Cílem je zvýšit plynulost dopravy na koridoru i jeho kapacitu. V březnu letošního roku vypsala Správa železnic tendr na zhotovitele dokumentace pro povolení stavby. Následovat bude příprava projektové dokumentace, v rámci které budou zpřesněné technické parametry navrhované stavby.
Pražský magistrát vydal územní rozhodnutí na konci roku 2023. Podle serveru však bylo podáno 44 odvolání, kterými se muselo zabývat ministerstvo dopravy. Řešilo mimo jiné soulad záměru s územním plánem, ovlivnění krajinného rázu přírodního parku Smetanka, hluk nebo výjimky z ochrany chráněných druhů, mezi kterými se objevil i bobr.
Exšéf pražského magistrátu se proti odvolání brání u soudu! Vaz mu zlomily vysoké odměny pro asistentku

Libeňský přesmyk má eliminovat stání nákladních vlaků u parku Rokytka, kde vlaky musí v současnosti čekat na uvolnění hlavního koridoru. Zmodernizovaná trať bude podle správy také výrazně tišší než nyní, protože se omezí hluk způsobený rozjezdy vlaků.
Dosud byla v rámci přípravy projektu zpracována takzvaná krajinářská studie. Její součástí jsou výstupy z participací s občany z okolí a uživateli přírodního parku Rokytka. Správa železnic chce některé podněty zahrnout i do projektu, například oproti původním plánům rozšíří protihluková opatření. Realizace projektu je plánována po roce 2027.