Moderní technologie jdou neustále dopředu a je celkem běžné, že odborné organizace nejrůznějších odvětví začleňují nové přístroje do svého procesu. Pozadu rozhodně nezůstává ani pražská záchranka, která má hned několik úzce provázaných týmů lidí, kteří zajišťují hladký chod veškerého technologického vybavení zdravotníků.

Jde například o skupinu, která se stará výhradně o technické zázemí zdravotnického operačního střediska, kam přicházejí všechny telefonáty na tísňovou linku 155 v hlavním městě. Další tým pod vedením Víta Čupra se pak stará o veškeré IT vybavení včetně serverovny nebo výbavy výjezdových vozů. „Naše systémy jsou na rozdíl od těch úřednických tvrdě orientovány na dostupnost, spolehlivost a bezpečnost,“ řekl Vít Čupr.

Staré systémy, které nerezaví

Pražští zdravotníci pozoruhodným způsobem využívají technologie, které by mnozí „obyčejní smrtelníci“ označili za dávno přežité. Jedním příkladem za všechny je pager.

„Je to výborná věc. Samozřejmě existují mobilní telefony, ale když nastane krize, vypnou se sítě a mobily jsou mimo provoz. Pagerový systém je ale náš. Máme v provozu tři vysílače po Praze, které jejich provoz zajišťují. Každá pagerová zpráva je doručovaná třikrát. Pokud se například poškodí jeden ze tří vysílačů, pořád se zpráva doručí, byť například o 5 vteřin později,“ vysvětlil Vít Čupr, podle kterého je tak kladen obrovský důraz na zastupitelnost jednotlivých systémů.

Dalším zásadním parametrem technologické výbavy záchranky v metropoli je soběstačnost. V dnešní době je v módě mít veškeré vybavení kdesi „na cloudu“ (cloud – z anglického „mrak“ – je vzdálená služba, která je dostupná prostřednictvím internetu odkudkoliv, zatímco vlastní server je fyzicky umístěn klidně na druhé straně světa – pozn. red.). Záchranka ale jde proti proudu. Jelikož v tomto případě jde o životy, nelze se spoléhat na technologii, která není „v domě“ a ke které není okamžitý přístup.

Jsou připraveni i na „pravěk“

„Závislost na některé z technologií či služeb může pro nás být fatální,“ uvedl Vít Čupr, podle kterého pražská záchranka využívá hned desítky nejrůznějších provázaných systémů. Některé z nich zároveň komunikují také s venkovním světem, například s městským kamerovým systémem nebo dalšími složkami IZS. Zabezpečení provozu je podle šéfa IT oddělení zapotřebí zajišťovat 24 hodin denně a 7 dní v týdnu.

Oddělení informačních technologií připravuje všechny záchranáře na krizové události. Pokud by došlo k plošnému výpadku, mají zdravotníci různé možnosti, jak jednotlivé technologie nahradit. Proto také zdravotníci ještě dnes disponují záložními tlačítkovými mobilními telefony, umějí pracovat s klasickou mapou. Pokud by bylo nejhůř, dokážou si poradit i pouze s papírem a tužkou.

„Na záložní systémy musíme v případě potřeby přejít hned. Nemůžeme hledat, kde je špatný kabel. Lidé na tísňovou linku volat nepřestanou. V dnešní době je to s podivem, ale i klasická papírová mapa je informační systém. Přestože vše máme pojištěné a zálohované, nikdy nic ve světě nefunguje jenom černě a jenom bíle. Snažíme se krizové situace minimalizovat, ale nikdy je nemůžeme vyloučit,“ dodal Vít Čupr, který sám zhruba třikrát do měsíce vyráží do terénu coby řidič sanitky. Tím, že dle vlastních slov „nosí stejná nosítka jako kolegové“, je pro něj mnohem jednodušší představit si, jak nejrůznější nové technologie budou fungovat v praxi.

Fotogalerie
5 fotografií