Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Zataženo, déšť se sněhem 7°C
Nejčtenější
na Blesk.cz

Šmejdský plynový skandál! Městská firma rozeslala lživé e-maily

Autor: jad, hod - 
12. července 2017
15:20

Skandál obřích rozměrů na českém trhu s plynem! Vymyslela snad Pražská plynárenská nový lživý a »šmejdský« způsob, jak se pokusit přetáhnout konkurenci nicnetušící zákazníky? Kdo za to, co se stalo, ponese zodpovědnost?

Pražská plynárenská Distribuce (PPD) je dceřiná firma společnosti Pražská plynárenská, tedy jednoho z hlavních hráčů na trhu, který je navíc dlouhodobě jedním z nejdražších.

Na Pražskou plynárenskou, stoprocentně ovládanou městem Praha, si už od začátku loňského roku posvítil Blesk v rámci boje proti drzým maržím dodavatelů plynu. Teď je tu nový problém, a ten zavání »šmejdskými« praktikami!

Pražská plynárenská Distribuce zaslala v pátek velké části zákazníků, kteří kupují plyn u společnosti EP ENERGY TRADING (EPET, jedním z produktů společnosti je i BLESK energie), e-mail, že jejich dodavatel má problémy a lidé mají pouhý jeden den na to, aby změnili dodavatele. Ve chvíli, kdy se šokovaní lidé začali zajímat, co se děje, vyšlo najevo, že to je nehorázná lež.

EPET krátce poté své zákazníky uklidnil, PPD podivný e-mail vysvětlil »systémovou chybou« a v sobotu večer se omluvila i Pražská plynárenská. Jenže...

To, co následovalo, všem vyrazilo dech. Ještě týž den v noci poslala PPD zákazníkům konkurenční firmy další e-mail s tím, že dodávky plynu od společnosti EPET končí v pondělí a že nejpozději do neděle mohou zákazníci změnit dodavatele… Podle informací Blesku údajně přišly nepravdivé a naprosto matoucí e-maily stovkám zákazníků.

Byl to pro nás krušný víkend… Museli jsme zjistit, kteří zákazníci byli nepravdivými informacemi obesláni, a poslat jim co nejrychleji ujištění, že jde o mylnou informaci. ...Překvapuje nás, že je možné ze strany distributora takto jednoduše zákazníky mylně informovat a nabádat k uzavírání nových smluv,“ uvedl Petr Švec, generální ředitel firmy EPET.


Stali jste se i vy obětí podivných praktik? Přišel vám lživý e-mail? Napište nám na tip@blesk.cz


Pražská plynárenská tvrdí: Selhal informační systém

Pražská plynárenská jistě ví, že jde o velký skandál. A jak to vysvětluje? Složitě... „Došlo k souběhu několika ojedinělých situací, které na straně PPD způsobily rozeslání testovacích, tedy nepravdivých e-mailových zpráv o zahájení procesu rychlé změny dodavatele zákazníkům několika obchodníků s plynem. Ze strany operátora trhu s energiemi (OTE) byly zaslány testovací zprávy o zahájení procesu rychlé změny dodavatele v době, kdy v jiné části informačního systému PPD probíhalo testování úprav, vyvolaných změnami legislativy. Systémová chyba pak byla bohužel příčinou toho, že následkem souběhu testů byla na e-mailové adresy některých konečných zákazníků automatizovaným systémem odeslána zpráva (v některých případech opakovaně) informující o nutnosti změny dodavatele,“ napsal Blesku mluvčí Pražské plynárenské Miroslav Vránek.

Firma ovšem nevysvětluje, jak je možné, že zákazníci dostali nepravdivý e-mail dvakrát po sobě. A týká se to jen zákazníků firmy EPET? Pokud ano, jak je to možné? Pokud ne, kolik lidí ve skutečnosti dostalo takto lživý e-mail?

Kdo PP za město hlídá?

Pražský radní Karel Grabein Procházka (ANO) je zároveň předsedou představenstva městské společnosti Pražská plynárenská Holding, která je stoprocentním akcionářem Pražské plynárenské. Za město je tudíž přímo odpovědný za chod Pražské plynárenské.

Místo osobního vyjádření radního Procházky zaslala Blesku jeho asistentka Lenka Mrázková text, který se zčásti doslovně kryje s vyjádřením Pražské plynárenské.

…IT partnerem PPD byla následně učiněna taková systémová opatření, aby se tato situace nemohla opakovat ani nyní, ani v budoucnu. Dotčeným obchodníkům jsme se za způsobené problémy omluvili…

…Všechny dotčené strany – včetně firmy EPET - byly v tomto smyslu v uplynulých dnech jasně informovány. Vědí tak, že v žádném případě nešlo o úmysl, ale o systémovou chybu způsobenou souběhem několika okolností. Proti formulacím, které podsouvají Pražské plynárenské Distribuci úmyslné zavinění, se důrazně ohrazujeme!

Skutečnost, že seznam dotčených odběrných míst jsme obdrželi od OTE a nijak jsme jej neovlivnili, jsme schopni jednoznačně prokázat… (redakčně kráceno)

Co na to primátorka Adriana Krnáčová (ANO)?

„Chyba vznikla při testování rozesílání e-mailu se zahájením procesu takzvané rychlé výměny, na kterou musí být PPD logicky vždy připravena. Bohužel se stalo to, že tento e-mail odešel asi i na 400 reálných uživatelů a některým z nich přišel dokonce dvakrát. Je to chyba, která se stávat nesmí, a byla jsem ujištěna, ze se nebude opakovat.“

andorea ( 12. července 2017 15:30 )

Někdo ten mail přece musel napsat, dvakrát! Tak jaká systémová chyba?

Zobrazit celou diskusi