Každého přivedlo k létání něco jiného. „Já si jako malý stavěl letadýlka. Byl to můj velký sen,“ vzpomínal Petr. Monika to měla ale úplně jinak. K létání se dostala náhodou. S rodinou bydleli hned vedle letiště v Letňanech. Tehdy jí bylo patnáct, když jí lékaři sdělili, že musí přestat hrát basketbal. Přemýšlela tedy, čemu se začne věnovat. Nabízelo se plavání, když tu se jí tatínek zeptal, zda by nechtěla zkusit létat. „Co blázníš,“ reagovala tehdy, protože byla strašpytel. 

Jenže tatínek už jí v ten moment, kdy jí navrhl létání, zaplatil kurz. A tak se Monika v patnácti dostala nejprve k bezmotorovým letadlům a k plachtění, u kterého začínal i její stávající manžel Petr na stejném letišti.

75 let starý veterán

„Petr lítal ultra-lighty. Tehdy se dostal i do reprezentace, kde byl deset let,“ začala vyprávět pilotka, která v té době už měla s partnerem dvě děti. Postupně se oba dostali k motorovým letadlům. K akrobacii se však odvážili až loni. U Petra ale nezůstalo jen u koníčku. Od malých motorových letadel přesedlal k řízení velkých letadel u Českých aerolinií. Monika si pilotování nechává jako koníček.

Po třetím dítěti se Monika vyhecovala a udělala si oprávnění na létání s motorovým letadlem. A tak do rodiny přibyl další přírůstek, tentokrát plechový. Přesně před osmi lety si s manželem splnili sen a koupili si válečného veterána Beech C45H Expeditor G-BSZC „Southern Comfort“ z roku 1942, se kterým se předvedli na Runway festivalu na letišti v Praze. 

Vozil VIP

„Letoun Beech C45H Expeditor „Southern Comfort“ byl vyroben jako AT-7 výrobní číslo 4166, dokončen 4. prosince 1942 a za cenu 56 579 USD dodán 11. prosince 1942 do Material Command, Wright Army Air Field, kde sloužil celou válku,“ uvádí webové stránky, které se letectví věnují. Zachovalý veterán sloužil v padesátých letech například i jako dopravní/kurýrní letoun, jeden čas  na jeho palubě byly přepravovány i významné vojenské a vládní osoby toho období. Od roku 1960 několikrát změnil majitele, byl ve Velké Británii v Irsku a v září 2014 se dostal do České republiky. V současné době jsou domovským letištěm Letňany.

Létá celá rodina

Vážná nehoda, při které by některý z páru utrpěl zranění, za celých 35 let nestala. „Je důležité, aby měl člověk respekt a při nenadálé situaci nepanikařil,“ zmínil Petr. „Když jedete autem a máte problémy s motorem, zastavíte na silnici. Tady to musíte řešit ve vzduchu,“ vysvětloval rozdíl.

Do létání děti nenutí. I když ta nejstarší už je také pilotkou. Další dcera se zhlédla v koních a nejmladší šestiletý syn chce být po tatínkovi. A tak se třeba jednoho dne setkají všichni ve svých letadlech nad našimi hlavami v oblacích.