Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Oblačno, déšť se sněhem 9°C

Dopravní experti: Praha po otevření Blanky? Auta ucpou město ještě víc

/
  • Dopravní experti Petr Moos, Václav Malina a Vratislav Filer hodnotí přínosy i negativa tunelu Blanka.
    Dopravní experti Petr Moos, Václav Malina a Vratislav Filer hodnotí přínosy i negativa tunelu Blanka. (Blesk - David Malík, archiv)
    19. září 2015 ● 06:00

    Některým ulicím v Praze tunelový komplex Blanka pomůže, jiným naopak uškodí. Shodují se na tom dopravní experti. Podle nich bude mít Blanka pozitivní efekt až poté, co se dokončí celý městský okruh. Magistrát by měl zároveň co nejrychleji omezit dopravu v ulicích na povrchu, protože jinak do centra začnou jezdit i řidiči, kteří Prahu teď jen objíždějí.

    Blesk.cz oslovil tři renomované dopravní experty - Petra Moose, Václava Malinu a Vratislava Filera. Každému položil stejné otázky. Prolistujte si jejich odpovědi.

  • 1.

    Vratislav Filer, Auto*mat

    Dopravní expert Vratislav Filer
    Autor: Auto*mat

    1. Jak moc Blanka pomůže dopravě v Praze?

     

    Blanka společně se Strahovským tunelem vytváří velmi šikovný obchvat centra. Ten potenciál ale může zůstat nevyužitý, nedostane-li město do Blanky auta, která centrem pouze projíždějí. Jsou ulice, kde Blanka převezme významnou část zátěže, ať už je to třída Milady Horákové a část Patočkovy, nábřeží Edvarda Beneše nebo třeba Rohanské nábřeží. Naopak přibude doprava v ulici V Holešovičkách, v Povltavské v Praze 8 a postupně, jak si Blanka začne nacházet další uživatele, můžeme očekávat výrazné zvýšení provozu především na území Prahy 5 a 6.


    2. Po otevření Blanky se bude s úpravami ulic na povrchu vyčkávat. Zatím se zúží jen Veletržní. Je to správný přístup?

     

    Vedení Prahy chce vyčkat a vyhodnotit provoz. Jenže právě v období po zprovoznění tunelu přiláká krásná nová cesta další lidi, aby jeli do Prahy autem, a tím ji na některých místech ucpou víc než dnes. Místo, aby se tomu předcházelo, město bude váhat a nakonec třeba neudělá zase nic. Například o zneprůjezdnění Malé Strany se uvažovalo už, když se zprovozňoval Strahovský tunel. A to je osmnáct let.


    3. Jak Blanka pomůže cyklistům?

     

    Většina úprav již byla provedena v posledních letech jako součást stavby Blanky. Po těchto cyklostezkách a cyklopruzích se už dnes jezdí na třídě Milady Horákové, u Prašného mostu nebo na Trojském mostě. Není to žádný zázrak, ale mohlo to být i podstatně horší. Otevření Blanky by jízdě na kole pomohlo nepřímo, kdyby se společně s ním snížil automobilový provoz v Karmelitské a na Smetanově nábřeží. Co se cyklistům nemusí líbit, je, že v Povltavské, kde už dnes vede velmi nepříjemný úzký cyklopruh těsně podél aut jezdících běžně osmdesátkou, jich tam po zprovoznění Blanky bude dvakrát tolik

  • 2.

    Václav Malina, ateliér DUA

    Dopravní expert Václav Malina
    Autor: Ateliér DUA

    1. Jak moc Blanka pomůže dopravě v Praze?

     

    V určitých lokalitách pomůže – v části Dejvic a Smíchova. Ale je pravda, že když není hotový celý okruh, tak nepomůže tolik. Problémy budou zejména u vyústění Blanky. Zátěž se přesune do jednoho bodu, do Troji. Odskáče to podle mě ulice V Holešovičkách.


