Trať bude podle Správy železnic navazovat na již projektovanou vysokorychlostní trať Polabí mezi Běchovicemi a Poříčany. Tu projektuje stejné sdružení firem jako úsek mezi Vršovicemi a Běchovicemi. Rychlodráha z Prahy do Brna pak bude pokračovat úseky VRT Střední Čechy a Vysočina I. a II. fáze.

Výstavba pražského úseku VRT by měla podle tiskové zprávy začít na konci roku 2028. Podle webu Správy železnic se počítá s uvedením do provozu v roce 2033. Nový 12kilometrový úsek rychlodráhy povede v husté městské zástavbě. „Proto součástí zakázky není pouze navržení samotné trati, ale také nalezení optimálního řešení citlivého k místním podmínkám a lokálním specifikům dotčených městských čtvrtí,“ stojí v tiskové zprávě.

Rychlotrať v pražském uzlu bude využívát výhradně osobní doprava. Součástí projektu je i dostavba železniční stanice Praha-Zahradní město a napojení na vysokorychlostní trať. Maximální rychlost pro vlaky bude 200 km/h, při průjezdu zastavěným územím se rychlost sníží.

Součástí projektu je i výstavba čtvrté koleje z Běchovic do Libně a realizace takzvané Jahodnické spojky. Projekt by tak podle Správy železnic měl posílit kapacitu pražského uzlu nejen pro vysokorychlostní tratě, ale i pro konvenční osobní a nákladní dopravu. Projektem vznikne rovněž zázemí pro údržbu vysokorychlostních souprav ve Strašnicích.