Město s pomocí takzvaných kontribucí požaduje po developerech určitou částku za metr hrubé podlažní plochy plánovaných projektů. Změnu územního plánu v případě žižkovského nákladového nádraží začalo město připravovat v roce 2010 a zastupitelé ji schválili minulý týden. Umožní bytovou výstavbu pro až 20 000 obyvatel.
Spolu se změnou zastupitelé schválili i čtyři dohody s developery, které tento týden podle náměstka primátora pro územní rozvoj Petra Hlaváčka (STAN) zástupci města, třetí městské části a firem podepsali. Celkem mají kontribuce pro celé území podle zástupců magistrátu dosáhnout hodnoty asi 1,9 miliardy korun.
Praha schválila největší změnu územního plánu v historii: Umožní zástavbu u Nákladového nádraží Žižkov

„Nutnou podmínkou toho, abychom se mohli dobrat dohody, bylo obrovské množství práce mezi zástupci města a investorů,“ řekl k aktuálně uzavřeným dohodám Tomasz Heczko, vedoucí advokát společnosti Frank Bold Advokáti, která měla přípravu smluv na starosti. Uzavření dohod a schválení změny územního plánu předcházelo především vytvoření urbanistické studie, která stanovila například míru a rozmístění veřejné vybavenosti. Delší dobu trvalo také vyřešení osudu funkcionalistické budovy nádraží, kterou nakonec loni od Českých drah koupil magistrát.
Co je obsahem smluv?
Aktuálně podepsané smlouvy o kontribucích zahrnují kromě přímých finančních příspěvků také budování škol či parků nebo převody pozemků. V okolí nádraží už začala stavět firma Central Group, a to na pozemcích, kde nebyla změna územního plánu potřeba. Podle dojednaných dohod dá nyní společnost městu na kontribucích 441 milionů korun, a to v podobě vybudování mateřské školy a parku či převodů pozemků. V minulosti zajistila například rekonstrukci Basilejského náměstí, celkem na tři projekty v lokalitě podle výkonné ředitelky firmy Michaely Váňové dosáhnou kontribuce hodnoty zhruba miliardy korun.
Sekyra Group přispěje asi 624 miliony korun, z toho 411 milionů bude v hotovosti a zbytek v pozemcích. Výkonný ředitel společnosti Leoš Anderle dnes řekl, že společnost brzy vypíše architektonickou soutěž na první dva bloky a na takzvaný industriální park. Kontribuce Penty budou 122,5 milionu korun, 30 milionů v hotovosti a zbylá hodnota zahrnuje například vybudování parků. Příspěvek se týká druhé etapy projektu Penty, k první městská část v minulosti uzavřela samostatnou smlouvu. Další část chce Penta Real Estate podle vedoucího firmy pro ČR začít stavět v prvním čtvrtletí příštího roku.
Tomáš D. (47) dostal 10 let za opilství: Přítele (†33) umlátil tyčí! Věřil, že je obětí spiknutí a tajně si…

Poslední schválená smlouva se týká menšího projektu developerské firmy My Park, která plánuje přestavět nynější supermarket na nový dům, kde bude kromě obchodu také asi 100 bytů. Městu přispěje částkou zhruba 10,4 milionu korun. Asi před dvěma lety pak magistrát a Praha 3 uzavřely kontribuční smlouvu v hodnotě 167 milionů korun se společností Finep.
Podle místostarosty Prahy 3 Pavla Dobeše (STAN) se s investory podařily dojednat dostatečné školské kapacity, ve čtvrti má vzniknout pět mateřských, dvě základní a jedna střední škola, která bude v budově nádraží. V té má být také poliklinika či sociální služby. Celkové plochy zeleně mají být 11 hektarů. Čtvrtí směrem na Jarov povede tramvajová trať, jejíž první část chce dopravní podnik s využitím původních železničních kolejí začít budovat v příštím roce.
Takto vypadá nová Parková čtvrť na Nákladovém nádraží Žižkov v květnu 2023. Jan Dařílek