Málokoho napadne, že v kukuřičných lupínkách může být soli i víc, než kolik mají třeba solené chipsy značky Lay’s. Potravinový Sherlock proto oslovil výrobce a distributory všech testovaných kukuřičných lupínků s dotazem, proč vůbec sůl do výrobku přidávají.

Z osmi oslovených Blesku důvody vysvětlili jen čtyři. Dobrá zpráva je, že dva z nich si zbytečné množství soli v potravině, která se často dává dětem, uvědomují a hodlají situaci měnit.

Nestlé

„Sůl přidáváme ze dvou důvodů. Hlavním je chuťový profil výrobku, který spotřebitelé na základě našich průzkumů očekávají. Druhým je tradiční technologie výroby, kde používáme celá zrna namísto kukuřičné mouky, a přidaná sůl je nevyhnutelnou součástí, abychom zrna zpracovali a vyrobili velice tenké a křupavé lupínky, které mají spotřebitelé v oblibě,“ vysvětluje manažer korporátní komunikace Robert Kičina s tím, že ale plánují do budoucna obsah soli v lupínkách redukovat. „U Nestlé Corn Flakes jsme od roku 2017 snížili obsah soli o 12 % a budeme v tom pokračovat,“ slibuje Kičina.

Součástí spotřebitelského testu je i senzorické hodnocení.
Součástí spotřebitelského testu je i senzorické hodnocení.
Autor: Dan Černovský

Kaufland

„V tomto typu výrobku jako jsou K- Classic Cornflakes je sůl jednou ze standardních přísad a obsah soli je srovnatelný s výrobky jiných značek,“ vysvětluje Renata Majerl z obchodního řetězce Kaufland, který testované kukuřičné lupínky K-Classic prodává.

Chipsy se sypou solí, zatímco při výrobě kukuřičných lupínků se přidává sůl do vody, v níž se kukuřice vaří. Kukuřičné lupínky jsou snídaňový produkt, který se konzumuje s přísadami, jako je mléko, jogurt, džusy. Oproti tomu se chipsy konzumují přímo,“ dodává.

Lidl

„Sůl je součástí receptury kukuřičných lupínků kvůli tomu, že zvýrazňuje chuť. Na její redukci ve výrobcích našich privátních značek však usilovně pracujeme a tyto lupínky nejsou výjimkou. Zavázali jsme se totiž, že do roku 2025 snížíme obsah přidávané soli o 20 %,“ uvádí tiskový mluvčí Lidlu Tomáš Myler.

Při redukování podílu soli se Lidl, prodávající lupínky značky Crownfield, zaměřuje na skupiny potravin, které jsou konzumovány pravidelně a mají obecně velký podíl na denním příjmu soli v Česku. „Usilujeme o to, aby si zákazníci co nejvíce zvykli na méně slanou chuť našich vlastních značek,“ dodává.

Emco

„Sůl se přidává z důvodu zvýraznění chutě. U výrobků bez příchutí nebo chuťově méně výrazných, jako jsou právě testované kukuřičné lupínky, je sůl přidaná k zrnu při vaření hlavním prvkem chuťového zážitku a je obtížné snižovat hladinu soli bez dopadu na chuť a spokojenost spotřebitelů,“ uvádí Pavlína Princová z Emca.

U jiných produktů, u nichž existují jiné silnější chuťové vlastnosti, je možné snižovat obsah soli ve větší míře, aniž by to ovlivnilo preference spotřebitele,“ doplňuje.

Fotogalerie
13 fotografií

Dva tipy od KOKO na slanou a sladkou variantu popcornu. Je zdravější než ten kupovaný, navíc ochucený, a tím pádem mnohem chutnější!