DPP v roce 2021 spolu s firmou Karlín Group založil společnost Nové Holešovice, která má mít na starosti rekonstrukci stanice a komerční výstavbu v jejím okolí. Později se do společného podniku zapojila i CPI Property Group, která v okolí také vlastní pozemky. Město, respektive DPP, mělo podniku prodat svoje pozemky a v budoucnu se podílet na zisku.

Hřibův názorový obrat

Dozorčí rada DPP loni v lednu schválila prodej pozemků nejméně za 173 milionů korun. Pro hlasoval i předseda dozorčí rady a náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti). Následně však změnil názor a v městské radě, která musí prodej pozemků v pozici valné hromady DPP finálně schválit, dvakrát spolu s pirátskými kolegy neúspěšně zkusil prosadit vystoupení městské firmy z podniku. Jako důvod uvedl informaci serveru Lidovky.cz o podezření z propojení některých lidí kolem projektu s kauzou Dozimetr.

Následně situace zamrzla a v polovině loňského roku vznikla z rozhodnutí zastupitelstva pracovní skupina se zástupci všech klubů, která ji měla odblokovat. Ta nedávno schválila svá doporučení ohledně úprav akcionářské smlouvy týkající se zajištění přístupů do metra, posílení role DPP a zvýšení ceny za pozemky, které městský podnik do projektu prodá.

Podle Hřiba se však jedná o úpravy kosmetické. „Nedošlo k žádným výrazným, reálným změnám těch smluv,“ řekl. Dodal, že pozice klubu Pirátů se proto nezměnila. „Odmítáme pokračování tohoto projektu. My chceme definitivně ukončit kauzu Dozimetr v DPP tak, že se vystoupí ze společného podniku,“ řekl. Piráti sice mají DPP v gesci, nicméně při hlasování v radě města je mohou přehlasovat koaliční partneři ze STAN a Spolu (ODS, TOP 09, KDU-ČSL).

Podle místopředsedy klubu Pirátů Viktora Mahrika, který byl členem pracovní skupiny, bylo na začátku cílem jednání nahrazení společného podniku komplexní smlouvou o spolupráci, která by zahrnovala i další pozemkové vlastníky, což potvrzuje i dopis Petra Hlaváčka (STAN) z loňského listopadu. „Základem bylo to, že by se do tohoto projektu mělo v mnohem větší míře zapojit hlavní město Praha,“ řekl.

V dalších jednáních však podle Mahrika skupina od tohoto cíle upustila a řešila pouze úpravy společného podniku, podle něj je navíc ani adekvátně nevyřešila. V případě cen pozemků podle něj doporučení pouze zvyšuje cenu o inflaci namísto nového posudku, v případě zajištění vstupů do metra zachovává původní řešení s pomocí služebnosti a postavení DPP v podniku doporučení také neposílí. „To, co přinesli právníci DPP, tak opravdu byly jenom formální změny,“ uvedl.

Dojde na omluvu?

Faktické zastavení společného podniku dlouhodobě kritizuje zastupitelská opozice. „Takto se Praha nikam neposune. Rozvoj Prahy tímto krokem Piráti jen brzdí, zastavují a realizovatelné řešení nepřinášejí,“ uvedl předseda Prahy Sobě Adam Scheinherr. Klub ANO zase kritizoval neschopnost koalice zablokovanou situaci vyřešit.

Šéf Karlín Group Serge Borenstein v reakci odmítl spojování svojí osoby a firmy s kauzou Dozimetr. „Jde o smyšlené obvinění, proti kterému se bráním všemi možnými prostředky. My jsme naopak přispěli k rozkrytí této kauzy, což konstatovalo i Obvodní státní zastupitelství pro Prahu 1. Politik s celostátními ambicemi by měl být schopen uznat svou chybu a omluvit se,“ uvedl v narážce na Hřiba.

Video
Video se připravuje ...

V severním vestibulu stanice metra Holešovice se nachází pomník Julia Fučíka, tedy spisovatele a novináře, jehož jméno stanice metra původně nesla. David Zima

Fotogalerie
8 fotografií