kalendářních dní na vyřízení. V případě marného uplynutí této lhůty má spotřebitel právo odstoupit od uzavřené kupní smlouvy a požadovat vrácení peněz. Pokud se prodejce k vrácení peněz nemá, zašlete mu předžalobní výzvu, ve které mu poskytnete dodatečnou lhůtu k jejich vrácení. Pokud ani to nemůže, zkuste ještě využít mimosoudního řešení sporů při České obchodní inspekci. Jako poslední možnost přichází do úvahy i podání žaloby k soudu. Přeji hezký den
Dobrý den. Potřebuji poradit ve věci reklamace. Podruhé jsme reklamovali mobil se stejnou závadou. Mobil jsme poslali poštou dne 15.12.2017. 19.12.2017 nám pošta poslala sms zprávu, že předala zásilku prodejci e-shopu Mall.cz. Prodejce nás informoval, že zásilku převzal až 29.12.2017 a od toho dne nám počítají lhůtu 30 dní pro vyřízení reklamace. Zajímalo by nás, které datum platí. Děkuji za odpověď Švíková(Libuše Švíková)
Foto
Dobrý den, lhůta pro vyřízení reklamace při zaslání reklamované věci poštou začíná běžet od okamžiku, kdy se prodejce může s dopisem seznámit. Tedy od okamžiku, kdy zásilka byla prodejci doručena. Přeji hezký den
Dobrý den, reklamovala jsem sedací soupravu, kteru jsem si nechala vyrobit na zakázku... bohužel reklamace nebyla vyřízena do 30 dnů (dnes je to již více jak 2 měsíce) a prodávající mi napsal, že zboží na zakázku se navrací. Mohu prosím požadovat novou sedací soupravu, když nebyla reklamace vyřízena v 30 denní lhůtě? Děkuji(Veronika)
Foto
Dobrý den, ode dne uplatnění reklamace má prodejce maximálně 30 kalendářních dní na vyřízení, měl by se však snažit reklamaci vyřídit bez zbytečného odkladu. V případě marného uplynutí této lhůty má spotřebitel právo odstoupit od uzavřené kupní smlouvy a požadovat vrácení peněz. Přeji hezký den
Dobrý den pane Zelený,prosím o radu jak mám dále postupovat.Nový telefon se mi po měsíci rozbil,reklamace nebyla uznána z důvodu mechanického poškození mou osobou.Nejsem si vědoma žádného rozbití z mé strany.Mohu tedy vyzkoušet službu www.vasestiznosti.cz nebo existuje ještě jiný postup při uplatnění reklamace.Nechci se jen tak lehce vzdát.Děkuji za odpověď a přeji hezký den(Tereza)
Foto
Dobrý den, platí, že pokud prodejce zamítá reklamaci v prvních šesti měsících od převzetí zboží, neobejde se jen s tvrzením, že vada vznikla mechanickým poškozením. Zákon říká, že projeví-li se vada v průběhu šesti měsíců od převzetí, má se za to, že věc byla od počátku vadná. Pro prodejce to znamená, že pokud chce reklamaci zamítnout, musí toto zákonné tvrzení vyvrátit. Vyvrátit zákonnou domněnku odpovědnosti za vadu může prodávající například tím, že si nechá vadu odborně posoudit a spotřebiteli následně předloží vyjádření technika nebo nezávislého znalce. Jestliže prodávající zamítnutí reklamace neodůvodní, můžete namítat nevyřízení reklamace řádně v zákonné 30denní lhůtě a od smlouvy odstoupit. Určitě můžete využít službu pro smírné urovnání sporů VašeStížnosti.cz, nebo se také můžete obrátit na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Přeji hezký den
Dobrý den, chtěla jsem se zeptat. K vánocům jsme koupili synovi chytré hodinky. U těchto se po pěti dnech užívání oddělil pásek hodinek od hodinek. Nebyla vyhlá osička ve spoji. Zřejmě špatně slepené. Hodinky jsme reklamovali. Po 14 dnech byla reklamace zamítnuta jako mechanická závada. Na dotaz, že to není možný a že to chceme blíže specifikovat. Prodejce nereaguje. Jemu stačí, že servisní firma uvedla mechanické závada. Jak postupovat dál? (Petra Dostálek)
Foto
Dobrý den, pokud prodávající zamítá reklamaci v prvních šesti měsících od převzetí zboží, neobejde se jen s lakonickým sdělením, že vada vznikla mechanickým poškozením nebo že se jedná o běžné opotřebení věci. Zákon říká, že projeví-li se vada v průběhu šesti měsíců od převzetí, má se za to, že věc byla od počátku vadná. Pro prodejce to znamená, že pokud chce reklamaci zamítnout, musí toto zákonné tvrzení vyvrátit. Vyvrátit zákonnou domněnku odpovědnosti za vadu může prodávající například tím, že si nechá vadu odborně posoudit a spotřebiteli následně předloží vyjádření technika nebo nezávislého znalce. Jestliže prodávající zamítnutí reklamace neodůvodní, můžete namítat nevyřízení reklamace řádně v zákonné 30denní lhůtě a od smlouvy odstoupit. Vždy je také možné využít služby mimosoudního řešení sporů při České obchodní inspekci. Přeji hezký den
