Negrelliho viadukt prošel v posledních letech zběsilou rekonstrukcí. Dopravní stavba je nyní opravená a blýská se novotou. Ale podél ulice Prvního pluku, naproti Kasárnám Karlín, se stále táhne jeden z posledních pozůstatků předchozí „divočiny“, hliněný trojúhelník. Na něm až doposud vesele parkovala asi třicítka aut. Stačilo přejet pruh chodníku. Nikde však nebyly parkovací automaty ani parkovací čáry na zemi.

Pozemek patří hlavnímu městu Praze a celá věc okolo „černého parkoviště” se řeší už několik měsíců. Radní pro oblast správy majetku Adam Zábranský (Piráti) obdržel v uplynulých měsících několik stížností občanů na parkování aut u viaduktu. Praha 8 opakovaně žádala odbor majetku, aby s nelegálními státními něco udělal. Odbor zase tlačil na TSK. „Tak jsem v návaznosti na tento e-mail také zaurgoval TSK, aby tam kostky co nejdříve nainstalovali, což ještě ve stejném týdnu udělali,” sděluje Blesku Adam Zábranský. 

Neproklouzne ani myš

Parkoviště bylo oficiálně uzavřeno dne 6. července 2023, betonové kostky stály v místě ještě dříve. Celý hliněný trojúhelník je nyní „obšancovaný”  šedými bloky. Mají mezi sebou minimální rozestupy okolo jednoho metru, takže mezi nimi neprojede žádné auto. Na sociálních sítích ale rozpoutala blokáda bouřlivou debatu mezi obyvateli Prahy 8.

Poměrně velké sociální skupině vadí zrušení parkovacích míst tam, kde to „nikomu nevadilo“. „Proč se to raději nezpoplatnilo? Takhle tam budou stát hnusné betonové kostky placené z veřejných peněz. Fakt čin hodný ‚správného hospodáře‘,“ zlobí se uživatelka Monika P.

Také Robert H. si myslí, že by se dala plocha využít rozumněji, než fyzickým omezením parkování. „A nebylo by lepší, na takovémto hluchém, k ničemu v podstatě nepoužitelném místě raději parkování zlegalizovat?,“ ptá se. Další uživatel Václav L. si dobírá styl, jakým bylo opatření provedeno. „Naštěstí jdou ty kostky snadno odstrčit. Proč tam raději neudělají placené parkoviště?“ připojuje se k dalším, kteří hlasují pro kontrolovaná stání.

Plány do budoucna

Hliněný trojúhelník je součástí plánu přeměny viaduktu z roku 2019. Koncepční studii vypracovalo architektonické studio CCEA MOBA, které se o proměnu viaduktu snaží už od roku 2012. Z celkových 74 oblouků se jich bude 45 využívat například jako kavárna, dílna nebo klub pro seniory. Podle studie by měl hrát plácek důležitou roli pro pohyb pěších.

Hliněný trojúhleník by měl být vydlážděný, přibudou 3 stromy a vnitřek oblouků bude sloužit Pražanům například jako kavárna či jiné služby. „S realizací úprav dle schválené studie počítáme, bohužel se akorát ukázalo, že povolovací proces je složitější, než jak se předpokládalo, což je jediný důvod, proč ještě nebyly realizovány, ač dle původních záměrů už dávno měly být hotové,“ vysvětluje Zábranský. 

V prvním přeměněném oblouku se zřídí TSK infocentrum. Otevření se plánovalo na listopad 2022, ale „papírování" celý projekt pozdrželo. „Koncem června TSK konečně získala stavební povolení na realizaci pilotního oblouku," informuje radní Adam Zábranský. Nyní se čeká, až povolení nabyde právní moci. Realizace by měla proběhnout do konce roku 2023. V příštím roce 2024 by měl být zahájen pilotní provoz první kobky. 

Ten bude fungovat jednu sezónu, přičemž město bude monitorovat, zda po technické stránce vše funguje jak má, a v následujících letech poté proběhne realizace všech zbývajících 45 oblouků. „Pak konečně Negrelliho viadukt naplní svůj potenciál, který spočívá právě ve zprovoznění oblouků a jejich naplnění různými typy provozů, ať už jde o kulturu, komerci či start-upy,” dodává Adam Zábranský. 

Co na to Praha 8? 

Ačkoliv patří pozemek Praze, nachází se hliněný plácek na území Prahy 8. Radnice není příliš spokojená s řešením v podobě betonových kostek. „Současnou podobu prostoru považujeme za nevzhlednou a nešťastnou. Tyto situace bohužel vznikají nedokončenými záměry ve veřejném prostoru,” uvádí Martin Jedlička (TOP 09), předseda komise pro dopravu Prahy 8. 

Zatímco rekonstrukce samotného viaduktu proběhla v roce 2020, nestihla se od té doby zatím provést revitalizace celého okolí významné dopravní stavby. „Za MČ Praha 8 chceme co nejrychlejší revitalizaci celého okolí Negrelliho viaduktu, která byla navržena už před několika lety,“ říká Martin Jedlička a dodává, že Praha 8 průběžně urguje TSK, aby urychlila projektovou přípravu a co nejdříve zahájila práce. 

Video
Video se připravuje ...

Hliněný plácek a Negrelliho viadukt v ulici Prvního pluku Jan Dařílek

Fotogalerie
12 fotografií