Za minulý rok museli hasiči vyjíždět na pomoc v bezmála 12 000 případů. Podle mluvčího pražských hasičů Martina Kavky se ve většině z nich jednalo pouze o události technického charakteru, do boje s plameny podle něj museli hasiči vyrazit přibližně ve dvou tisících případů. „Nejvíce událostí bylo technického charakteru, to je otvírání bytů, technická pomoc, například když v Praze foukal silnější vítr, tak jsme odstraňovali stromy a další věci, jedná se především o pomoc ostatním složkám integrovaného záchranného systému,“ řekl Martin Kavka novinářům.

300 životů a majetek za půl miliardy

Požáry podle statistik pražských hasičů v minulém roce napáchaly škodu v celkové výši přibližně 175 000 000 korun. Při zásazích se však podařilo před požáry uchránit majetek v hodnotě přibližně půl miliardy korun. Při požárech bohužel zahynulo 9 lidí a 102 se jich zranilo, zachránit se ale hasičům podařilo přes 300 lidí.

Pražský hasičský záchranný sbor se také může pyšnit velmi dobrou dobou dojezdu na místo požáru. „Průměrná doba jízdy pražských hasičů k zásahu je osm minut. To znamená, že od vyhlášení toho poplachu pro hasiče jsme průměrně do osmi minut na místě události,“ vysvětlil novinářům mluvčí pražských hasičů Martin Kavka. V průměru podle něj dostanou hasiči požár pod kontrolu během následujících deseti minut po příjezdu.

Video
Video se připravuje ...

Pražští hasiči si v minulém roce pořídili nové hračky. Celkem pořídili 43 vozů a 13 kontejnerů za 276 milionů korun Blesk

Dvě třetiny požárů podle Kavky zaviní, ať už úmyslně, či nikoliv, lidé, ve zbytku případů se jedná o technické závady. V případě technických závad se podle něj často jedná například o požáry způsobené elektrokoloběžkami: „Jednalo se o několik případů, kdy akumulátory koloběžek při nabíjení začaly hořet. Docházelo tam i k poměrně velkým škodám uvnitř bytů a podobně,“ řekl Kavka.

Premiéra s hašením elektromobilu

Pražští hasiči si úvodem loňského roku také odbyli svou premiéru při hašení elektromobilu. „Začátkem roku jsme v podzemních garážích v Bělehradské ulici likvidovali požár elektromobilu. Do těch garáží byl navíc zvláštní příjezd, kdy se tam ta auta dostávají výtahem, to znamená, že ven jsme jej opět museli dostávat výtahem. U požáru elektromobilů je důležité po nějakém základním uhašení dostat to auto ven a pak jej ještě dohasit a dále likvidovat,“ řekl Kavka novinářům.

Pražští hasiči si v minulém roce také mohli pořídit několik nových hraček. Jejich vozový park se rozšířil například o padesátitunový jeřáb, evakuační autobusy nebo plynové hasicí automobily. „Je to technika, kterou jsme pořídili z několika finančních zdrojů. Celkově jsme pořídili 43 vozidel a 13 kontejnerů v celkové hodnotě 276 milionů korun,“ řekl novinářům ředitel sboru pražských hasičů Luděk Prudil. Podle Prudila je takto velký objem nákupu raritní. Část techniky byla financována z evropských fondů a dvaceti miliony přispělo také hlavní město.

Složitější než nákup nové techniky je pro pražské hasiče ale nábor nových kolegů, podle mluvčího sboru chybí především operátoři tísňových linek, ale i strojníci, kteří by řídili cisterny a obsluhovali stříkačky. Uchazeči musejí mít maturitu, musejí na tom být dobře fyzicky i zdravotně a musejí projít psychotesty.

Mladí nemají fyzičku?

„Z těch, kteří se nám hlásí, bohužel polovina neprojde. Buď neprojdou přes fyzické testy, nebo psychotesty, setkáváme se třeba s tím, že mladí lidé neumějí plavat. Myslím tím, že neuplavou 250 metrů za čas, který dle mého názoru není tak strašný. Podle toho, co tu vidíme, se fyzická kondice mladých lidí zhoršuje,“ řekl novinářům mluvčí Kavka. Zároveň také podotkl, že je to dáno i situací na trhu práce, která je v Praze specifická a například schopné řidiče k nástupu k hasičům příliš nemotivuje. Hasiči by podle Kavky potřebovali alespoň 20 nových kolegů.

Fotogalerie
18 fotografií