Pražský magistrát se nad budoucností nejslavnějšího páternosteru metropole zamyslel poté, co jej kvůli náporu turistů v dubnu vypnul. Ty na unikát před časem upozornil videoprůvodce Honest Guide, stalo se takřka povinností odjet od nás se snímkem z jízdy výtahem. „V německé škole jsem se učila o páternosteru, ale nikdy jsem jím nejela. Až dnes v Praze,“ napsala na Instagram k videu třeba turistka Sheri Bjornson. „Je to otravné, jezdí tím davy lidí, někdy nám lezou do kanceláře, jsou hluční,“ popsala Blesku jedna z úřednic.

Přítrž radovánkám, které mohou výtah poškodit, má nové řešení prostoru v přízemí Nové radnice na Mariánském náměstí. Plánuje se uzavření volného přístupu k výtahu, jeho oddělení stěnami podobnými těm ve druhém patře stavby, a vybíráním vstupného na jeho prohlídku. „Úpravy umožní vstup za účelem návštěvy výtahu, aniž by byl narušen běžný provoz objektu jako administrativní budovy,“ uvádí schválený dokument. Magistrát chce na řešení vypsat tendr s hodnotou zhruba 2,7 milionu korun bez DPH. V rámci něj mají být zrestaurovány i sochy na střeše Nové radnice. Nápad ale nevítají všichni.  

Opozice: Víc vyprávět, méně kasírovat  

Že se mělo řešení hledat lépe, věří třeba poslanec Patrik Nacher (48, ANO). „Mám skoro pocit, že to, jak se koalice staví k páternosteru ve vlastní budově, ilustruje její vlastní fungování při řízení města,“ řekl Blesku. „Z toho kočkopsího návrhu sálá, že část koalice prostor chtěla nechat otevřený, část ne, a nakonec je tu mezizáležitost, kdy se do veřejné budovy bude vybírat vstupné.“ Podle něj by postačil zákaz jízdy výtahem pro turisty, lepší edukace a třeba umístění panelů se snímky a detaily o technickém fungování unikátu. „Když už zájem lidí je, měl by se využít, podpořit a ne zadupat zpeněžením za každou cenu,“ dodal Nacher.  

První v Praze  

Budova Nové radnice získala oběžné výtahy jako vůbec první v metropoli, původně dva. „Každý o 12 otevřených kabinách pro současné zatížení dvěma osobami v každé kabině, o vteřinové rychlosti 250 mm nepřetržitého pohybu, který se dá v případě potřeby z každé kabiny ihned zastaviti,“ psal Architektonický obzor v roce 1912. Dnešní jediný páternoster má o kabinu víc. Na konci 70. let jej zhotovila Transporta v Chrudimi. Páternoster jako takový vynalezl liverpoolský vynálezce a architekt Peter Ellis (1805–1884) v 60. letech 18. století. První byl zprovozněn roku 1884 v Londýně.  

Fotogalerie
6 fotografií