V Praze byl v pátek 14. července spuštěn zkušební provoz prvního vodíkového autobusu. Hlavní město se tak stává průkopníkem v oblasti čisté hromadné dopravy, jelikož se bude jednat o první pravidelný spoj v republice. Vodíkový autobus bude zatím jezdit „na zkoušku“ na lince č. 170 na trase Jižní Město – Pražská čtvrť. Tato trasa měří v jednom směru přibližně 20 kilometrů a blízko konečné zastávky se nachází plnící stanice.

„Zkušební provoz vodíkového autobusu na pravidelné lince je důkazem toho, že Praha je lídrem ve využívání nejmodernějších technologií, chytrých a lokálně bezemisních energetických řešení,“ uvádí Zdeněk Hřib (Piráti), 1. náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

„Naostro“ až od srpna

„Do konce července potřebujeme dokončit školení dalších řidičů i technického personálu, proto následující zhruba dva týdny budeme vodíkový autobus nasazovat na linku č. 170 na tzv. šejdry, tj. spoje v ranní a odpolední špičce, od srpna pak počítáme s jeho standardním denním vypravením v plném provozu včetně víkendů,“ uvádí k provozu vodíkového autobusu Jan Barchánek, vedoucí jednotky Provoz Autobusy DPP.

V plném provozu by měl autobus najet přibližně 300 kilometrů za den, přičemž dojezdová kapacita nádrže na jedno „natankování“ je 300 až 350 kilometrů.                

Údržba a „tankování“

Vodíkem se bude autobus plnit po skončení provozu v první vodíkové plnincí stanici v Praze, kterou provozuje společnost ORLEN Unipetrol v ulici K Barrandovu.

Domovskou garáží bude mít vodíkový autobus na Kačerově. O údržbu a servis se bude starat výrobce, společnost Škoda Group, od které má Dopravní podnik autobus pronajatý.

Budoucnost pražské MHD

Do budoucna by měla být pražská hromadná doprava co nejvíce diverzifikována. „Intenzivně investujeme do rozvoje elektrické trakce, zejména metra D, tramvají i trolejbusů, ale s ohledem na možné krizové situace je strategické mít část dopravních prostředků MHD nezávislých na elektrické síti. Po zkušebním provozu v reálných podmínkách pražské MHD již budeme vědět, do jaké míry může vodíková technologie v Praze nahradit dieselové autobusy a být alternativou k elektrické trakci,” dodává Hřib k provozu vodíkového autobusu.

Budoucnost je ve vhodném a diverzifikovaném mixu co nejčistších energií, abychom pouhým přesouváním se po městě nezatěžovali prostředí a zároveň nesázeli jen na jeden druh pohonu nebo paliva. To jsou cíle našeho klimatického plánu a také rozumné kroky ke zmírnění energetické a environmentální krize. Jsem hrdá, že Praha je průkopníkem a zároveň dělá maximum pro modernizaci a zavádění technologií šetrných k životnímu prostředí,“ říká Jana Komrsková (Piráti) náměstkyně primátora hl. m. Prahy pro oblast životního prostředí a klimatický plán.

Fotogalerie
25 fotografií