Návrh úprav, který magistrát rozeslal městským částem začátkem loňského prosince, zahrnuje například celoměstské parkovací karty pro návštěvníky, možnost pro rezidenty platit méně za menší oblast povoleného parkování, umožnění měsíčních plateb nebo zvláštní povolení pro zásobování či pečovatele. Ruší také přenosná parkovací oprávnění nebo parkování zdarma pro elektromobily.

Městské části mohly návrh připomínkovat do konce ledna, magistrát nyní jejich podněty vypořádá a následně by o úpravě systému zón měla hlasovat rada hlavního města. Jelikož jde o nařízení, a nikoliv městskou vyhlášku, pro její schválení stačí souhlas radních a není potřeba schválení v zastupitelstvu.

Radnice podle vyjádření svých zástupců poslaly k úpravám velké množství připomínek. Centrálním částem se nelíbí zejména zavedení zvláštního povolení k parkování v modrých zónách pro vozy zásobování, podle radního Prahy 1 pro dopravu Vojtěcha Ryvoly (nez., dříve ANO) to bude komplikovat parkování místních obyvatel. K zásobování mají výhrady i Praha 2 či Praha 3.

Praha 2 naopak podporuje návrh zavedení kreditu 120 hodin ročně pro návštěvy, který má nahradit parkování návštěv v modrých zónách s využitím virtuálních parkovacích hodin. To se naopak nelíbí vedeni Prahy 3, podle kterého je stávající způsob zavedený a zásadně parkování nekomplikuje. „Zavedení hodinového kreditu rezidenta vnímáme jako nadbytečný krok, který stávající systém zbytečně komplikuje,“ stojí v připomínkách radnice. Zachování možnosti parkování pro návštěvy v modrých zónách na jednu hodinu požaduje i Praha 5.

Praha 7

Nová pravidla jako celek kritizuje vedení Prahy 7. „Návrh nových pravidel zón placeného stání bohužel nepřináší žádné zásadní zlepšení současného stavu,“ uvedl její místostarosta Pavel Zelenka (Praha Sobě). Navržené parkování pro návštěvy podle něj systém uživatelsky výrazně zkomplikuje, protože rezidenti budou muset do systému zadávat registrační značky svých návštěv a hlídat si limit 120 hodin ročně. „Podobně se komplikuje i systém zásobování, který vyžaduje vkládat konkrétní registrační značky zásobujících aut do systému, což v praxi pro provozovny bude obtížně splnitelné, neboť je zásobují různá auta různých dodavatelů,“ dodal.

Za přínos návrhu Zelenka považuje to, že by si cenu za parkování podle nových pravidel mohly městské části určovat samy, což vítá i Praha 1 či Praha 5. Naopak Praha 3 či Praha 2 to kritizují. „Takové rozhodnutí považujeme za nesystémové, a to i s ohledem na hraniční oblasti jednotlivých městských částí, ve kterých by pak vznikal rozdíl v ceně parkování. Parkovací pravidla by měla být spravedlivá pro všechny,“ uvedl radní Prahy 2 pro dopravu Tomáš Halva (TOP 09).

Video
Video se připravuje ...

Vteřiny pro život: Jihomoravští hasiči v novém videu apelují na špatně parkující šoféry  HZS Jihomoravského kraje

Návrh, který magistrát rozeslal, zatím neobsahoval případné úpravy cen, o těch plánuje vedení města ještě jednat. Nyní platí rezidenti za roční parkovací kartu 1200 korun, což například pražští Zelení kritizují jako částku s ohledem na obvyklé ceny záborů veřejného prostoru příliš nízkou.

Zóny placeného stání se v hlavním městě v moderní podobě poprvé zavedly v roce 1996 v části Prahy 1, kde se snaha o regulaci dopravy objevila už v roce 1982. Následně se rozšířily a fungují v Praze 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 16 a 22. Na parkovném vybere magistrát ročně kolem půl miliardy korun.

Fotogalerie
12 fotografií