Obyvatelé Prahy se po městě pohybují různými dopravními prostředky. Někdo nasedne do auta, jiný dá přednost městské hromadné dopravě, někdo spoléhá jen na své nohy a pro někoho je největším snem svištět na kole. Zdarma se poměrně rychle dostane z bodu A do bodu B a k tomu si zasportuje. Pokud cyklista dodržuje předpisy a nejezdí po chodníku, může si vybrat cyklostezku nebo klasickou silnici. Celou Prahu totiž křižují cyklostrasy. Jak uvádí ročenka Technické správy komunikací (TSK), jejich síť měla v hlavním městě ke konci roku 2022 celkovou délku přes 543 kilometrů. 

Specifickou trasou je okružní cyklotrasa 8100 (místy značená jako A50), která je s délkou cca 130 kilometrů vedena kolem Prahy. O vytíženosti páteřních cyklostezek poskytují data speciální cyklosnímače. Jak v roce 2021, tak 2022 se na kole po městě proháněl téměř stejný počet cyklistů, nicméně byl zaznamenán pokles o tři procenta. Jednoznačně nejvytíženější trasou byla cyklostezka Povltavská asi 180 metrů od Trojského zámku. Nejvytíženější dnem roku 2022 se stala neděle, kdy se v obou směrech prohnalo 4 801 cyklistů. „Měsícem s nejvyšším počtem detekovaných cyklistů byl květen,“ stojí dále v dopravní ročence.

Pražané a kola

Jak si všímají specialisté sportovních potřeb LBS Sport, fyzická aktivita obecně a cyklistika konkrétně zažily v covidové době obrovský „boom“, po kterém však sportovní obchody letos zažívají částečné vystřízlivění. „Množství prodaného sortimentu i vše ostatní kolem prodeje se vrací do předcovidových čísel. Tudíž můžeme oproti posledním rokům mluvit o poklesu napříč Evropou i Českem,“ sděluje Blesku jeden ze specialistů Olin (30), který je sám velkým sportovcem. 

Nejčastěji prý Pražané „sahají“ po horském kole. Nutno podotknout, že v posledních letech jsou na velkém vzestupu také gravel kola (rychlost silničního kola, ale stabilita v terénu – pozn. red.). Tyto dvě kategorie v podstatě ukončily prodej trekových kol,“ dodává Olin. Popularita ovšem roste také u klasických silničních kol a nově i u elektrokol. „Zkrátka a dobře, covid přivedl k tomuto sportu velké množství lidí, kteří nepolevují a stále na kole jezdí i v této době,“ doplňuje druhý specialista Tom.

Na kolo do města i do přírody

Kluci z LBS si všímají, že celkem velké množství lidí využívá kolo jako primární dopravní prostředek po Praze. „Super je také možnost využívání bike sharingu a MHD tako kombinace vám mnohdy ušetří desítky minut při cestování po Praze,“ myslí si Olin. V Praze prý však stále chybí pořádná dopravní infrastruktura v podobě cyklostezek. „Tudíž se stále nenabízí zcela bezpečný pohyb na kole po městě. Z těchto důvodů spousta pražských cyklistů prchá mimo město, kde není tak hustý provoz,“ dodávají kluci.

Chci jezdit na kole, ale jsem začátečník

Pokud se chce začátečník věnovat cyklistice, měl by si podle Olina na začátek položit otázku, k čemu chce kolo využívat a jak často? „Pokud budeme hledat univerzální kolo, které bude jak na dojíždění do práce, tak na rodinný výlet, ale i jízdu na trailech, pak bychom měli sáhnout po horském kole s odpruženou vzduchovou vidlicí, pevnými osami, 29“ koly a hydraulickými kotoučovými brzdami,“ vysvětluje Olin a dodává „Materiál rámu již necháváme na náročnosti a finančních možnostech zákazníka, v tomto případě se musí rozhodnout jestli dražší carbon, nebo levnější hliník.“

Specializovaných prodejen je v Praze hned několik. Co se týče LBS Sport, který sídlí v Holešovicích na Maninách, může si zde zákazník koupit nové kolo, ale nachází se zde též servis, kde personál rád poradí, případně si zájemce může kolo vyzkoušet na testovací jízdě.   

Video
Video se připravuje ...

Jak vybrat a instalovat držák na kola? S tím správným je to hračka! 

Fotogalerie
13 fotografií