Jelikož je Přemek hodně pracovně vytížený, přemýšlí nad každou minutou. Díky kolu vyplní čas cesty do práce sportem. Svou cestu do práce na kole a průjezdnost Žižkova zdokumentoval fotografiemi. Do mapy zakreslil, jestli v místě hrozí problém, nebo se tudy projede bez problému. Cesta z Jarova na Palmovku proběhla klidně a trvala pouze 12 minut. „Je to bezkonkurenčně nejrychlejší způsob, jak se dostat dolů. Obzvlášť, když nejezdí tramvaj číslo 1,“ komentuje Přemek.

Na zpáteční cestě začalo „přituhovat“

„Zpátky mě čekala hororová cesta, ale ne kvůli stoupání, to dá každý s průměrnou kondicí, s elektrokolem každý,“ popisuje Přemek. Pravé „cyklopeklo“ nastalo při najíždění ze silnice K Žižkovu na notoricky známou Spojovací. „Končí tu cyklochodník a jakákoliv cykloopatření. Začíná absolutní motoristický teror na čtyřproudovce, do kopce, se zatáčením vlevo,“ vypráví svůj otřesný zážitek Přemek.

Auta ho předjížděla osmdesátkou a troubila, zřejmě si prý pletla pozemní komunikaci s dálnicí. Silnice 1. třídy přitom začíná až na konci Spojovací, kde se slučuje s Koněvovou. Podle Přemka šlo skutečně o život. Poslední část cesty po silnici Spojovací byl také „o život“. Neplatila zde žádná cykloopatření. Řidiči se chovali bezohledně, často překračovali povolenou rychlost a ledabyle cyklistu předjížděli.  

Zakončit svou cestu stížností na chybějící značky pro bicyklisty je podle Přemka trefné. „Protože to byly právě neuvěřitelné zácpy a zpožďování autobusů číslo 109  kvůli chybějícímu ‚buspruhu‘, které mě po uzavření tramvají na Palmovku donutily hledat alternativy,“ trpce se nad svou vzpomínkou usmívá Přemek.

„Město už dávno patří řidičům!“

Cestou Přemek uviděl, jak v praxi vůbec nefunguje respekt k cyklistům, natožpak dodržování povolené rychlosti, jakékoliv cyklopruhy, sdílená parkovací místa, či cykloobousměrky. „I já jsem se tomu smál. Ale Pražan si to musí zažít,“ sděluje zapálený „kolař“.

„Vyzývám ty politiky, kteří stále žvaní ‚o navrácení města autům‘ aby si tu trasu se mnou projeli a do očí mi řekli, že motoristé jsou utlačováni,“ zlobí se Přemek. Důvod, proč si vybral silnici, je prostý. Silnice jsou totiž nejrychlejší možností, jak se dostat z bodu A do bodu B na kole. „Když používám kolo na cestování chci jet přímo a rychle,“ říká.

Cyklostezky podle něho nejsou ideálním způsobem cesty na kole po Praze. Většina z nich bývá přetížených, jako je tomu u cyklotrasa A26 Rokytka, nacházející se v pražských Vysočanech a Hloubětíně. Okamžitě by prý snesly dvojnásobné zvýšení kapacity.

„Ve špičce jsou plné rekreantů – chodců, bruslařů, cyklistů cestovatelů i volnočasových a nově elektrokol a elektrokoloběžek,“ komentuje. Když využívá cyklostezku, čelí více konfliktním situacím, než při projíždění cyklopruhem Koněvova. Přeplněné cyklostezky však na druhou stranu podle Přemka dokazují, že o zdravý pohyb je v Praze velký zájem. 

Video
Video se připravuje ...

Jak vybrat a instalovat držák na kola? S tím správným je to hračka! 

Fotogalerie
7 fotografií