Dobrý den, koupil jsem airsoftovou zbraň za částku dalece přesahující 5tisíc korun. Vše jsem vrátil a vyřídil včas, dle obchodních podmínek. Zboží jsem vrátil již 19.12.2017 a do dnes mi nebyly vráceny peníze a ze strany obchodníka, pokud nezavolám nebo nenapíši já se odpovědi nedočkám. Chci se zeptat, jak je možné tyto peníze vymáhat? PČR, udáním na ČOI nebo jaký postup mám zvolit? Děkuji Matěj(Matěj)
Foto
Dobrý den, odstoupí-li spotřebitel od smlouvy, musí mu prodejce vrátit veškeré peněžní prostředky, včetně nákladů na dodání zboží (typicky poštovné), které od něho na základě smlouvy obdržel. Nejzazší lhůta je 14 dnů po odstoupení. Zákon dokonce určuje způsob vracení. Prodejce se souhlasem spotřebitele může vrátit peníze jinak, ale nesmí tím spotřebiteli vzniknout další náklady, nebo stejným způsobem, jakým je od něho získal. Prodejce může pozdržet vrácení peněz do doby, než mu spotřebitel zboží předá nebo prokáže, že jej prodejci odeslal. Pokud se tak však stalo, pak nedodržením lhůty pro vrácení peněz se ocitá prodejce v prodlení. Nyní je vhodné zaslat prodejci předžalobní výzvu k vrácení peněz (nejlépe doporučeným dopisem s dodejkou), je také možné využít služby mimosoudního řešení sporů při České obchodní inspekci. Přeji hezký den
Dobrý den, reklamovala jsem fitness náramek, u nějž se po roce vytrhl pásek. Byla jsem to u výrobce reklamovat, ale vrátil mi ho s tím, že to je zkrátka opotřebované. Opravdu to může udělat? Tímto argumentem mě odzbrojil. Děkuji(Dana)
Foto
Dobrý den, je vhodné si zkontrolovat, zda byla reklamace zamítnuta na základě důvodů, které zákon připouští (tedy zda se jedná skutečně o běžné opotřebení věci či o vadu, kterou si způsobil sám spotřebitel). Pokud prodejce použil zákonné důvody, které se nezdají příliš přiléhavé, má spotřebitel možnost se obrátit na soudního znalce z oboru. Jejich seznam je k dohledání na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR www.justice.cz nebo na www.dtest.cz/znalci. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací. Vždy je možné se také obrátit na službu mimosoudního řešení sporů při České obchodní inspekci (adr.coi.cz). Přeji hezký den
Dobrý den, po necelém roce nam praskla noha u stolu,který jsme kupovali přes internet...reklamaci neuznali z důvodu mechanického poškození.Jsou nějakým způsobem povinni umožnit výměnu zboží nebo náhradní díly? Stůl už totiž v nabídce nemají....Děkuji za odpověď.(Jana)
Foto
Dobrý den, pokud byla reklamace zamítnuta, tak povinnost prodávat náhradní díly zákon výrobci ani prodejci neukládá. Přeji hezký den
Chci se zeptat, jak je to s náhradními díly pro zboží koupené v ČR. Dříve se mělo za to, že výrobce / dovozce je povinnen zajistit dodání náhradních dílů po dobu 10 let. Nejsme si samozřejmě jistí, jestli je to pravda, případně na jaké typy zboží se to vztahuje (spotřební zboží, plastové přepravky pro zvířata, bicykly, ...., atd.). Prosím tedy o odpověď, zda a kdo by k tomu měl být zavázany nějakým právním předpisem. (Milan)
Foto
Dobrý den, v současné době podobnou povinnost zákon výrobci ani prodejci neukládá. Prodejci se nicméně vyplatí dovážet náhradní díly na zboží po dobu trvání záruky z důvodu případných reklamací a jejich řešení. Pokud by náhradní díly neměl, vznikalo by kupujícím při oprávněné reklamaci právo na odstoupení od smlouvy, jelikož by nebyl schopen zboží uvést do bezvadného stavu. Přeji hezký den
Dobrý den, může prodejce reklamaci bot po měsíci od nákupu odbít tím, že byly moc nošené? (Bohdan, Č.B.)
