Zastupitelé také schválili pravidelnou valorizaci cen dopravy ve Středočeském kraji každé dva roky, která zohlední inflaci. „Dvouletý cyklus má zajistit to, aby nedocházelo k cenovým skokům," řekl dnes Borecký. Zdražení jízdného by mělo začít platit od ledna, kdy ceny jízdenek mají růst v případě papírové varianty o 30 procent, u elektronických o 20 procent, což má cestující motivovat k většímu využívání elektronické podoby. Cílem je dosáhnout rychlejšího odbavení a poklesu nákladů například na tisk jízdenek. V některých případech může být zdražení i menší, protože se zároveň sníží počet pražských pásem.
„Já jsem přesvědčený o tom, že nám to lidi nažene do aut. Třicetiprocentní zdražení je z mého pohledu brutální," uvedl opoziční zastupitel Tomáš Helebrant (ANO) a dodal, že zdražení jízdného bude v důsledku znamenat další zátěž pro silnice. Proto podle něj zastupitelé ANO zdražení nepodpořili. Podle dalšího opozičního zastupitele Zdeňka Štefka (Stačilo!) je míra zdražení vysoká, poškodí nízkopříjmové skupiny lidí, přinese více emisí a sníží dostupnost služeb.
Borecký připustil, že úbytek cestujících nastat může. Takzvané skokové zdražení ale podle něj odráží skokový růst nákladů.
Celkové náklady na dopravní obslužnost Středočeského kraje přesahují devět miliard korun, kromě výdajů hejtmanství je pokrývá dotace ministerstva dopravy, příspěvky obcí a tržby z jízdného. Dopravní obslužnost letos bude hejtmanství stát 5,2 miliardy korun, meziročně zhruba o 13 procent více. Příští rok výdaje kraje vzrostou podle odhadů zhruba o půl miliardy korun. Zvýšené jízdné má přinést asi 375 milionů korun ročně navíc. Kraji naopak klesá podíl pokrytí nákladů tržbami, loni činil necelých 32 procent, odhad pro letošek je 29 procent. Tržby jsou kolem 2,7 miliardy korun.
Po zdražení se cena běžné 30minutové jízdenky pro tři tarifní pásma v papírové podobě zvýší z 30 Kč na 39 Kč, v aplikaci PID Lítačka pak bude stát 36 Kč. Zlevnění jízdenek má naopak přinést zavedení skupinového jízdného, třeba pro dva dospělé a až čtyři děti.
Středočeský kraj také od srpna rozšíří možnost nastupovat do autobusů všemi dveřmi i na většinu příměstských linek, které vyjíždějí z Prahy do regionu. Jde o 110 linek včetně nočních spojů. Cílem je urychlit nastupování a vystupování cestujících ve stanici, a zlepšit tak dodržování jízdního řádu.
Dopravní systém Středočeského kraje a metropole je propojený. V kraji žije téměř 1,5 milionu obyvatel, v Praze zhruba 1,4 milionu. Jízdné naposledy v kraji zdražovalo v roce 2022.