Město si k podchodu, který má zlepšit pěší napojení na Palmovku, nechalo zpracovat studii proveditelnosti, podle které je odhad nákladů na vybudování stavby asi 50 milionů korun a dalších 25 milionů mají stát přeložky inženýrských sítí. Přesné náklady ale vyplynou až z podrobnější projektové přípravy. Práce mají být zařazeny do celkového projektu rekonstrukce a přestavby Libeňského soumostí.
Ten v poslední době narazil na potíže, když ÚOHS povolil pokračovat jenom v těch pracích, které odpovídaly projektu, který původně vysoutěženému projektu. Městská firma totiž dodavatele stavby vybrala ještě před tím, než vznikla aktualizovaná studie, která oproti původnímu záměru vykazuje řadu změn. Největší je ta, že místo rekonstrukce historického mostu přes Vltavu počítá s jeho nahrazením replikou na původních pilířích.
Právě kvůli rozsáhlým změnám ÚOHS v opakovaném řízení dal za pravdu firmě Eurovia a rozhodl, že městská firma se může při zadávání prací držet pouze původního návrhu. Podle dřívějších vyjádření zástupců TSK jsou aktuálně prováděné části prací v souladu s původním projektem.
Situaci kolem mostu v pondělí kritizoval opoziční zastupitel a šéf pražského ANO Ondřej Prokop. „Je absurdní, že město dál plánuje projekt v rámci postupu, který ÚOHS označil za nezákonný. Opravdu chce Zdeněk Hřib (Piráti) dál předstírat, že se nic neděje? Na porušování podmínek původní zakázky na rekonstrukci jsme opakovaně upozorňovali,“ uvedl.
Jak šel čas s Libeňským mostem
Zakázku na rekonstrukci mostu zadala TSK na základě tendru firmě Metrostav TBR začátkem roku 2022, v září téhož roku začaly první práce. Loni dělníci zbourali takzvaný inundační most směrem k Palmovce a letos v květnu začala stavba nového. Zástupci TSK také dříve uvedli, že na demolici a vytvoření repliky mostu přes Vltavu plánují vypsat nový tendr.
Libeňský most je soumostí tvořené šesti mosty. Vzniklo podle návrhu architekta Pavla Janáka v roce 1928 a nikdy nebylo opravováno. Vedení Prahy za primátorky Adriany Krnáčové (ANO) v letech 2014 až 2018 počítalo se zbouráním mostu a jeho nahrazením novou konstrukcí, jeho nástupci ale v minulém volebním období rozhodli o opravě. O vytvoření repliky na původních pilířích pak bylo na základě statického modelu rozhodnuto koncem roku 2023, roli podle tehdejších vyjádření TSK hrálo i zpřísnění evropské legislativy v souvislosti s pádem mostu v italském Janově.