Toreador na motorce. Že je to nesmysl? Pche! Sedmnáctiletý freestyle motokrosař Petr 'Pilník' Pilát (17) se příští pátek představí v největší býčí aréně na světě v Mexiku na akci Red Bull X fighters. Ve výhni pekelného betonového kotle pozná, jak se cítí toreadoři tváří v tvář rozzuřenému býkovi. Pro strach má ale uděláno, vždyť se ve čtrnácti letech stal nejmladším jezdcem, který skočil salto! K jaké atrakci na matějské pouti byste freestyle motokros přirovnal? Ať si lidé mohou vyzkoušet, co ve vzduchu zažíváte. "Určitě bych doporučil nějakou hustější záležitost. Ale matějská není žádný adrenalin... Tam si sednu do křesla, oni mě připoutají a pak už jen poletuju. Chybou je, že na tý atrakci nemůžu nic ovlivnit. Mě nebaví být ve vzduchu jen divák." Pro někoho je však i ta matějská až příliš. Co odpovídáte lidem, kteří vám říkají, že skákání na motorce je hazard se životem? "Když jsem před pár lety ležel po jednom nepovedeném skoku na jednotce intenzivní péče, byly tam se mnou i dvě holky. Jedna spadla z koně a druhá vypadla z okna, když chtěla utéct z baráku na rande. Ani jedna z nich nedělala extrémní sport a stejně..." Ale výtky, že neděláte moc bezpečný sport, asi musíte poslouchat neustále, že? "To jo... Ale lepší trošku riskovat na motorce, než třeba fetovat, ne? Já to tak beru. Kdo je větší blázen - já, který skáču na motorce, nebo někdo, kdo denně kouří, pije a fetuje?" Nevlastníte řidičák. Máte vůbec nějaké oprávnění k tomu skákat na motorce? "Vlastně ani ne. Na závody mezinárodní federace IFMXF sice potřebuju závodní licenci, ale na většinu ostatních akcí nemusím mít nic. Ani teď v Mexiku na Red Bull X-fighters po mně nebudou chtít žádný papír. Aspoň doufám."
PETR PILÁT Narozen: 12. 3. 1991 - na motorce poprvé seděl ve čtyřech letech, skákat začal v devíti letech - v roce 2005 skočil jako nejmladší člověk na světě salto na motorce - v Benešově se učí na mechanika - s rodiči žije v Pyšelích - táta Petr mu dělá mechanika
PILÁTOVA MAŠINA KTM SX 250, model 2008 Tlumič řízení "Na plastu nad předním kolem mám takovou moc šikovnou krabičku, pomocí které si můžu utáhnout řídítka. Je to šikovné při dopadech bez držení rukama, mám jistotu, že se mi přední kolo nekontrolovaně neotočí..." Sedlo "Mám ho posazené níž, než motokrosoví jezdci, abych mohl ve vzduchu přehazovat nohy na různé strany od motorky. Při freestylu se na mašině stejně skoro vůbec nesedí." Pérování "Tlumiče mám hodně utažený, musejí být mnohem tvrdší než na motokros. Dalo by se skákat i na měkkých tlumičích, jenže to by byly víceméně nekontrolovatelné lety. To by bylo: Co skok, to originál..." Kapotáž "Do plastů na motorce si vyřezávám díry, abych se mohl ve vzduchu chytat rukou pod sedlem. Je to i otázka designu, já totiž miluju polepování nových plastů samolepkami... Beru si je všude po světě s sebou, můžu je namontovat na jakoukoli mašinu." Motor "Dvěstěpadesátka dvoutakt je podle mě ideální stroj pro freestyle. Motorka, na které skáču, má běžný sériový motor, je to pětikvalt. Doma mám tyhle stroje dva, na akce si beru vždy jen jeden. Když letíme někam dál, tak mám přesně tuhle motorku připravenou na místě od pořadatelů."