Vyhlášení mezinárodní architektonické soutěže na novou podobu Hlavního nádraží v Praze s sebou od začátku nese řadu protichůdných emocí. Cílem bylo navrhnout novou odbavovací halu, přivézt před ni tramvaj a oživit Vrchlického sady. A zatímco jedni jásají nad neotřelou architekturou, druzí běsní a tvrdí, že podobný vizuál by se hodil spíše na Blízký východ.
Problémem je i poslední vyjádření ministerstva kultury, které informovalo, že odbavovací hala hlavního nádraží od architektů Jana Bočana, Josefa Dandy, Zdeňka Rothbauera, Aleny Šrámkové, Jana Šrámka a Julie Trnkové je kulturní památkou a nelze ji bourat. S tím ale právě vítězný návrh počítá. Za pozornost rozhodně stojí fakt, že ostatní dva návrhy, které skončily na druhém a třetím místě, ponechávají odbavovací halu v původní podobě.1. místo Henning Larsen Architects
Se zadanými kritérii se podle odborné poroty nejlépe popasovalo dánské studio Henning Larsen Architects. Porota především ocenila, že vyvýšená střecha dobře propojuje park s odbavovací halou a přístupem k vlakům, čímž odstraňuje současné bariéry a podporuje orientaci a přehlednost v území. Díky tomu vzniká plnohodnotný dopravní uzel, který je připravený na budoucí rozšíření o Metro D i Metro S. Přestup na tramvaj a metro probíhá v nevytápěném krytém veřejném prostoru. Otevřenou část nádraží od jeho uzavřené vytápěné odbavovací haly odděluje prosklený vstup. Porota vyzdvihla i řešení tramvajové trati, protože ani ta nevytváří zbytečné bariéry mezi parkem a nádražím.
„Naší ambicí je, aby nové nádraží bylo nejen udržitelným a funkčním centrem mobility, ale aby se zároveň stalo součástí každodenního života lidí a místem, kde se budou setkávat a trávit čas," uvedl ředitel pro globální trh vítězného studia Jacob Kurek. Zjednodušeně tedy lze říct, že Henning Larsen Architects nejlépe zvládli propojení Fantovy budovy, odbavovací haly a Vrchlického sadů, za což jim porota udělila první místo.
2. místo Miralles Tagliabue EMBT (ES) + OCA architects (ESCZ)
Španělsko-český tým pracoval od počátku s konceptem parkového skleníku, což porotu velmi zaujalo a ocenila také její tvar, který dobře navazuje na secesní podobu Fantovy kavárny, problém by ale pravděpodobně představovala její cena, která by byla příliš vysoká. Řešení odbavovací haly jako takové však porota částečně zkritizovala. Vadila především zhoršená přirozená orientace cestujících. Celková funkce provozu tak je podle poroty nepřesvědčivá. Nezaujalo ani odsunutí komerčních ploch do méně atraktivních částí nádraží.
3. místo re:architekti + baukuh+ Yellowoffice
„Klíčovým tématem našeho návrhu bylo zachování hodnot stávající odbavovací haly. Dlouhodobě se zabýváme projekty konverze a revitalizace historických budov, kde je nutné jasně popsat kvality historické stavby a pak na ně citlivě navázat,“ uvádí Ondřej Synek z ateliéru re:architekti.
Na střeše odbavovací haly je místo neutěšeného parkoviště navrženo nové veřejné prostranství s výhledem na park a novoměstské střechy, kam se otáčí restaurace, kavárny a prostor využitelný pro novou pobočku knihovny. Tento doplněk Vrchlického sadů, který snese intenzivní městské využití, může podle architektů fungovat i se současnou magistrálou, ale s jejím nevyhnutelným zklidněním by se stal ještě příjemnějším městským prostorem.
Porota ale tento přístup tak docela neocenila. „Tento přístup sice rozvíjí předprostor Fantovy budovy, nicméně stále zůstává výrazně odtržený od okolního parku a města a návštěvník tam musí jít téměř cíleně. Komise tento veřejný prostor vnímala problematicky především proto, že se nezdá dlouhodobě udržitelný, problém plochy střechy tak nebyl přesvědčivě vyřešen.“