Každý Pražan asi v posledních měsících slyšel o Poslední generaci CZ. Aktivisté několik měsíců demonstrovali na magistrále za zavedení plošné „třicítky“ v celém hlavním městě. Poslední 19. pochod se uskutečnil ve středu 28. června ze zastávky Štvanice k Národnímu Muzeu. Aktivisté dokonce během kampaně donutili primátora Bohuslava Svobodu (ODS) zasednout s nimi 20. dubna k jednacímu stolu. 

Debata však skončila na mrtvém bodě, protože se primátorovi Bohuslavu Svobodovi nelíbilo, že by se pokračovalo v blokádách i během vyjednávání, kdežto Poslední generace vnímá protesty jako způsob otevření diskuze a považovali za nutné v demonstracích pokračovat. 

Nová vlna

Aktivistické snažení Poslední generace CZ nyní vystřídala iniciativa 30 pro Prahu z řad architektů, lékařů, studentů i učitelů. Ku příležitosti posledního pochodu aktivistů začala nová iniciativa sbírat podpisy pro petici na podporu zklidnění dopravy. Hlavním cílem autorů je otevřít debatu jak na úrovni zastupitelstev městských částí 1 až 10 a magistrátu, tak na Ministerstvu dopravy ČR.

Autoři petice by rádi zavedli „třicítku“ ve vnitřní Praze, samozřejmě s možností udělení výjimek. „Zavedení maximální povolené rychlosti 30 km/h jako základního tempa na místních komunikacích 1., 2. a 3. třídy požadujeme v obytném území hlavního města přinejmenším uvnitř městského okruhu, z něhož lze udělovat výjimky, nikoliv naopak,“ stojí v petici. Na konci června navíc zveřejnila veřejná výzkumná instituce Centrum dopravního výzkumu v působnosti Ministerstva dopravy studii, ve které poukazuje na snížení usmrcených až o pětinu, když se zavede plošná „třicítka". 

Příprava kolbiště

Sdružení 30 pro Prahu spustilo kampaň teprve před 14 dny. Od té doby se autorům petice podařilo nasbírat okolo 300 fyzických podpisů. „Online jich po odečtení duplikátů a falešných podpisů máme necelých 900. De facto jsem ale ještě nezačali aktivně sbírat,“ sděluje Blesku jeden z členů petičního výboru Matěj Michalk Žaloudek (Zelení).

Aby se petice dostala na jednací stůl magistrátního zastupitelstva, potřebuje sdružení 1000 fyzických podpisů občanů a občanek Prahy. „Klasické formální vzetí petice na vědomí není naším cílem. V tuto chvíli nemáme určený konec sběru podpisů, určitě budeme sbírat několik měsíců,“ komentuje Matěj Michalk Žaloudek. Po sesbírání podpisů a předání petice by autoři rádi znovu otevřeli debatu za zklidnění dopravy s městskými částmi i magistrátem. Petiční výbor chce také do budoucna pořádat debaty s odborníky a odbornicemi jakožto s lidmi z politiky a veřejného života.

Magistrát je k debatě připravený. Jak sdělilo vedení města, ochrana klimatu a bezpečnosti obyvatel je jeho prioritou. Magistrát by však nerad viděl další blokády, protože tyto aktivity nepřispívají k věcné diskuzi. U oznámených pochodů na konci května přistoupilo vedení Prahy po dohodě s Policií ČR k postupu, kdy by podle situace směřovali aktivisty na chodník „…přičemž se domníváme, že takové určení způsobu postupu průvodu po trase nemá podstatný vliv na naplnění účelu oznámeného shromáždění,“ doplňuje Vít Hofman, tiskový mluvčí Magistrátu hl. m. Prahy.

Video
Video se připravuje ...

Mluvčí ŘSD o šílených nehodách na českých dálnicích: Jsou na vině silnice, nebo šoféři? Markéta Volfová, Lukáš Červený

Fotogalerie
14 fotografií