Snad každý Pražan to ve městě minimálně jednou viděl, podezřele vypadajícího chlapíka s nervózním hadem kolem krku, který za úplatu nabízí turistům fotku. Hlavnímu městu došla trpělivost. Od úterý 1. srpna se začnou na reklamních místech, které má ve správě město, včetně ploch v metru, objevovat pravidla a upozornění pro turisty, aby se z Prahy nestal „chlívek“. Třetí ročník kampaně Enjoy Respect Prague se mimo rušení nočního klidu a koloběžek letos nově zaměří také na týrání exotických zvířat. Plakáty a další vizuály mají turisty informovat, jaká pravidla v Praze platí a co nedělat.

Eskamotér amatér

„Naším cílem je to, aby se turisté v Praze chovali řádně, nerušili zejména Pražany bydlící v centru Prahy, nepoškozovali památky a nerušili ostatní turisty,“ informuje náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast kultury Jiří Pospíšil (TOP 09). Hlavní vizuál kampaně bude zaměřen na nakládání se zvířaty. „Nový outdoor má za cíl varovat turisty před atrakcemi, při kterých jsou zneužívána volně žíjící zvířata,“ dodává.

Podle Jiřího Pospíšila mají osoby provozující tuto nekalou nelegální činnost ve svém držení exotická zvířata často podléhající mezinárodní ochraně. „Lidé si tato zvířata berou na sebe, dotýkají se jich nebo si s nimi dělají fotografie selfie,“ upozorňuje náměstek primátora. Kampaň slouží jako prevence, měla by snížit množství případů týrání zvířat za účelem zisku. I jednoduchá fotka turisty s hadem představuje pro zvíře utrpení. Co se počtu „hadařů“ a dalších týče, jejich množství v ulicích podle Jiřího Pospíšila naštěstí klesá.

Zakleknout nestačí

„Pokud turisté a obyvatelé nebudou tyto atrakce využívat, zločincům se nevyplatí mít sovu, hada či jiné zvíře na krku a stát s ním na Karlově mostě nebo kdekoliv v centru Prahy. Je to nejlepší recept, jak dlouhodobě dostat jev z ulic Prahy,“ uvádí Jiří Pospíšil. Pouliční rádoby umělci navíc působí jako pěst na oko v historickém centru metropole.

„Když jdete po Staroměstském náměstí a vidíte eskamotéra s hadem, zřejmě to není něco, co očekáváte v prémiové destinaci Evropy, ale spíše daleko na východě,“ doplňuje František Cipro, ředitel Prague City Tourism. Nejenže eskamotéři týrají zvířata, ničí také dobré jméno Prahy ve světě.

Pokud strážník spatří eskamotéra například s hadem, má právo zvíře zajistit. Následně by mělo být izolováno a umístěno do speciální péče. „Vedle toho existují dvě možné linie. Uložení správní pokuty nebo řízení o odebrání zvířete,“ odpovídá na otázku Blesku náměstek primátora Jiří Pospíšil. Odebrání zvířete nicméně neznamená zbavení vlastnictví zvířete. Tím se zabývá samostatné řízení. „Už nyní se snažíme prosazovat linii ‚odeberme zvíře eskamotérovi‘,“ doplňuje. Městské policii pomáhá tyto problémy řešit také Česká inspekce životního prostředí.

Nové cedule po celém městě

 Primárně bude upozornění cílit na zahraniční turisty, tomu bude odpovídat i převažující anglický jazyk. „Máme vysledováno, že zahraniční turisté tyto nežádoucí atrakce využívají mnohem více než turisté čeští,“ konstatuje Pospíšil. Dále se kampaň zaměřuje na pražské ulice, kde bují noční život a opilí turisté v noci ruší místní obyvatele. Nechvalně známou je ulice Dlouhá. Dále město upozorní na problematiku webové služby Airbnb, která zprostředkovává krátkodobý pronájem ubytování v centru Prahy nebo na elektrokoloběžky.

V centru by se mělo objevit okolo stovky vizuálů a celá polovina by se měla týkat zvířat. Plakáty se začnou lepit v úterý 1. srpna, stejný den začne také online kampaň. Na dalších plochách se vizuály fyzicky objeví během srpna. „Počítám, že během čtrnácti dnů bude celý počet vylepen,“ říká Jiří Pospíšil. Město navíc za plochy neplatí komerční nájem.

Praha, město Čechů

Další kampaň, která funguje už od pandemie Covid-19, se nazývá V Praze jako doma a cílí pouze na tuzemské turisty. Domácí návštěvníci Prahy totiž narůstají. „V tuto chvíli se dostáváme až ke 30% domácích návštěvníků Prahy. Jedná se o nejvyšší číslo za poslední roky. Číslo je vyšší i než před covidem,“ upozorňuje František Cipro. Pro srovnání v Římě nebo Vídni jde o 40%. Třetí rok také funguje digitální kampaň Stay in Prague.

Fotogalerie
8 fotografií