Foto
Dobrý den, nikoliv. Reklamaci je možné zamítnout pouze ze zákonných důvodů. Záruka se nevztahuje na opotřebení věci způsobené jejím obvyklým užíváním, u věcí prodávaných za nižší cenu se záruka nevztahuje na vady, pro které byla nižší cena sjednána, jde-li o věci použité, neodpovídá prodávající za vady odpovídající míře používání nebo opotřebení, které měla věc při převzetí kupujícím, záruka také neplatí pro vady, o kterých spotřebitel při nákupu věděl, jakož i pro ty, které po převzetí na věci sám způsobil. Dále prodejce neodpovídá za vady, které spotřebitel na věci způsobí nedodržením obecných zásad zacházení s věcí, popř. zásad speciálních, se kterými jej prodejce písemně seznámil. Navíc pokud spotřebitel reklamuje zboží do 6 měsíců od koupě, musí prodejce prokázat (odborným vyjádřením či posudkem), že věc nebyla vadná od počátku. Přeji hezký den
Pokud zjistím, že obchod nabízí ve slevě něco za cenu, která je totožná s cenou před slevou (zlevnili prostě tak, že zvýšili původní cenu), mohu obchod žalovat za podvod? A jaké mám šance, že uspěji? Stává se mi to často v jednom zásilkovém obchodě s oblečením, mám i jejich staré katalogy a mám toho dost. (Ludmila Součková)
Foto
Dobrý den, láká-li obchodník na slevy, vždy musí být na zboží uvedena jeho konečná cena a vyčíslení slevy na haléř sedět, zároveň Vás obchodník nesmí žádným způsobem klamat. Pokud čísla na cenovce nesedí nebo se obchodník dopouští klamání, podejte podnět České obchodní inspekci. Klamání spotřebitelů může obchodníka vyjít na pokutách pěkně draho. Přeji pěkný den
Pane Zelený, neexistuje nějaká organizace, která za mě bude řešit případné tahanice s obchodem kvůli reklamacím? Nemám čas se dohadovat.(Pavel Nový, Příbram)
Foto
Dobrý den, můžete vyzkoušet službu pro smírné urovnání sporů VašeStížnosti.cz, kterou provozuje dTest na adrese www.vasestiznosti.cz, nebo se můžete obrátit na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Vždy je ovšem předpokladem, že reklamaci nejprve u prodejce uplatníte a počkáte, jak ji vyřídí. Další kroky je pak třeba činit jen při zamítnutí či nesprávném vyřízení reklamace. Přeji hezký den
Dobrý den, koupili jsme televizi a během 3 týdnů přestala jít. Když jsme ji šli reklamovat, řekli nám, že na to mají 30 dní a výměna hned není možná. Mají na to právo? Proč mám být 30 dnů bez televize, když za chybu nemohu? Není nějaká povinnost dát nám náhradní zboží?(Tomáš S. )
Foto
Dobrý den, častým omylem spotřebitelů je, že pokud požadují výměnu za nový bezvadný kus, očekávají jej ihned při uplatnění reklamace. Jenže ode dne uplatnění reklamace má prodejce maximálně 30 kalendářních dní na vyřízení, měl by se však snažit reklamaci vyřídit bez zbytečného odkladu, tedy co nejrychleji. Rozhodnout o ní prodejce podle zákona musí ihned, ve složitých případech do 3 pracovních dnů. Jen pokud si reklamace vyžádá odborné posouzení nebo odstraňování vady, může prodejce vyřídit reklamaci nejpozději ve lhůtě 30 dnů. Přeji hezký den
Dobrý den, ptám se raději dopředu, máme objednanou chalupu na horách. Pokud nebude něco v pořádku, máme to řešit okamžitě, nebo stačí nafotit a řešit poté. (Karel Janovec, Praha)