    2. Po otevření Blanky se bude s úpravami ulic na povrchu vyčkávat. Zatím se zúží jen Veletržní. Je to správný přístup?

     

    Já myslím, že to je obrovská chyba. Blanka odčerpá část dopravy z ulic města, ale jestliže se na to okamžitě nezareaguje tím, že se vnitřní ulice zúží nebo nějakým způsobem změní jejich profil, tak do jednoho až dvou měsíců se tam nahrnou auta z okrajů města, která kvůli tomu, že jsou dnes ulice ve městě přeplněné, jezdí po obvodě.

     

    Když se zprovoznil úsek jihozápadního sektoru silničního okruhu, první dva měsíce se na Jižní spojce mezi Barrandovským mostem a Spořilovem částečně snížila doprava. Ubylo zejména nákladních automobilů, které se přesunuly na silniční okruh. Ale po dvou měsících se naopak doprava vrátila na Jižní spojku a v součtu převýšila asi o 20 procent stav, než byl zprovozněn okruh. Jen se změnila skladba, že už tam nejezdilo tolik náklaďáků.


    3. Jak Blanka pomůže cyklistům?

     

    Myslím, že jim moc nepomůže. Pomohla by, kdyby se na následně odlehčených komunikacích uvnitř centra třeba jeden z pruhů vyhradil cyklistům.

  • 3.

    Petr Moos, ČVUT

    Dopravní expert Petr Moos
    Autor: zelpage.cz

    1. Jak moc Blanka pomůže dopravě v Praze?


    Jde o nesmírně užitečnou stavbu, která je významnou součástí budoucího městského okruhu. Stavbu občané uvítají i z důvodů pozitivního vlivu na životní prostředí a z důvodů úspor času při průjezdu dotčenými městskými částmi. Tunel Blanka a navazující prvky městského okruhu zásadním způsobem odlehčí povrchové dopravě, a to zejména v oblasti Letné a v ulicích Revoluční, Argentinská… Naopak dočasně vzniknou určité problémy v oblasti vyústění tunelu v Troji, dokud nebude provedeno následné kapacitní propojení s uzlem v oblasti Balabenky.


    2. Po otevření Blanky se bude s úpravami ulic na povrchu vyčkávat. Zatím se zúží jen Veletržní. Je to správný přístup?

     

    Zdá se, že Praha je na otevření tunelového komplexu Blanka připravena dobře, dle současných možností. K drobnějším úpravám dopravního provozu dojde jistě na návrh městských částí po získání prvních zkušeností ze zkušebního provozu.


    3. Jak Blanka pomůže cyklistům?

     

    Cyklisté i chodci jistě uvítají následné zklidnění povrchové dopravy, ale k výraznému pokroku ve funkci celého okružně radiálního dopravního systému Prahy dojde až po dokončení městského okruhu a zejména po dokončení vnějšího „Pražského“ silničního okruhu, který měl být původně uveden do provozu v předstihu před okruhem městským.

Diskuse k článku Přidat názor
Počet komentářů: 7

smoyde: Stalo se, je nynějšek tak hlavně ať se nepropadne.

(19. 09. 2015 12:21)

stanislavhahn: Běžte už do pi..e stou vaší blánou debilové..

(19. 09. 2015 11:26)

moiaza:  Blanka je skutečný tunel! Proto by měl nést jméno po minulém prezidentovi, Václavu Klausovi. A že pražáky čeká zácpa? Otázkou je, co je lepší. Zda zácpa, nebo průjem. Ale mi je Praha ukradena. Ať se z toho tunelu obyvatelé Prahy třeba pos.er.ou.

(19. 09. 2015 08:27)

eisenbieger: kde byli tihle tri odbornici kdyz se to projektovalo , po valce je kazdej chytrej

(19. 09. 2015 06:10)
Zobrazit celou diskusi
Články odjinud
VYHLEDAT VÝSLEDKY Načítám
Video se připravuje ...

Dnešní horoskopy