Foto
Dobrý den, předpokládám, že se jedná o smlouvu o ubytování (nikoliv o standardní zájezd). Samozřejmě vždy je nejlepší namítat nedostatky ihned na místě, některé z nich lze obratem odstranit. Pokud by ubytovatel nedostatky neodstranil bez zbytečného odkladu, je vhodné si vše zdokumentovat (nafotit či natočit) a následně uplatnit reklamaci písemně a požadovat slevu z ceny. Přeji hezký den
Mám klasický problém. Kozačky se rozlepily po měsíci nošení, odloupla se podešev, prodejce se brání, že jsem je nosila v mokru, a že jsou to městské boty. Je nějaká jiná možnost, jak ho přinutit k jednání, než ČOI?(Alena, Brno)
Foto
Dobrý den, nejprve je nutné posoudit, zda se prodejce vypořádal se zákonnou domněnkou, která stanoví, že vady, jež se projevily do 6 měsíců od převzetí věci, existovaly již v okamžiku převzetí. Prodejce se pak odpovědnosti za nesplněnou jakost může zprostit pouze prokázáním opaku. Vzhledem k síle domněnky nepovažuji za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení o nedodržení zásad zacházení s věcí, ale ideálně prokázání opaku odborným vyjádřením či znaleckým posudkem. Pouhé poukázání, obecné tvrzení tedy za vyřízení považovat nelze, s odkazem na občanský zákoník může spotřebitel nadále trvat na řádném vyřízení reklamace v zákonné lhůtě 30 dnů od uplatnění. Pokud prodejce úspěšně prokázal, že věc namítaným nedostatkem v době převzetí netrpěla a následně reklamaci zamítl, doporučuji zkontrolovat si, zda to bylo na základě důvodů, které zákon připouští. Pokud použil zákonné důvody, které se nezdají příliš přiléhavé (jako že kozačky se mají nosit pouze ve městě), má spotřebitel možnost se obrátit na soudního znalce z oboru. Jejich seznam je k dohledání na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR www.justice.cz nebo na www.dtest.cz/znalci. Vyjde-li posudek ve Váš prospěch, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací. Na druhou stranu, vždy můžete využít mimosoudního řešení sporů při České obchodní inspekci (adr.coi.cz). Přeji hezký den
Dobrý den, pane Zelený, často čtu, že máme možnost vrátit zboží do 14 dnů. Co mám ale dělat, když jsem dárky k Vánocům nakupovala už v listopadu, nechtěla je rozbalovat a pod stromečkem zjistím, že věc nefunguje nebo nesedí. (Kamila, Příbram)
Foto
Dobrý den, čtrnáctidenní lhůta, kterou občanský zákoník dává na rozmyšlenou, je v období kolem Vánoc skutečně mnohdy nedostačující. Kdo nakupoval na internetu s předstihem, mohl se o výhodu vrácení připravit. Řada e-shopů ale zákazníkům, kteří nakupují předem, jejich aktivitu kompenzuje a dává jim možnost zboží vrátit například do konce roku nebo až do konce ledna. Povinnost jít nad rámec zákona sice nemají, ale lákají-li před Vánoci zákazníky na prodlouženou možnost vrácení zboží, musejí ji dodržet. Pokud by zboží mělo nějakou vadu, je také možné jej standardním způsobem reklamovat. Na spotřební zboží máte zákonnou záruku 24 měsíce od koupě. Pokud by zboží nemělo vadu a zároveň by uplynala doba stanovená pro jeho vrácení (ať už zákonná, či navíc poskytnutá ze strany prodejce), je tu vždy možnost se s prodejcem domluvit na vrácení či výměně zboží nebo na poskytnutí poukazu na další nákup (to už je ovšem pouze na vzájemné domluvě). Přeji hezký den
Dobrý den,ráda bych se informovala,ohledně záruky,kdy jsem si zakoupila obuv, ve slevě a prodejce na prodejním dokladě,uvádí " Zboží ve slevě nevyměňujeme a nelze na něj uplatnit reklamaci"prosím o informaci,zda-li dle zákona,opravdu na záruku obuvi nemám. (Val)
Foto
Dobrý den, podle občanského zákoníku je kupující oprávněn uplatnit právo z vady, která se vyskytne u spotřebního zboží v době dvaceti čtyř měsíců od jeho převzetí (dvouletá záruční doba). Zákon nestanoví žádnou výjimku pro zboží ve slevě, proto se citované ustanovení uplatní i v tomto případě. A podle zákona se zakazují jakákoliv ujednání, která vylučují spotřebitelova práva z vadného plnění. K těmto ustanovení se nepřihlíží, proto je takové ujednání neplatné. Lze tedy říci, že záruku na obuv máte i přesto, že byla ve slevě. Přeji hezký den
Dobrý den, minulý týden jsem si koupila v kamenném obchodě bundu, kterou bych nyní ráda vrátila. Bundu jsem nenosila, ale odtrhla jsem visačku. Účtenku i visačku ale mám, jen není na bundě. Má prodejce povinnost mi peníze nebo dárkovou kartu vrátit, i když zboží nemá visačku ale mám doklad? (Janča)
Foto
Dobrý den, bohužel v případě osobní koupě v kamenném obchodě zákon nepřiznává kupujícímu žádné právo na odstoupení od smlouvy a vrácení zboží. Nelze tedy po prodejci vyžadovat vrácení peněz, pokud sám tuto možnost nenabízí v rámci prodeje. Doporučuji se spíše s prodejcem domluvit, zda by Vám například dané zboží nevyměnil. Přeji hezký den
Mám záruku na zboží zakoupené na IČ? (nic)
Foto
Dobrý den, nikoliv, ledaže si ji s prodejcem sjednáte. Mezi podnikateli nelze uplatňovat ochranu spotřebitele při prodeji zboží v obchodě, je-li při uzavírání smlouvy zřejmá souvislost s jejich podnikáním. To však neznamená, že prodejce za vady neodpovídá. Na výrobek zakoupený podnikatelem od podnikatele neplatí klasická 24měsíční záruka. Prodejce odpovídá ze zákona pouze za vady, které má věc v okamžiku převzetí, i když se tyto projeví až po převzetí. Přeji hezký den
Dobrý den, vrátila jsem e-shopu zboží (s dopisem) již začátkem října. Dosud jsem nedostala žádnou odpověď ani peníze zpět. Můžete mi prosím poradit jak bych měla postupovat dále? (Lucie)
Foto
Dobrý den, prodejce je povinen vrátit kupní cenu zboží do 14 dní od chvíle, kdy obdrží odstoupení od kupní smlouvy uzavřené prostřednictvím prostředku komunikace na dálku, dle § 1832 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Pokud máte důkaz o tom, že prodávající odstoupení převzal, např. z dodejky nebo jeho reakce, upozorněte jej na tuto jeho povinnost, stejně jako na skutečnost, že od uběhnutí 14 dní je možné si k dlužné částce připočíst zákonný úrok z prodlení. Celé podání můžete okopírované, doporučeně s dodejkou, zaslat i prostřednictvím předžalobní výzvy, jejíž vzor naleznete na stránce www.dtest.cz/vzory. Na nezákonný postup prodávajícího můžete upozornit dozorový orgán, tj. Českou obchodní inspekci. Přeji hezký den